۴۵۵۷۱۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گفت وگوی وزیران خارجه چین و آمریکا؛

تاکید «کری» بر پایبندی به چین واحد

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود، به وی اطمینان داد کشورش به اصل چین واحد و بیانیه های مشترک دوجانبه در این ارتباط پایبند است.

خبرگزاری ایرنا: «جان کری» در این گفت وگو که تلویزیون مرکزی چین امروز پنجشنبه اقدام به پخش آن کرد، در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای از جمله منطقه تایوان نیز با «وانگ» گفت وگو کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس دستگاه دیپلماسی چین در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته است اختلافات زیاد تجاری این کشور با چین مشکل ساز است و او ضرورتی به پایبندی به اصل «یک چین» (چین واحد) نمی بیند.

از سوی دیگر، گفت وگوی این دو مقام دقیقا در زمانی برگزار می شود که خانم «تسای اینگ ون» رهبر تایوان که چین او را یک استقلال طلب می داند قرار است ۱۵ ژانویه در مسیر سفر به آمریکای لاتین در دو شهر آمریکا نیز توقف موقتی داشته باشد؛ توقفی که پکن به شدت نسبت به آن واکنش نشان داده و از واشنگتن خواسته است میزبان وی نباشد.

پکن همچنین از سیاست های دوگانه ترامپ در باره چین واحد و موضوع تایوان به خشم آمده و به آمریکا در باره توقف «تسای» در آن کشور هشدار داده است.

چهار دهه است که آمریکا به اصل یک چین دستکم در زمینه ارتباط با رهبر تایوان پایبندی نشان داده است اما ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با تسای گفت وگوی تلفنی انجام داد و این اصل را پس از ۳۷ سال زیر پا گذاشت.

«جان کری» همچنین در گفت وگو با «وانگ یی» گفت که آمریکا علاوه بر چین واحد به بیانیه های مشترک دو طرف در این زمینه نیز پایبند است.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین نیز از همتای آمریکایی خود خواست که دولت آینده آمریکا نیز باید با دقت به روابط دو کشور برخورد کرده و نگرانی ها و منافع چین را در نظر داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج