۴۴۳۴۰۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

پیام های امتناع اوباما ار امضای قانون ایسا

بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرامین اجرایی، تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد. اما قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز اول دسامبر ۲۰۱۶ با ۹۹ رای مثبت و بدون هیچ رای مخالف، طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را به تصویب رساندند. سپس این طرح برای تبدیل شدن به قانون،به اوباما ارسال شد.

ابتکار نوشت: بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرامین اجرایی، تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد. اما قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز اول دسامبر ۲۰۱۶ با ۹۹ رای مثبت و بدون هیچ رای مخالف، طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را به تصویب رساندند. سپس این طرح برای تبدیل شدن به قانون،به اوباما ارسال شد.
اوباما در ابتدا اذعان داشت که مصوبه کنگره را امضا خواهد کرد، اما برخلاف انتظارات و در اقدامی بی سابقه و البته غافلگیرکننده از امضای مصوبه تمدید تحریم های ایران خودداری کرد. اگرچه امتناع یا عدم امتناع امضای قانون ایسا از سوی اوباما با توجه به رای دو سوم نمایندگان کنگره تغییری را در وضع موجود ایجاد نمی کرد،اما اقدام اوباما در امتناع از امضای طرح تامل بر انگیز و در نوع خود پیام هایی را به همراه دارد.
اولین پیام اوباما در امتناع از قانون ایسا آن است که او بر خلاف پندار های رایج و معمول در اساس با راهبرد جمهوری خواهان همراه نیست.به این ترتیب کنش اخیر اوباما را باید واکنشی علیه کنگره دانست. به عبارت دیگر،اگرچه این تصمیم و کنش اوباما بیشتر اقدامی سمبلیک است و از اجرایی شدن تمدید تحریم‌ها جلوگیری نمی‌کند، اما رویکرد او را در مخالفت با عمل قانون‌گذاران در کنگره نشان می دهد. به واقع اوباما با این کنش خود تلاش دارد که اعلام ‌ کند که او به نگرش ها و سیاست های تغییر رفتار در قبال ایران تا آخرین لحظات حضور در کاخ سفید متعهد و وفادار مانده است.
دومین پیام کنش اخیر اوباما ناظر بر حصول اطمینان از اهداف راهبردی آمریکا و سایر اعضای هم پیمان در اجرایی شدن برجام است.در نگاه اوباما،برجام با رویکرد راست آزمایی خود توانسته که تا میزان قابل توجهی از نگرانی های آمریکا و تمام جهان بابت پروژه هسته ای و تهدیدات بالقوه و البته دائمی ایران بکاهد.
لذا در سایه فواید استراتژیک حاصله از برجام ضرورت دارد که آمریکا از تمامی اختیارات لازم برای چشم پوشی از تحریم‌ های مربوطه استفاده کرده و از طرف دیگر بتواند از نگرانی‌های ایران در خصوص بی‌توجهی و پشت پا زدن آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام کم کند و به نقض برجام متهم نشود.
و دیگر آنکه، کنش ها و الگو های رفتاری اوباما در قبال ایران نشان داده است که اختیار و قدرت او برای حذف تحریم های هسته ای از این مصوبه محفوظ است،پس در این شرایط پیام دیگر کنش اوباما متوجه پیام آشکاری برای ایران است و آن اینکه تمدید ایسا نه تنها به معنای نقض برجام نیست بلکه اگر ایران به توافق هسته‌ای اش پابند باشد و راهبرد تعجیلی و تاکتیک مینیمالیستی و حداقلی را برای واکنش متقابل در دستور کار قرار ندهد،از تمدید تحریم‌ها آسیبی نخواهد دید و خواهد توانست به عنوان بازیگری تعیین کننده جایگاه واقعی خود را در خانواده ملل به دست آورد.
آنگونه که اوباما گفته است، تحقق این امر در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که ایران بتواند به باز تعریف عزم جدید روی آورد و اراده شفاف خود را برای همکاری سازنده با آمریکا،کشور های منطقه و سایر اعضای جامعه
بین الملل نشان دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج