۴۵۵۶۴۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کشف محل ارسال امواج رادیویی خارج از کهکشان

پس از یک دهه سردرگمی ، ستاره شناسان موفق شدند منبع انفجارهای رادیویی اعماق فضا در خارج کهکشان راه شیری را شناسایی کنند: یک کهکشان کوتوله که ۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

وب سایت کلیک: پس از یک دهه سردرگمی ، ستاره شناسان موفق شدند منبع انفجارهای رادیویی اعماق فضا در خارج کهکشان راه شیری را شناسایی کنند: یک کهکشان کوتوله که ۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.
کشف محل ارسال امواج رادیویی خارج از کهکشان

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه چیز باعث این پالس های در اعماق فضا می شود اما مکان کهکشان آن را شناسایی کرده اند.

این پدیده که اولین بار در سال ۲۰۰۷ شناسایی شد تا کنون ۱۸ مورد از آن مشاهده شده است. آن‌ها انفجار رادیویی سریع(FRB) نامیده می شوند زیرا تنها چند میلی ثانیه طول می کشند.

اکنون که محققین می دانند همسایه کیهانی ما منشا تولید این FRB ها است، می توانند آن را بهتر مطالعه کنند که به حل علت تولید آن‌ها کمک خواهد کرد. ممکن است مسائل دیگری نیز در مورد FRB ها وجود داشته باشد. از آنجا که منشا FRB بسیار دور از ما قرار دارد، آن‌ها از بین صدها مانع ریز و درشت مانند گاز و پلاسما عبور کنند تا به زمین برسند. اما زمانی که دانشمندان بدانند این سیگنال ها دقیقا از کجا می آیند، امواج رادیویی قادرند به آن‌ها در تعیین اینکه از چه میزان گاز و پلاسما عبور کرده اند، کمک کنند.

برای تعیین منبع این امواج، چاترجی و تیمش از آرایه بسیار بزرگ Karl G. Jansky استفاده کردند. این آرایه مجموعه ای ۲۷ تلسکوپ رادیویی در نیومکزیکو است که به شکل Y پخش شده اند. تا کنون FRBها توسط رادیو تلسکوپ های بزرگ تک بشقابی شناسایی شده بودند که بخش بزرگی از آسمان را در یک زمان تحت نظر دارند. این نوع تلسکوپ ها در شناسایی FRB حساس تر هستند اما در تعیین محل ماهر نیستند. با این حال این آرایه مانند یک تلسکوپ به قطر یک مایل عمل می‌کند که به ستاره شناسان این امکان را می دهد که تصاویر با کیفیت بالا از محل ارسال این امواج بگیرند.

محققین در نقطه کشف شده متوجه دو مطلب جالب شدند. در واقع در آن مکان یک منبع دائمی رادیویی وجود داشت که احتمالا منبع تولید FRB نیز هست. و همین‌طور یک لکه کم رنگ نور که مشخص شد یک کهکشان کوچک است. این محققین سپس توانستند اندازه گیری کنند این کهکشان با چه سرعتی از زمین دور می شود. با تعیین حرکت کهکشان متوجه شدند که این کهکشان ۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

تیم چاترجان هنوز مطمئن نیست چه چیزی باعث ایجاد این امواج مکرر رادیویی می شود با این حال یک توضیح بالقوه برای آن دارند. یک ایده این است که سیاه چاله مرکز کهکشان، فعال است و فوران هایی از ذرات نور از آن ارسال می شوند. پس از آن ممکن است یک گلوله پلاسما یکی از این فوران ها را بخار کرده و یک جرقه روشن ایجاد کنند.

یکی احتمال دیگر این است که FRB از یک نوع ستاره نوترونی منسجم با میدان مغناطیسی قوی به نام مگنتار ارسال می شود. مگنتارها در کهکشان خودمان باعث ایجاد پالس های رادیویی روشن می شوند اما به روشنی FRB ها نیستند. ازاین رو چیزی باید آن‌ها را تقویت کرده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج