adexo3
۴۶۱۵۹۰
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

سرنوشت گواهینامه رانندگی برای مشمولان غایب

سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان دریافت گواهینامه رانندگی بدون تعیین تکلیف سربازی را مصوب کردند، اما همچنان این قانون که شمار زیادی از مخاطبان ایسنا پیگیر آن بوده اند، اجرایی نشده است، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آخرین وضعیت آن را تشریح کرده است.

خبرگزاری ایسنا: سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان دریافت گواهینامه رانندگی بدون تعیین تکلیف سربازی را مصوب کردند، اما همچنان این قانون که شمار زیادی از مخاطبان ایسنا پیگیر آن بوده اند، اجرایی نشده است، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آخرین وضعیت آن را تشریح کرده است.

سردار تفی مهری، درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبه مجلس در مورد دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی اظهارکرد: یکسری از افرادی که به سربازی نرفته اما مشمول غیرغایب هستند می توانند با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از محل تحصیل خود نسبت به شرکت در آزمون های رانندگی و دریافت گواهینامه اقدام کنند. بنابراین مشمولان غیرغایب سربازی برای دریافت گواهینامه مشکلی ندارند.

وی با اشاره به وضعیت مشمولان غایب سربازی برای دریافت گواهینامه اظهارکرد: در مورد کسانی که مشمول غایب سربازی هستند یک قانونی وجود دارد به نام قانون مکرر که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف است که مشمولان غایب را شناسایی و دستگیر کرده و اقدامات قانونی لازم را در خصوص آنان انجام دهد.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: این قانون از مدت ها قبل برای اجرا ابلاغ شده است، در حال حاضر نیز در قانون جدیدی که مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شده آمده است کسانی که به سن قانونی می رسند حتی اینکه مشمول غایب هم باشند امکان دریافت گواهینامه را خواهند داشت.

سردار مهری با بیان اینکه این دو قانون در تناقض با یکدیگر هستند، گفت: اگر بنا باشد هر دو قانون اجرا شود، یعنی اینکه فرد غایب برای دریافت گواهینامه مراجعه کرده و پس از دریافت گواهینامه، از سوی پلیس برای تعیین تکلیف سربازی دستگیر شود!

وی با بیان اینکه این مغایرت را مجلس شورای اسلامی باید اصلاح کند، به ایسنا گفت: ما این موضوع را پیگیری کردیم و یکی از نمایندگان نیز وعده داده که طی سه یا چهار ماه این مشکل حل شود.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی این قانون در حال حاضر اجرا نمی شود و کسانی که وضعیت سربازیشان را مشخص نکرده اند و مشمول غایب به حساب می آیند نمی توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.

مصوبه اعطای گواهینامه به مشمولان غایب کارشناسی شده نیست

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سربازی نیروهای مسلح نیز پیش از این در واکنش به تصویب این قانون به ایسنا گفته بود: از نظر ما قانونگذاری وظیفه و حق یک نماینده مجلس است و قطعا آنچه که از سوی مجلس درباره امکان اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی مشخص شده، با هدف حل مشکلات برخی از مردم بوده است. اما این مصوبه کارشناسی شده نیست و با اهداف و قوانین سربازی مغایرت دارد، چراکه علاوه بر اینکه میل و رغبت سربازی را کاهش می‌دهد، تامین کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه بیش از آنکه سبب رغبت اقدام به سربازی شود، به نفع سربازان و مشمولان فراری و غایب و متخلف خواهد بود، گفته بود: از نظر ما این مصوبه نیاز به کار کارشناسی پیشرفته و جلب نظر و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح دارد و ما نیز به دنبال این هستیم تا با رایزنی و صحبت با نمایندگان مجلس آثار و پیامدهای چنین مصوبه‌ای را به آنان نشان دهیم. همچنین برابر بند الف ماده ۱۰ از قانون خدمت وظیفه عمومی، اخذ گواهینامه رانندگی منوط به تعیین تکلیف خدمت سربازی است و زمانی که متقاضیان تکلیف سربازی خود را مشخص نکرده‌اند، امکان دریافت گواهینامه نخواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تصویب کردن کسی که خدمت ترفتع باشه اجازه گرفتن گواعینلمه یا هیچ چیزی چع ملک و خودرو چه مدارک پاسپورت یا گواعینلمه نباید داشتع باشه حساب بانکی حالا داشته باشه به سرش هم زیاده چون ایرانی و هم وطن نیست مثل افراد غریبه کشورهای دیگه است

    • کاوه

      من با بعضی ها خیلی مشکل دارم چجوری باید بهشان فهموند بدلیل مشکلات نتونستند بروند خدمت همین الان که میشه سربازی را خرید تمام آقا زاده ها گرفتند و الباقی نمی توانند قسطی ام بگیرند ولله بهترین قانونه بذارید جوان های ما بخاطر بی گواهینامه گوشه ی زندان نیافتند خانوداه بی سرپرست نشوند قانون را زود اجرا کنید من خودم پایه یکم دارم بعدشم آقای کمالی بجایی اینکار میتوانید هر فردی را درعین رانندگی بخاطر نداشتن کارت پایان خدمت جریمه کنید درآمد زایی برایتان دارد نمی دانم شب ها چجوری میخوابی وقتی یه نفر بخاطر نداشتن گواهینامه گوشه ی زندانه خدا خودت بداد این مردم برسه چون خودش گواهینامه داره میخواهد همه محکوم به بدبختی باشند کو مرام کو معرفت کو انسانیت

    • بدون نام

      نظر ما روهم بزار

    • وحید

      کسانی که در سربازی عذاب کشیدن الان وقتی میبینن کسانی هستن که بدون این عذاب دارن زندگیشونو میکنن عصبانی میشن.اگه مشمولین غایب هیچکدام برای خریدیااعزام اقدام نکنن در نهایت دولت مجبوره به اونها معافیت بده.کمااینکه تصمیماتی شبیه به این قبلا زیاد گرفته شده.

    • بدون نام

      نخواستیم نخواستیم هرکاری دوست دارین بکنیییییین منم ندارم خدمت بخرم ۴تا هم بچه دارم قسطی ندارم مستاجرم هستم تمام زندگیم ی موتور ایرانیه والسلام

    • بدون نام

      این قانون عالی و روی دلیل گذاشته شده کسایی هم ک مخالفت میکنند یکم فکر کنند میفهن... خداکنه البته
      بقرآن ممنوعیت های دگ ای هم هست برای سربازای فراری هی ب این ی موضوع گیر ندید! مثل: نداشتن حق مالکیت و سند زدن ، ممنوعیت خروج از کشور، مشکل برای پیدا کردن کار و استخدام نشدن و...... ازدواج هم ک فکر نمیکنم بتونن بکنن! پس اینیکی رو حداقل ول کنید توروخدا کلی جوون بدبخت بخاطره همین موضوع الان تو زندانن یا داروندار رو دادن دیه .
      تو دنیا و اجتماع امروز این کار منطقی و مهم هست...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج