adexo3
۴۴۳۳۶۴
۲۰ نظر
۵۰۱۲
۲۰ نظر
۵۰۱۲
پ

سیف: ارمغان دولت قبل برای مردم رشد اقتصادی منفی ۸ و تورم بالای ۴۰ درصد بود

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی گفت : دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که رشد اقتصادی به رقم ۶/ ۸- درصد رسیده بود و تورم در سطوح بالای ۴۰ درصد قرار داشت و ارزش پول ملی به کمتر از یک سوم خود کاهش یافته بود.

خبرگزاری ایرنا: ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی گفت : دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که رشد اقتصادی به رقم ۶/ ۸- درصد رسیده بود و تورم در سطوح بالای ۴۰ درصد قرار داشت و ارزش پول ملی به کمتر از یک سوم خود کاهش یافته بود.
سیف در کانال شخصی تلگرام نوشت : خروج از این شرایط تدبیر خاصی را طلب می نمود و در چنین وضعیتی بود که تیم اقتصادی با اعتقاد به این اصل مسلم که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در فضای بی ثبات و متلاطم محقق نمی گردد، به درستی هدف خود را بر مهار تورم متمرکز کرد.

از طرفی به منظور کاهش آثار جانبی منفی سیاست های ضد تورمی خود در بعد رشد اقتصادی ، مهار انتظارات تورمی از کانال ایجاد ثبات در بازار ارز در دستور کار قرار گرفت.

اقدامات و سیاست های پایه ریزی شده بر اساس رویکرد مذکور موجب گردید که نرخ تورم در سال 1393 به 15/6 درصد کاهش یابد که نسبت به سال 1392 به میزان 19/1واحد درصد کاهش داشت.
همچنین بازار ارز کشور به نحو مطلوبی تثبیت گردید و تلاطم ها و نوسانات این بازار به خوبی مهار و روند نرخ ارز برای فعالین اقتصادی قابلیت پیش بینی و برنامه ریزی پیدا کرد. درجانب رشد اقتصادی شاهد بودیم که نرخ رشد اقتصادی پس از 2 سال مجدداً در سال 1393 به سطوح مثبت بازگشت و به 3 درصد رسید.
لیکن شوک برون زای ناشی از کاهش قیمت نفت که از نیمه دوم سال 1393 آغاز گردیده بود باعث شد که رشد اقتصادی در فصل پایانی این سال به0/6درصد تقلیل یابد و استمرار کاهش قیمت نفت در سال 1394 در کنار استمرار تحریم های اقتصادی ظالمانه بر علیه کشور، باعث کاهش رشد اقتصادی گردید.
علیرغم شوک منفی قیمت نفت و افت رشد اقتصادی ناشی از آن، ایران توانست ثبات اقتصادی خود را به نحو مطلوبی استمرار بخشد و بازار ارز با کمترین تلاطم مواجه شود. این در حالی بود که بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت منطقه علاوه بر افت شدید رشد اقتصادی با از دست دادن ذخایر و کاهش قابل توجه ارزش پول ملی خود مواجه گردیدند.
در پاسخ به شرایط به وجود آمده حمایت از رشد اقتصادی با قوت بیشتری از سوی تیم اقتصادی دنبال شد در این راستا اقدامات متنوعی از سوی بانک مرکزی به عمل آمد که از جمله آنها می توان به مشارکت در بسته تحریک رشد اقتصادی ، حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و سیاست های اعتباری در حوزه تحریک بخش مسکن و هدایت منابع مالی به سمت ظرفیت های خالی اشاره نمود.
تصویب برجام و شکست دیوار تحریم های ظالمانه اقتصادی در پی دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید، باعث گردید که از 2 ماه پایانی سال 1394، روند تولید و صادرات نفتی ایران دگرگون گردد و این امر در سال جاری نیز استمرار داشته است. در پی افزایش ارزش افزوده بخش نفت، در فصل اول سال جاری شاهد رشد 5/4درصدی تولید ناخالص داخلی (به قیمت ثابت سال1383) بودیم.
با بهبود شرایط و گسترش پیامدهای انتشاری ناشی از آن و ظهور آثار سیاست های بکار گرفته شده جهت بهبود فعالیت بخش های تولیدی، در فصل دوم سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور در مقایسه با فصل دوم سال 1394، معادل 9/2 درصد رشد یافت و بدین ترتیب در 6 ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی در سطح 7/4 درصد تحقق پیدا کرد.
نکته مهم آن است که از تابستان سال جاری عملکرد رشد سایر گروه های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات در مقایسه با عملکرد رشد فصل اول بهبود یافته است و این امر حاکی از جهت گیری درست سیاست های متخذه در جهت تحریک بخش واقعی غیر نفتی است.
نکته دیگری که باید بدان توجه نمود لزوم ارتقاء و استمرار رشد اقتصادی غیر نفتی در آینده به همراه صیانت از دستاوردهای تورمی و ثبات و آرامش در اقتصاد است که مستلزم سازگاری و هماهنگی تمامی سیاست های اقتصادی در کشور همراه با تسهیل و ارتقای فضای کسب و کار خواهد بود.

سیف در پایان نوشت، امید است با اتکال به درگاه حضرت حق و اتخاذ سیاست های مناسب، علاوه بر تورم تک رقمی، رشد اقتصادی مطلوب نیز در سال جاری و در سال های آتی استمرار یابد و ثمرات اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نمایان گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهندس

      جناب سیف قدیم مونده توی قدیم شما خودت ازاون روزی بترس که پرونده بانک روبشه سه سال مملکت دست این دولت یک قلم کالا بگو سه شاهی ارزونش کرید هست مردم دیگه اه ندارن باناله سودا کنن چی داری میگی دولت قبل سه سال پیش رفت الان الان رابگو حاضری عشق است

    • بدون نام

      حرف مردم اینه چرا مردم خوب زندگی میکردند؟
      چرا کارخانجات ورشکسته نمیشدنند!
      چرا مردم خیالشان از درآوردن یک لقمه نان راحت بود !
      چرا مردم اضطراب فقیر شدن را نداشتن
      چرا...........
      مردم ما کاری به آمار ندارند آمار هر چی بود مردم خوب وبا شرافت زندگی میکردنند
      درود خدا بر احمدی نژاد خدا ترس و خدمت گذار.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در عرض این چهار سال همه چیز گران شده برنج گوشت حبوبات میوه لوازم خانگی آب و برق و گاز وسوخت و کلا همه چیز ... در حالیکه همیشه ادعا کرده اید تورم پایین آمده است لطفا اگر مقایسه میکنید قیمتهای فعلی را با چهار سال قبل مقایسه کرده و آمار ها را ار طریق رسانه ها یه اطلاع همگان برسانید

    • بدون نام

      این قدر دولت قبل دولت قبل نکنید . مگه این دولت چکار کرده . ما به این آمارهای الکی اعتمادی نداریم . این دولت هم فقط به فکر اختلاس است.

    • بدون نام

      فقط دروغ دروغ دروغ
      ایران شده کمپانی دروغ

    • بدون نام

      درود بر شما
      دولت قبلایا مدام میگفتند نمیتونید تورمو مهار کنید اینها همه خیالو آرزوست

    • بدون نام

      عجب بعداز سه چهار سال؟

    • علی

      ارمغان شما چی بود حقوق ده درصدی اجناس ده برابر گرون شدن با امار خودتون تورم پایینه تورم واقعی را ما تحمل میکنیم که سال به سال حقوامون کمتر میکنید اما بیمه مالیات افزایش میدهید به بهانه کاهش تورم

    • بدون نام

      هشت سال جنگ ارزش پول تکان نخورد
      ٱقایون تو هشت سال ارزش پول رو یک سوم کردن و هنوز هم با افتخار حرف میزنن

    • بدون نام

      دغدغه اصلی آقای احمدی‌نژاد بجای مملکت و تورم و گرانی، مادر مرحوم چاوز بود.

    • بدون نام

      بابا همه چیز تموم بابا ازبدنه دولت ارزونی تو خوبی. این فشاری هم که ما احساس میکنیم فشار جو مریخه دوا و درمان ارزون کرایه خونه مفت گوشت و میوه و... توپ با مردیم از خوشی کاشکی زلزله ای شهاب سنگی چیزی به یه جای صحرا بخوره بدون اسیب جانی فقط تورم زا باشه از این ارزونی دربیاییم تنوع بشه.

    • بدون نام

      ارمغان این دولتم گلابیای کرمو هست.

    • بدون نام

      شما دلار رو کنترل کن چه یدفه شد چهار هزار تومن اونم در شرایطی که دیگه تحریم برداشته شده

    • خاسر

      همه شماهامثل هم شایدهم بدترازهم ،

    • بدون نام

      آقایونی که با افتخار از تریبونهای عمومی اعلام میکردند افکارشان به افکار پلید احمدی نژاد نزدیک است حال از طریق همان تریبونها از مردم ایران بابت اشتباه فاحش استراتژیک و هزینه های سنگینی گه بابت این اشتباه به کشور تحمیل کرده اند، عذرخواهی کنند و به مانند یک مرد از پست و مقامهای خود استعفا دهند.

    • جعفر

      جناب سیف لطفا از دست آورد های خودتون هم بگید . من میگم
      ۱ همه رفتیم سر کار
      ۲ رشد اقتصادی ۱۰۰ درصد
      ۳ عزت پاسپورت
      ۴ رفع تحریم ها
      ۵ چرخ تولید داره میچرخه
      و همه چیز عالیه فقط هوا یه کم خرابه که تقصیر دولت قبلیه!!!!

    • بدون نام

      یه زحمتی بکشیدارمغان این دولت فعلی رو هم برامون بنویسید.لدددفاً

    • بدبخت

      خب آقای سیف! و دیگر وزرای محترم دولت یازدهم، بفرمایید توی این چهارسال شما چیکار کرده اید؟ که این همه از دولت قبل حرف میزنید؛ تورم به هیچ وجه کاسته نشده بیکاری بیشتر شده یارانه اضافه نشده بنزین ۴۰۰تومانی شده۱۰۰۰تومان لابد بعداز عید هم ۱۵۰۰میشه اینطوری که بوش میاد،،، بس کنید این حرفارو دولت قبل خراب کرد شما بفرمایید درست کنید، فقط فکر این هستید تقسیراتتونو گردن اون یکی بذارین، مردم باهوشند می بینند میدانند درک میکنند، باز دولت قبل چند جاده و مسکن مهر و بیمارستان و فقیر فقرا رو جمع و جور کرد، بفرمایید شما چکار کردین؟ گذشته از اینا به مردم وام میداد امید میداد، شمارو قسم میدم بخدا دست بردارید از این حرفا به جامعه کمک کنید، مردمو اذیت نکنید در پناه حق

    • مردم

      مردم شریف ایران همه باهم یک پارچه شیم این مدیرای بی عرضه دزدای کثیف از بین ببریم.

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج