adexo3
۴۵۷۸۳۴
۱۲ نظر
۵۰۰۳
۱۲ نظر
۵۰۰۳
پ

چه کسی جانشین آیت‌ الله هاشمی می‌شود؟

ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، که بحق باید او را یکی از ایراندوست ترین مسوولان جمهوری اسلامی شمرد، شوک بزرگی به جامعه ایران وارد کرد و اینک با رفتن او به دیار باقی، سه جایگاه مهم که از آن ایشان بود، خالی مانده است: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و البته جایگاه ایشان در هدایت جریان اصلاح و اعتدال.

عصرایران نوشت: ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، که بحق باید او را یکی از ایراندوست ترین مسوولان جمهوری اسلامی شمرد، شوک بزرگی به جامعه ایران وارد کرد و اینک با رفتن او به دیار باقی، سه جایگاه مهم که از آن ایشان بود، خالی مانده است: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و البته جایگاه ایشان در هدایت جریان اصلاح و اعتدال.

نخستین جای خالی با انتصاب فردی از سوی رهبر معظم انقلاب پر خواهد شد چه آن که طبق قانون اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رهبری نظام تعیین می کنند.

دومین جای خالی، کرسی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان رهبری است. طبق ماده ۷۹ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان، باید در استان تهران انتخابات میاندوره ای برگزار شود تا نماینده جایگزین ایشان انتخاب شود. قطعاً مردم به احترام مردی که بیشترین رأی را در انتخابات خبرگان آورد، شخصی را جایگزین او خواهند کرد که در مسیر مصلحانه هاشمی گام بردارد، فردی مانند سید حسن خمینی یا نظیر او.

اما هاشمی جز این دو جایگاه حکومتی، یک جایگاه رفیع ملی نیز داشت و آن، جایگاه "ریش سفیدی و بزرگی جریان اصلاح و اعتدال" بود به ویژه در شرایطی که برخی رهبران این جریان، با محدودیت های متعددی مواجه بودند و هستند.

هر چند کسی نمی توان به لحاظ تاریخی و شخصیتی، جایگزین آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شود ولی آتیه اندیشی حکم می کند نزدیک ترین شخص به لحاظ منش و تفکر، راه او را ادامه دهد و اصحاب اصلاح و اعتدال نیز با او همراه شوند چه آن که طی مسیر پرسنگلاخ و ناهموار پیش رو، بدون داشتن مرجعی که همه به او اعتماد کنند و در موارد اختلاف، به خاطر مصالح ملی نظر او را مقدم بر خویش دارند، اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود.

مروری بر شخصیت های نزدیک به مرحوم آیت الله هاشمی، جای تردید باقی نمی گذارد که شبیه ترین شخص به او از لحاظ طرز تفکر و رویکردهای سیاسی و مدیریتی، کسی نیست جز "حسن روحانی" ، هم او که یار سالیان دراز هاشمی بود و زمانی که شورای نگهبان آیت الله را از حضور در عرصه انتخابات محروم کرد، هاشمی در معرفی روحانی به جای خود لحظه ای تردید نکرد و تمام قد پشت او ایستاد و این حمایت را تا آخرین روز حیاتش ادامه داد.

هر چند آیت الله هاشمی، شخصیت بی بدیلی بود اما از منظر عملگرایی سیاسی، باید روحانی را جایگزین او دانست و تمام قد پشت او ایستاد ؛ روح آیت الله نیز از این عقلگرایی و واقع بینی دوستدارانش حتماً شاد خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا از فوت ایشان بهره برداری های سیاسی نفرمایید.
      روحانی هر چه باشد در حد و اندازه های هاشمی نیست.
      هاشمی مرد شماره یک بود

    • بدون نام

      خجالت بکشید . از فوت ایشان بهره برداری جناحی و تبلیغ انتخاباتی نکنید . شرم بر شما

    • ارش

      واقعا ایجاد دانشگاه ازاد انقلابی در عرصه فرهنگی وخانوادگی وشهری وروستایی والخصوص انتقال فرهنگ به پا کرد ه باید بگذرد تا اثار ان بیشترو بشتر بر زنان ودختران اشکار گردد.همانان که جهت پرداخت شهریه ان دست به هرکارز باید بزنند.

    • محمد

      با سلام به عقيده بنده اين يك بهره برداري جناحي نيست و بايد به عمق مطلب توجه كرد. مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني به معناي حقيقي شخصيت بزرگي بودند و اين طبيعيست كه بعد از ايشان كسي ادامه دهنده راه ايشان باشد ضمن اينكه آقايان سيد حسن خميني و دكتر حسن روحاني در حقيقت از شاگردان برجسته ايشان هستند كه در بين مردم فهيم كشور نقش و جايگاه برجسته اي دارند هرچند هر سه ايشان توسط اقليت چهار ميليوني مورد انواع هجمه ها و حملات بودند ولي نبايد به درجه فهم و شعور ملت بزرگ ايران شك كرد همانطوري كه در انتخابات تمام قد در صحنه حاضر بودند و از ايشان حمايت كردند در آينده نيز از شاگردان ايشان حمايت خواهند كرد.

    • بدون نام

      لازم نکرده روزنامه زرد عصر ایران پیشنهاد و راهکار بدهد مردم فهیم ایران خود راه را از چاه تشخیص میدهند.

    • بدون نام

      چه نظر احمقانه ای خجلت بکشید

    • تبریز

      روحانی امکان ندارد مثل او باشد اصلا قابل مقایسه نیستند خدا رحمتش کند

    • روحش شاد

      تسلیت ؛ من دریکدوره انتخابات ریاست جمهوری هاشمی سرباز بودم در پادگان رای دادم و مرخصی گرفتم امدم خانه و دوباره با شناسنامه رای دادم ودر نماز جمعه ها و راهپیماییها لڌت میبردیم از بیانات ایشان اما یک دهه گڌشته از مخالفین ایشان بودم پس جوانان بدانند بسیاری از مخالفین خاطرهای خوبی با ایشان داشته امروز یک مخالف متاثر هستم که بیاد گڌشته در مراسم ایشان شرکت خواهم کرد اما این نظریه پردازی که خود را حامی مرحوم هاشمی میداند !؟ این گزافه گویان که نه دوست نادان که دشمن دانا هستند و با بی حیایی تمام همیشه در زمانهای حساس افکار من وشما را تحریک کرده و ناخواسته ما را به میدان مجادله میکشانند و به ریشمان میخندند یکی نیست به این پدر،،، بگوید حامی هاشمی عزادار است وقت این ........،،، زدنها نیست

    • بدون نام

      مرگ بر دنیای دنی مگر اخر عاقبت این همه پست خواهی وجاه طلبی نشد دومتر کفن و دو متر قبر هنوز دفنش نکرده به فکر جایگزینید براش خاک بر سر این دنیا بابا اخرش مرگه ای دنیا پرستا

    • بدون نام

      تو رو بخدا پست دیگری به آقای روحانی ندهید چون الان وظیفه رییس جمهوری داره خوب انجام میده بعد اختلال پیش میاد

    • بدون نام

      کلید از کجا بیاره

    • مهدی

      سلام هیج کسی جای هاشمی را نمیتونه پر کنه خدا رحمتش کن یکی از پیش قدمان پایان دادن به جنک عراق با ایران بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج