adexo3
۴۵۵۸۳۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

جان کری: آمریکا از مذاکرات آستانه حمایت می کند

وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود مدعی شد که واشنگتن از مذاکرات صلح سوریه که قرار است اواخر ماه ژانویه در پایتخت قزاقستان برگزار شود، حمایت می کند.

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، «جان کری» روز پنج شنبه اظهار داشت که آمریکا از مذاکرات صلح سوریه که قرار است اواخر ماه ژانویه در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود، حمایت می کند و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به مثابه گامی به سوی برقراری صلح باشد.

جان کری در آخرین نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «ما از نشست آستانه حمایت می کنیم و امیدواریم که این مذاکرات گامی روبه جلو باشد».

گفتنی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز ۲۶ اُم دسامبر اعلام کرد که دولتهای روسیه، ایران و ترکیه و «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه همگی بر سر برگزاری این مذاکرات در شهر آستانه به توافق رسیده اند؛‌ هرچند زمان دقیق آن مشخص نشده بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که با «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود صحبت کرده است و اینکه اهداف این مذاکرات «در نشست ژنو مطرح خواهد شد».

با این حال جان کری یادآور شد که برقراری آتش بس در سوریه- از تاریخ سی اُم دسامبر و با میانجی گری روسیه و ترکیه- به دلیل بالا بودن موارد نقض آتش بس با مشکلات فراوانی روبروست. وی گفت: «درگیریها همچنان ادامه دارد، [شرایط] سختی حاکم است و به نظر می رسد که دولت اسد با همان کارت گذشته بازی می کند».

شایان ذکر است که به دنبال عدم موفقیت روسیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در سوریه،‌ واشنگتن از آخرین دور مذاکرات سوریه کنار ماند. هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا در مذاکرات آستانه شرکت خواهد کرد یا خیر.

با آنکه دولتهای روسیه و ایران همواره از دولت قانونی بشار اسد در سوریه حمایت کرده اند،‌ اما ترکیه به عنوان عضوی از ناتو مدتهاست که از تمایل آشکار خود برای کناره گیری اسد از قدرت سخن گفته است. با این حال، آنکارا طی ماههای اخیر از شدت لفاظیهای ستیزه جویانه خود علیه اسد کاسته است و لاوروف نیز می گوید که هر سه کشور [ایران، روسیه و ترکیه] مبارزه با تروریسم را بر برکناری رئیس جمهور سوریه ترجیح می دهند.

دو هفته مانده به پایان دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، جان کری اذعان کرد که هنوز رویکرد دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در حوزه سیاست خارجی روشن و مشخص نیست. وی گفت: «هیچکس نمی تواند انتخابهای آینده این دولت [ترامپ] را پیش بینی کند.. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه تصمیماتی اتخاذ می شود».

گفتنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا «رکس تیلرسون» مدیر سابق شرکت نفتی «اکسون موبیل» را به عنوان یکی از نامزدهای پُست وزارت امور خارجه کاندید کرده است.

در حالیکه به نظر می رسید تیلرسون روز چهارشنبه در کسب آرای موافق اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا به پیروزی رسیده است، سناتورهای دموکرات خواهان دریافت فرصت بیشتری برای بررسی سوابق وی به ویژه در خصوص روابطش با روسیه شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج