adexo3
۴۴۵۵۴۱
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

براي رد صلاحيت روحاني هيچ توجيهي وجود ندارد

رد صلاحيت روحاني به هر دليلي، يكي از دغدغه‌هايي است كه اين روزها طرفداران دولت را درگير خود كرده است.

قانون نوشت: رد صلاحيت روحاني به هر دليلي، يكي از دغدغه‌هايي است كه اين روزها طرفداران دولت را درگير خود كرده است. برخي مي‌گويند اين اتفاق به هيچ وجه نخواهد افتاد ولي رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني و سيد حسن خميني نشان داد كه وقوع هر اتفاقي در اين كارزار ممكن است. براي بررسي فعاليت‌هاي انتخاباتي اين روزهاي جريان‌هاي سياسي و اطلاع از تدابير اصلاح طلبان براي روزگار بي روحاني، به سراغ يكي از تحليل‌گران اصلاح‌طلب رفتيم. داريوش قنبري از فعالان عرصه سياست و نماينده پيشين مجلس معتقد است كه براي رد صلاحيت روحاني هيچ توجيهي وجود ندارد. او رييس جمهور است پايگاه حمايتي خاصي دارد، رد صلاحيت ايشان باعث افت شديد مشاركت خواهد شد كه به نظر نمي رسد اين اتفاق رخ دهد و اين بحث بحثي جدي باشد. در ادامه مشروح گفت‌وگوي ما را با اين چهره‌سياسي پي مي‌گيريم:

فعاليت سياسي طيف‎هاي مختلف را در آستانه انتخابات چگونه ارزيابي مي‎كنيد؟

اصلاح طلبان در كل، استراتژي و برنامه مشخصي كه حمايت از دولت روحاني است را در دستور كار خود قرار دادند و در اين مسير، اصولگرايان معتدل نيز با آن‎ها همراه خواهند بود. اما طيف مقابل معتدل‌ها و اصلاح‎طلبان در شرايط كنوني دچار فروپاشي يا عدم انسجام هستند كه با وجود تلاش‎هاي فراوان براي بازسازي و سازمان‎دهي خود، هنوز موفقيتي كسب نكرده‌اند. در مجموع مي‎توان گفت طيف اصولگرا در حال حاضر به چند دسته تقسيم شده كه طيف پايداري و اصولگراهاي سنتي و طرفداران آقاي احمدي‎نژاد هر كدام مي‎خواهند با گزينه خود وارد انتخابات شوند.

تكليف اطرافيان احمدي نژاد چه مي‌شود؟

البته با توجه به منع ورود احمدي‎نژاد به عرصه انتخابات به نظر مي‎رسد طيف موسوم به ايشان دچار سردر گمي هستند و اين احتمال وجود دارد كه ورود جدي و مشاركت موثري در انتخابات نداشته باشند. اما در صورت ورود، با هويت خاص خود خواهند آمد و بعيد است كه با تابلوي اصولگرايي در انتخابات شركت كنند.البته كه جريان اصولگرايي نيز از پذيرش آن‎ها به عنوان اين طيف سياسي ابا دارند. شواهد حكايت دارد كه آن‌‎ها به دنبال حفظ هويت خود هستند و طرفداران اين جريان بااين ادبيات صحبت مي‎كنند كه جريان اصولگرا يك جريان بدون پايگاه و مرده است.

وحدتي ميان اين جريان‌ها صورت خواهد گرفت؟

به طور كلي سه طيف در جريان اصولگرايي مقابل آقاي روحاني هستند كه اگر وحدتي در بين اين‎ها حاصل شود، وحدت طيف‎ها است نه وحدتي كه منجربه وجود آمدن جرياني واحد شود تا بتواند از كانديداي واحد حمايت كند. بايد ديد دورنماي اين وحدت و ائتلاف كه روشن و مشخص نيست چگونه رقم خواهد خورد.

گزينه‎هايي كه از جانب اصولگرايان براي انتخابات ۹۶ مطرح مي شود توان رقابت با روحاني را دارند؟

آقاي روحاني شانس اول انتخابات است و عقبه حمايتي ايشان نسبت به كساني كه از آن‎ها نام برده مي‌شود قوي‎تر و محكم‎تر است.

مسير حركت جريان اصلاحات براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ را چگونه ارزيابي مي‎كنيد؟

جريان اصلاحات همان روش ۹۲ را كه در انتخابات مجلس ۹۴ تداوم پيدا كرد ، ادامه خواهد داد.

در صورت بروز رد صلاحيت احتمالي روحاني، اصلاح طلبان گزينه ديگري براي جايگزيني ايشان دارند؟

براي رد صلاحيت روحاني هيچ توجيهي وجود ندارد. او رييس جمهور است، پايگاه حمايتي خاصي دارد و رد صلاحيت ايشان باعث افت شديد مشاركت خواهد شد كه به نظر نمي رسد اين اتفاق رخ دهد و اين بحث، بحثي جدي باشد.

در گذشته برخی از اصلاح طلبان به عملکرد اعتدالیون در انتخابات مجلس ۹۴اعتراض داشتند، در حال حاضر رابطه اصلاح طلبان با اعتدالیون چگونه است؟

شايد بين دو طيف اصلاح طلب و اعتداليون در برخي زمينه ها دلخوري ها باشد اما نكته اينجاست كه اين دلخوري‎ها حاشيه اي است و نمي‎تواند موجب جدايي اين دو در نزديكي انتخابات شود و اين مشكلات با نزديك شدن به ايام برگزاري انتخابات به راحتي ترميم خواهد شد.

آیا ستاد انتخاباتی مشترک بين اعتداليون و اصلاح طلبان تشکیل خواهید داد؟

قطعا به همين مسير پيش خواهند رفت و اگر ستاد مشترك هم نداشته باشند هر دو ستاد به يك سمت رفته و يك هدف واحد را دنبال خواهند كرد.

آیا اصلاح طلبان پای اشتباهات دولت روحاني خواهند ایستاد؟

به هر حال هيچ كس ادعا ندارد كه معصوم است و آقاي روحاني نيز در اين زمينه مبرا نيست.بايد با توجه به شرايط و وضعيت كشور تصميم گيري كرد. شرايط كشور به گونه اي است كه منافع ملي ايجاب مي كند تا در چهار سال ديگر آقاي روحاني در سمت رييس‌جمهور بماند. از سوي ديگر براي حل بقاياي مسائلي كه از برجام باقي مانده و استفاده از مواهب برجام نياز به دولت آقاي روحاني ضروري است. از طرفي اين خطر وجود دارد كه فردي افراطي در كشور مجدد به قدرت برسد. البته نشانه‎هاي افراط‌گرايي در كشور وجود ندارد ولي هر حالتي در سياست قابل احتمال است و اين تصور وجود دارد كه فردي افراطي مانند ترامپ در كشور به قدرت برسد كه اين موجب تقابل جدي ميان ايران و آمريكا و باعث ايجاد تهديدات فراواني براي امنيت كشور مي شود كه نگراني عمده و اساسي بايد به گونه اي باشد كه جلوي قدرت گرفتن تند روي ها و افراط گري ها را گرفت.

اگر به هر دليلي بنا باشد اصلاح طلبان گزينه دومي را معرفي كنند اين گزينه عارف است؟

آقاي عارف در حال حاضر برنامه اي براي حضور در انتخابات ارائه نكرده است و در مجموع بايد ديد تصميمات چگونه است. در حال حاضر همه نظرها بر روي حمايت از روحاني است و در صورت تغيير در اين تصميم بايد ديد شرايط به چه شكل رقم مي خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عملکردش در دوران ریاست جمهوری برای رد صلاحیت کافیست.

    • ایرانی

      ما فقط به احمدی نژاد رای خواهیم داد
      این را به گوش همه مسئولین برسانید
      در غیر اینصورت شرکت نخواهیم کرد!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      با این وضعی که بوجود اورده اصلا توجیهی نداره اخه مگه نمی بینی مملکت گل وبلبل و همش صدقه سر روحانیه

    • بدون نام

      مردم رد صلاحیتش میکنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج