۴۴۷۲۰
۲۳ نظر
۵۰۰۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
پ

درگیری شدید کشاورزان اصفهانی با پلیس

بالاخره ماجرایی که سالها محل مناقشه بخشی از مردمان اصفهان و مسئولان استان بوده است به شکل درگیری و ضرب و شتم سرباز کرد تا شرق اصفهان بحرانی شده و نگرانی ها به اوج برسد.

تابناک: در شرایطی که اخبار رسیده حکایت از بروز درگیری بین کشاورزان شرق اصفهان در ورزنه با نیروهای انتظامی استان داشته و حتی ماجرا در نقل قول های مختلف از ضرب و شتم هم فراتر می رود، مسئولان امر هنوز واکنشی نشان نداده و موضعی اتخاذ نکرده اند.

با گذشت روزها از اعتراض کشاورزان اصفهانی نسبت به اختلاف حقابه تعیین شده با میزان واقعی حقابه اختصاص یافته به ایشان، بالاخره ماجرایی که سالها محل مناقشه بخشی از مردمان اصفهان و مسئولان استان بوده است به شکل درگیری و ضرب و شتم سرباز کرد تا شرق اصفهان بحرانی شده و نگرانی ها به اوج برسد.

درگیری بین کشاورزان و ماموران نیروهای انتظامی استان در حالی به وقوع می پیوندند که کشاورزان شرق اصفهان معتقدند آب زاینده رود که از سال‌های دور به زمینهای آنها اختصاص می یافت، اکنون به استان‌های یزد، قم، کاشان و کارخانه‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فروخته می شود. این کشاورزان در اعتراض به قطع سهمیه آب خود، از هفته قبل با تجمع در مقابل خط لوله انتقال آب اصفهان به یزد اعتراضشان را نشان دادند.

بر اساس این گزارش، وضعیت کشاورزان شرق اصفهان در حدی نگران کننده و بحرانی است که دیگر هیچیک از آنها قطره های آب برای کشاورزی خود ندارند و هموراه نگران معیشت خانواده خود هستند؛ عاملی که سبب شده در این راه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده و موضوع را تا آنجا پیگیری کنند که حتی موضوع به هیئت دولت نیز کشانده شود.

همچنین برخی از آنها با پیگیریهای لازم در خصوص وضعیت زاینده رود با معاون اول رئیس جمهور نیز جلسه گذاشتند و این جلسه وعده‌هایی نیز داده شد.

علاوه بر آن رئیس جمهور در سفر آذر ماه خود به اصفهان که برای افتتاح چند طرح در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان حاضر شده بود در بخشی از سخنانش در پاسخ به مسائل مطرح شده پیرامون بررسی خشکسالی در اصفهان و خشک شدن زاینده رود گفت: قبول دارم خشکسالی است و آب کم است و از طرفی زاینده رود منشا حیات اصفهان و استانهای همجوار است که باید با توسل به درگاه خداوند بخواهیم تا از آسمان این نعمت الهی بیش از پیش افزایش یابد پس باید همه دعا کنیم چرا که حل همه مسائل به دست خداست و تجربه نشان داده مردم اصفهان هرچه بخواهند به دست می آوردند.

زمانی که رئیس جمهور این جمله را در اصفهان بیان کرد، درک آن برای بسیاری دشوار بود البته هر چند که در ادامه این سخنان وی طرح انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس را نیز بیان کرد اما آنچه که مهم بود مشکل فعلی کشاورزان بود که احمدی نژاد با بیان اینکه دعا کنید تا باران ببارد وعده جریان آب را داد.

همچنین کشاورزان شرق اصفهان در تجمع خود قطعنامه ای را با عنوان قطعنامه تراکتور سواران و احیا گران زاینده رود را صادر کرده اند که در این قطعنامه نسبت به عملکرد وزارت نیرو انتقاد داشته اند.

در بخشی از این قطعنامه آمده؛ فروش بی رویه آب از محل حقآبه‌ها و بارگزاری‌های بیش از ظرفیت بر روی رودخانه، عدم نظارت و محافظت شایسته از رودخانه که منجر به حفر ۷۶۲۰ حلقه چاه در حریم رودخانه و نصب پمپاژها و منصوبات و مستحدثات فراوان در حریم و بستر رودخانه شده است، عدم انجام مدیریت صحیح ـبرسانی و انتقال آب از رودخانه و ممانعت از متجاوزین به حریم بستر رودخانه، احساس مالکیت بر حق آبه ها بجای ماموریت و نگهداری و توزیع آن انتقاد شده است.

و در ادامه نوشته اند: موارد فوق با قانون توزیع عادلانه آب و آئین نامه های اجرایی مربوطه مغایر است که این امر سبب شده رودخانه زاینده رود یک رودخانه فصلی و حتی کمتر از آن شود و در واقع یک رودخانه خکش باشد، همچنین اقتصاد، تولید، سلامت روح و روان، معاش، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، ارتباط مردم با نظام، مهاجرت، اشتغال و توسعه مردم حوزه زاینده رود را نیز آسیب رساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آبادان

      دریای مازندران نداریم.دریای خزر.

      پاسخ ها

      • نظر مازندران

        عزیز من...روزی 100بار از روش بنویس تا عادت کنی(دریای مازندران)حالیت شد.تمام دنیا ایجا رو به اسم دریای کاسپین میشناسن و قوم کاسپین در مازندران زندگی میکرد .وقتی حرفی هم از اریایی و خلیج فارس و ابادان نبود.تو کار بزرگترا دخالت نکن...قضیه ماله 7000سال پیشه.

    • وبگردی زمزار

      سلام
      خدا رحمت کند شیخ بهایی رو که سهمیه آب برداشت از زاینده رود رو با توجه به مناطق مختلف دشت اصفهان و حوزه زاینده رود تعیین کرد.(تلاشی بیهوده)
      ما خودمون هم برنج کاریم منظقه لنجان . مصرف بی رویه آب زاینده رود توسط بخش صنعت و خشکسالی های اخیر خیلی از کشاورزان رو متحمل خسارت کرده که هیج ارگانی هم جوابگو نیست.
      قرن 21 قرن جنگ آب است.

      پاسخ ها

      • از اروميه

        ببينين آقاي وبگردي زمزار شما كه به منطقه آشنا هستين لطفا به اين سوال من پاسخ بدين:
        انتقال آب بين حوضه اي (از حوضه كارون به زاينده رود - توسط تونل هاي كوهرنگ و چشمه لنگان و ...) صرفا براي مصارف شرب صورت مي گيرد نه كشاورزي. يكي از سرشاخه هاي ورودي به سد زاينده رود رودخانه اسكندري است كه در سنوات قبلي اندك كشاورزي از آب آن مي شد با ورود آب تونل چشمه لنگان شاهد توسعه كشاورزي در اين منطقه به بيش از 2 برابر بوده ايم كه علاوه بر اينكه كل آب رودخانه اسكندري را مصرف مي كنند بخش قابل توجهي از آب انتقالي توسط تونل را هم مصرف مي كنند. دليل اين توسعه ناپايدار كشاورزي چيست؟ اگر خدايه نكرده اتفاقي براي آب انتقالي تونل بيوفته چه بر سر كشاورزي اين منطقه خصوصا در انتهاي رودخانه اسكندري خواهد آمد؟
        پاسخ اين سوال پاسخ به سوال كشاورزي شرق اصفهان نيز هست. چون در مقياس بزرگتري در واقع همين اتفاق افتاده است. با تصور آب انتقالي بيشتر به حوضه زاينده رود توسعه ناپايدار كشاورزي داده اند خصوصا در بالادست شهر اصفهان.

    • mori

      افرین

    • بدون نام

      اگه کشاورزا زدن .....که دستشون دردنکنه

    • hamid

      درود بر غیرت اصفهانی ها

    • بدون نام

      این که نمیشه هرکی خودسرانه هرکار خواست بکنه؟
      برا خودشون آب قطع میکنن.
      پس مردم شهر یزد چی؟

      پاسخ ها

      • از اصفهان

        من میخوام ببینم اگه زاینده رود نبود میخواسن به مردم یزد بگن اب نخورین؟ نخیر! منتها دیدن راحت ترین راه انتقال اب زاینده روده جون خودشونو راحت کردن زدن زاینده رود رو خشکوندن.این بندگان خدا 2 ماه بود رفته بودن به صورت مسالمت امیز تحصن کرده بودن بنر و پارچه نوشته برده بودن اما کسی توجه نکرد.چیکار کنن خب؟ همه زندگیشون به کشاورزیشونه.زاینده رود هم هویت اصفهانه اگه از شما همه چیزت رو بگیرن چه حالی داری؟وقتی یه عده عشقی،خودسرانه میرن دم در سینما ها و... پس حق نداریم به این کشاورزا خرده بگیریم چون اینا دیگه زندگیشون در خطره.

      • از اروميه

        لطفا كساني كه از طرح هاي منطقه بي خبر هستند به استناد تفكرات شخصي شون نظر نادرست ندهند.
        يه متني رو بالا نوشتم. اينجام تاكيد مي كنم كه آب انتقالي به يزد آب خود زاينده رود نبوده و آبي هست كه از حوضه كارون به زاينده رود منتقل و از آ» به استان يزد انتقال مي دهند. آبي كه تونل هاي انتقال آب (تونل هاي كوهرنگ و چشمه لنگان و ...) مي آورند صرفا براي شرب هست نه براي توسعه كشاورزي ناپايدار در منطقه.

      • بدون نام

        اي ول از اروميه. دقيقا حرف دل منو زدي

      • محمد

        ارومیه چی داری میگی!
        آب حوزه کارون یا هر جای دیگری که باشد. بر اساس مسائل حقوقی عرض میکنم چون سابق بر این آب اصفهان از آنجا تأمین میشده الآن هم حق دارد از آن آب بهره مند باشد. در نظر بگیر رودخانه ای را که از دو کشور میگذرد. آن کشوری که سرچشمه رود است نمی تواند به دلخواه مانع از ورود آب به کشور دیگر گردد.
        ببین عزیر! قرار بود به اصفهان آب بدهند و بعد آب ببرند. ولی متأسفانه هنوز آب نداده آب بردند. این درست نیست.

    • پرند

      طرح های غیر کارشناسی و البته بی کفایتی در نظارت ، یه مرده رود ببار آورده .فاضلاب رود یا همون کارون سابق هم حال و روز بدی داره .
      کجاست گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مهران

      چندین سال بود اصفهان کشاورزاش بدون دردسر کشت میکردن حالا ابی که ماله ما بوده رو دادن به یزدیها
      حالا اصفهان از خشکی داره از بین میره ما بشینیم نگاه کنیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصفهانيه خودستا
        من نه يزدي ام نه اصفهاني چرا آب رو از رو مردم كشورت مي بيندي؟ اين خيلي نامرديه

      • مهران

        عزیزم این چه حرفیه میزنی؟
        ابو اونا رو ما بستن ما داریم ازشون پس میگیریم

      • !!!

        آب شما؟ ميشه لطف كني 2تا از رودخونه هاي اصفهان رو نام ببري؟ نكنه زاينده رود از كوههاي اصفهانه؟ اول اينكه زاينده رود از اول رودخانه فصلي بوده هميشه در اون آب جريان نداشته. در دهه هاي اخير با همت اصفهانيا بصورت مصنوعي تبديل شده بود به رودخانه دائمي. پس زاينده رود از اول فصلي بوده نه دائمي دوم اينكه اين حقآبه براي مردم چهارمحال هست كه از اونجا سرچشمه ميگيره و بعد از اون مردم خوزستان كه اين رودخانه طولاني ترين مسير رو از اين استان طي ميكنه. دهه هاي قبل تمهيداتي انديشه شد كه كشاورزان اصفهاني از اين نعمت خدادادي بهره ببرند و زمين اصفهان از حالت فصلي خارج و به كشاورزي دائمي و پايدار دسترسي پيدا كنند. دوست گرامي درحالت طبيعي مردم استان چهارمحال و خوزستان راضي به قطع آب بروي هموطنهاي يزديمون نيستند. اينكه چرا اصفهاني ها اينكارو كردند جاي بسي تعجبه!

    • بدون نام

      کار خوبی کردین

    • علیرضا

      آب زاینده رود به خیلی جاها غیر از یزد هم میره آونابرای اعتراض میتونستن آبی که به کارخونه فولاد مبارکه میره رو قطع کنن نه آب شرب مردم یزدو تا دولت وارد کار بشه و مشکلو حل کنه.آب الان در بعضی مناطق یزد گیر نمیاد. اخه خدارو خوش میاد . تو مملکت شیعه امام حسین...........

    • از يزد

      1- آب مال اصفهان نيست مال چهارمحاله2- يك روز دو روز نيست كه آب رسياني انجام شده پس خشكي زاينده رود كه همه دنيا از بودنشس لذت ميبره ربطي به ما نداره3-ما فقط 4درصد اون آب رو ميبريم بقيش مال خود اصفهانه4-آب شرب آدماي يه شهرو قطع نميكنن كه بگن ما اعتراض داريم به قول دوستمون چرا آب فولاد خودتون رو قطع نكردين

      پاسخ ها

      • ahoo

        20000000000000000000000000000+

    • بدون نام

      افرین

    • مهران

      نظر محمد تایید

      ببین عزیر! قرار بود به اصفهان آب بدهند و بعد آب ببرند. ولی متأسفانه هنوز آب نداده آب بردند. این درست نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج