adexo3
۴۵۰۷۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

درخواست بازدید فوری از «پارچین»

سایه «پارچین» آنقدر سنگین هست که هنوز بر فعالیت هسته‌ای ایران سایه بیفکند. بار دیگر یکی از محورهای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به فعالیت هسته‌ای ایران اختصاص یافت.

روزنامه شرق: سایه «پارچین» آنقدر سنگین هست که هنوز بر فعالیت هسته‌ای ایران سایه بیفکند. بار دیگر یکی از محورهای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به فعالیت هسته‌ای ایران اختصاص یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته از ایران خواست که «دسترسی فوری» به سایت «پارچین» را در اختیار بازرسانش قرار دهد. این در حالی است که مقام‌های دیپلماتیک ایران بارها اطلاع داده‌اند که «پارچین» یک سایت نظامی و محل نگهداری تسلیحات نظامی است و دلیلی بر صدور مجوز بازدید از آن برای بازرسان آژانس وجود ندارد.

یوکیوآمانو روز گذشته (دوشنبه، چهارم مارس) در نشست ۳۵ عضو شورای حکام آژانس مدعی شد که نمی‌تواند هیچ‌گونه پیشرفتی را در تلاش‌هایی که از اوایل سال ۲۰۱۲ برای رفع نگرانی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران صورت گرفته است، گزارش دهد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته میلادی هشت‌بار به ایران آمده‌اند و تقریبا در هر سفر خود درخواست بازدید از پارچین را داشته‌اند.

آنها در هفتمین دور بازدید خود چمدان‌های فلزی به همراه داشتند که به نظر می‌رسید برای بازدید از پارچین به آن نیاز خواهند داشت. اما آنها نه در آن سفر و نه در دور بعد اجازه حضور در «پارچین» را نیافتند. اگرچه در همه این سفرها با اظهار امیدواری مبنی بر بازدید از این سایت به تهران آمدند.

«پارچین» در جنوب‌شرق تهران قرار دارد. اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر بازدید از پارچین در شرایطی تکرار می‌شود که آنها در هشت سال گذشته دوبار از این سایت بازدید کرده‌اند.

روز گذشته «یوکیو آمانو» در نشست شورای حکام گفت که آژانس به شرکت در گفت‌وگوی سازنده با ایران متعهد است ولی مذاکرات باید «با حس ضرورت و تمرکز روی دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج ملموس» صورت گیرد. به گزارش «رویترز»، اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی از سایت پارچین در جنوب شرق تهران است.

مدیرکل آژانس سال گذشته میلادی و پیش از نشست بغداد ایران و گروه ۱+۵ نیز درخواست بازدید از پارچین را مطرح کرده ‌بود. او همچنین گفت ارایه دسترسی به سایت پارچین می‌تواند گامی مثبت باشد که به نشان دادن تمایل ایران برای تعامل با آژانس در زمینه نگرانی‌های اصلی ما کمک کند.

حکایت پارچین در دو‌سال گذشته آنقدر بالا گرفت که در تیرماه آمانو مدعی شد: «فعالیت‌های بسیار مهم» در سایت نظامی پارچین در جنوب‌شرقی تهران انجام می‌گیرد و هشدار داد که این فعالیت‌ها باعث می‌شود سازمان او نتواند با قطعیت در مورد ساخت یا عدم‌ساخت تسلیحات اتمی در این سایت اظهارنظر کند.

آژانس از پاییز سال گذشته در گزارشی درباره برنامه اتمی ایران، مدعی انجام برخی فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین شده و برهمین اساس نیز خواستار بازدید بازرسان از این سایت است. اما نگاهی به اظهارات مقام‌های ایرانی نشان می‌دهد که گویی درهای پارچین قابل باز شدن به روی بازرسان آژانس هست اما در زمان و شرایط مناسب.

وزیر امور خارجه ایران بهمن ماه امسال اعلام کرد: بازدید از پارچین منوط به نتیجه مذاکرات طرفین است. «علی‌اکبر صالحی» در خصوص اختلاف‌نظرها بین بازرسان آژانس انرژی اتمی و نمایندگان ایران بر سر بازدید از سایت پارچین گفت: «ما روی چارچوب خاص و مشخصی بحث و تبادل‌نظر می‌کنیم که اگر به نتیجه خاصی برسیم، تکلیف بازدید یا عدم بازدید از سایت پارچین مشخص خواهد شد.»

علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه بهمن‌ماه نیز در دیدار با اعضای کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح مجلس سنای فرانسه، اعلام کرد که ایران آمادگی دارد به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از برخی سایت‌های نظامی‌، از جمله سایت «پارچین» را بدهد. او اضافه کرد: «اجازه بازدید از «پارچین» پس از تدوین «مدالیته» امکان‌پذیر است.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز یک هفته پیش از ورود آخرین دور بازرسان آژانس به ایران، گفت: «برای رسیدن به یک توافق جامع بین ایران و آژانس آمادگی داریم که توافق حقوق هسته‌ای کشورمان بر اساس معاهده ان‌پی‌تی در نظر گرفته شود. اگر این توافق شکل بگیرد، بخشی از آن‌که شامل نگرانی مسوولان آژانس است و مربوط به بحث بازدید از پارچین می‌شود، می‌تواند یکی از موضوعات باشد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج