adexo3
۴۶۲۹۲۶
۴ نظر
۵۰۲۲
۴ نظر
۵۰۲۲
پ

مسئولان موسسه كاسپين فقط وعده آینده می‌دهند

روز يك‌شنبه ( ۲۶ دي ماه) تجمع گسترده سپرده‌گذاران در مقابل ساختمان مركزي موسسه اعتباري كاسپين باعث بسته شدن خیابان سرو شرقي منطقه سعادت‌آباد تهران شد.

قانون نوشت: روز يك‌شنبه ( ۲۶ دي ماه) تجمع گسترده سپرده‌گذاران در مقابل ساختمان مركزي موسسه اعتباري كاسپين باعث بسته شدن خیابان سرو شرقي منطقه سعادت‌آباد تهران شد. یکی از سهامداران،درخصوص علت تجمع مردم در مقابل شعبه مركزي موسسه اعتباری كاسپين، به «قانون»گفت: مدیرعامل موسسه کاسپین در هفته‌های گذشته حل مشکل این موسسه را منوط به انتقال اموال تعاونی فرشتگان اعلام كرده بود اما روز شنبه (۲۵ دي ماه)، اطلاعیه‌ای روی خروجی وبگاه رسمی خود منتشر کرد که سپرده‌های مشتریان تا انتقال کامل اموال و دارایی‌های تعاونی فرشتگان، بازپرداخت نخواهد شد. اين وضعیت بسیار مشابه شرايط موسسه‌هاي منحل شده ثامن‌الحجج و میزان است، پس بدون شك ما هم همانند سپرده‌گذاران موسسه‌هاي مالي و اعتباري ثامن‌الحجج و میزان، سرگردان خواهيم شد به همين دليل در مقابل شعبه مركزي اين موسسه تجمع كرده‌ايم.
هیچ خبری از بازپرداخت سپرده‌ها نیست؛ همچنین سپرده‌گذار دیگری، تاكيدكرد: بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم سرمایه خود را در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سپرده‌گذاری نکنند و درصورت سپرده‌گذاری هیچ گونه ضمانتی از سپرده آن‌‌ها نمی‌شود،ما هم به گفته بانك مركزي توجه كرده و در موسسه مالي و اعتباري مجاز سپرده‌گذاري كرديم اما اين‌بار موسسه‌ مالي و اعتباري مجاز باعث ضرر و زيان مالي مردم شده ‌است. سپرده گذار ديگري در اين‌باره گفت: دليل منحل شدن موسسه اعتباري ثامن‌الحجج با وجود ۷۰۰ شعبه در سرار كشور، نداشتن مجوز نهایی از سوي بانک مرکزی برای فعالیت بود؛ درحالي‌كه عبارت تحت نظارت بانک مرکزی در تابلوها و فيش سپرده‌گذاران اين موسسه درج شده بود. بنابراين صدور مجوز برای یک موسسه اعتباری نشان می‌دهد که مسئولان بانک مرکزی به فعاليت آن موسسه اعتماد کامل دارند و از حمایت این نهاد نظارتی برخوردار است، پس طبق اعلام بانک مرکزی، موسسه اعتباری کاسپین دارای مجوز است. همچنین این موسسه عضو صندوق ضمانت سپرده‌گذاران بوده و این امر به معنای آن است که سپرده سپرده‌گذارانی که عضو این صندوق باشند ،بیمه هستند اما مسئولان این موسسه تنها وعده آینده می‌دهند و هیچ خبری از بازپرداخت سپرده‌هاي ما نیست. اطلاعیه دیروز هم نشان می‌داد كه این موسسه قصد بازپرداخت سپرده‌های ما را ندارد.
موسسه اعتباری کاسپین، دوازدهم اسفندماه سال ۹۴ براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در پنجم آبان‌ماه ۱۳۹۴، با انحلال برخی تعاونی‌های اعتباري مانند تعاونی اعتبار فرشتگان تشکیل شده است. اين‌ موسسه روز شنبه ۲۵ دي‌ماه ۱۳۹۵، اطلاعیه‌ای روی خروجی وبگاه رسمی خود منتشر کرد و در آن نوشت که سپرده‌های مشتریان تا انتقال کامل اموال و دارایی‌های تعاونی فرشتگان، بازپرداخت نخواهد شد. متن اطلاعيه روابط عمومي موسسه كاسپين به اين شرح است كه: موسسه كاسپين به اطلاع کلیه سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران که تحت عنوان موسسه اعتباری آرمان ایرانیان فعالیت می‌کردند، می‌رساند كه موسسه اعتباری کاسپین در چارچوب فرایند ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و پس از طی مراحل قانونی در مورخه ٢٧/١٢/١٣٩٤، به صورت مستقل مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی ج.ا.ا دریافت کرده است و در فهرست موسسات اعتباری مجاز قرار گرفته و این موسسه درحال‌حاضر به‌عنوان پنجمین موسسه اعتباری غیربانکی مجاز شناخته می‌شود و مقرر است طبق قوانین و مقررات و براساس فرآیند حقوقی و مالی مشخص که در گذشته بین این موسسه و هیات‌های تصفیه تعاونی‌های منحله هشت‌گانه مشخص شده، تحت‌نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دارايی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع شرکت‌های تعاونی منحله اعتبار فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران را که تابه‌حال تحت عنوان آرمان ایرانیان فعالیت می‌کردند، به حساب‌های خود منتقل كرده و بعد از انتقال نسبت به پاسخ‌گویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله طبق اولویت تعیینی از سوي بانک مرکزی ج.ا.ا اقدام كند. فرآیند ارزیابی املاک و اموال تعاونی‌های منحله فوق‌الذکر توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری در حال انجام است و وفق قوانین و مقررات، اموال و املاک و دارايی‌های تمامی تعاونی‌های ذكرشده در بالا به موسسه اعتباری کاسپین انتقال خواهدیافت. آخرين وضعيت فرشتگان

همچنین درخصوص تعاونی اعتبار منحله فرشتگان به اطلاع می‌رساند که ارزیابی و کارشناسی املاک و دارايی‌های این تعاونی توسط کارشناسان رسمی دادگستری متشکل از نمایندگان هیات تصفیه تعاونی فرشتگان، هیات‌مدیره کاسپین و کارشناس مرضی‌الطرفین در حال انجام است و با انتقال دارایی‌ها طبق قانون و مقررات و انتقال پرسنل تعاونی فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین همانند سایر تعاونی‌ها انتقال به اتمام خواهد رسید و پس از آن تمامی دارايی‌ها و اموال تعاونی فرشتگان در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار خواهد گرفت و پس از اجرای مراحل مذکور، اقدامات لازم معمول خواهد شد. كسري ٤هزارميلياردتوماني

موسسه كاسپين در اطلاعيه خود متذكر شده است كه فرآيند ارزیابی املاک و اموال‌ تعاونی اعتباري فرشتگان درحال انجام است و به زودي تمامی دارايی‌ها و اموال تعاونی فرشتگان در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار خواهد گرفت اما به گفته دادستان كل تهران، براساس اعلام بانك مركزي، تعاوني اعتباري فرشتگان بيش از هشت ‌هزار ميلياردتومان سپرده مردم را جذب كرده است و درحال حاضر چهارهزار ميليارد تومان كسري دارد كه با تشكيل پرونده در دادسراي پولي و بانكي كشور دو نفر از مديران اين تعاوني دستگير و بازداشت شده‌اند. كاسپين بايد پاسخگو باشد.

همچنين روز يك‌شنبه( ۲۶ دي ماه) ، روابط ‌عمومی بانک مرکزی در راستاي تجمع گستره مردم در مقابل شعبه مركزي موسسه كاسپين اطلاعیه‌ای منتشر كرد كه در این اطلاعیه آمده است: بانك مركزي به اطلاع سپرده‌گذاران موسسه کاسپین می‌رساند، از آنجا که موسسه اعتباری کاسپین دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، لذا مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره اين موسسه حسب موازین قانونی مکلف هستند در اسرع‌وقت اقدامات مقتضی را برای رضایت مشتریان به عمل آورده و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند، ازاین ‌رو سپرده‌گذاران درخصوص اقدامات موسسه می‌توانند با شماره تلفن‌های۲۲۳۴۰۳۹۷ ‏- ۲۲۳۵۳۰۵۲ ‏- ۲۲۳۴۲۸۷۸ ‏- ۲۲۳۵۳۳۷۴ تماس حاصل کنند. همچنین تلفن گویای ۰۲۱۲۹۹۵۴۸۵۵ آماده دریافت نظرات و شکایات سپرده‌گذاران است.

پاسكاري سپرده‌گذاران

در دولت گذشته به دليل ضعف در سيستم بانكي و سياست‌هاي پولي و مالي كشور تعداد موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز در كشور چندين برابر شد كه باتوجه به ركود اقتصادي برخي از اين موسسات مانند ميزان و ثامن‌الحجج با بحران نقدینگی مواجه شدند كه پس از ماه‌ها سرگرداني سپرده‌گذاران در نهايت اين موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز با بانك‌هاي خصوصي از جمله صادرات و پارسيان براي بازپرداخت سپرده‌هاي مردم ادغام شدند اما اين‌بار بحران نقدينگي دامن موسسات مالي و اعتباري مجاز را هم گرفته است. به طوري كه تا به امروز سپرده‌گذاران ميان موسسه كاسپين و بانك مركزي كه مجوز فعاليت اين موسسه را صادر كرده است، پاسكاري شده‌اند.

بانك مركزي هيچ‌گونه تعهدي ندارد

كاظم دوست حسيني، كارشناس ارشد بانكي به «قانون»، مي‌گويد: موسسه مالي و اعتباري كاسپين، متشكل از هشت تعاوني اعتباري منحل شده به نام‌هاي موسسه اعتباری آرمان ایرانیان است كه در گذشته اين موسسه‌ها به صورت تعاوني اعتبار بودند؛ يعني مجوز بانك مركزي نداشته و براساس مجوز وزارت تعاون فعاليت مي‌كردند اما پس از آنكه موسسه كاسپين با انحلال اين تعاوني‌ها تشكيل شد و با مجوز بانك مركزي فعاليت كرد، اين موسسه نسبت به پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تعاوني‌ها متعهد شده است.
مجوزهايي كه بانك مركزي براي فعاليت موسسه‌هاي مالي و اعتباري مي‌دهد، با بانك ها متفاوت است؛ به طوري كه بانك مركزي از سپرده‌هاي بانكي مردم حمايت كرده و درصورت مشكل نقدينگي جبران خسارت مي‌كند اما درخصوص موسسات مالي و اعتباري هيچ‌گونه تعهدي ندارد. حدود ۱۳ درصد از دارايي بانك‌‌ها تحت عنوان نرخ ذخيره قانوني در اختيار بانك مركزي قرار مي‌گيرد تا درصورت مشكل نقدينگي بانك مربوطه، بانك مركزي از محل نرخ ذخيره قانوني كه بدون سود است، به بانك مربوطه به منظور جلوگيري از ورشكستگي خط اعتباري مي‌دهد. به عبارتي سپرده سپرده‌گذاران بانكي بيمه است، بنابراين مجوز بانك مركزي به موسسه هاي مالي و اعتباري به معناي نظارت نيست؛ البته نظارت به عنوان متولي سيستم پولي كشور لازم است اما به دليل اينكه موسسه مالي و اعتباري كاسپين درخصوص پرداخت مطالبات مردم متعهد شده است،بنابراين بايد به صورت مستقل پاسخگو به مردم و حتي بانك مركزي باشد. موسسه‌هاي اعتباري مجاز، معتبر نيستند

اين كارشناس بانكي، تصريح مي‌كند: متاسفانه مردم از مفهوم ريسك و بازده در علم اقتصاد اطلاعات دقيق و روشني ندارند؛ به طوري كه هر چقدر بازده يك فعاليت بيشتر باشد، ريسك آن فعاليت هم بيشتر خواهد بود. درحال حاضر صرافي‌ها براي فعاليت ازسوي بانك مركزي مجوز را كسب كرده‌اند اما اگر صرافي تخلفي انجام دهد، به اين معنا نيست كه بانك مركزي پاسخگوي پول از دست رفته مردم باشد. به طور كلي مجوز موسسه مالي و اعتباري از سوي بانك مركزي به اين معنا نيست كه اگر اين موسسه با بحران نقدينگي مواجه شد، بانك مركزي پاسخگوي مطالبات سپرده گذاران باشد.
به عبارتي موسسه‌هاي مالي و اعتباري كه داراي مجوز از بانك مركزي هستند، تنها اجازه فعاليت دارند و معتبر نخواهند بود. نظارت بانك مركزي بر بانك‌ها بيشتر از نظارت بر موسسه‌هاي مالي و اعتباري مجاز است، بنابراين بايد براي مردم فرهنگ‌سازي شود كه سپرده گذاري در موسسه مالي و اعتباري ريسك است و هيچ‌گونه نظارتي از سوي بانك مركزي صورت نخواهد گرفت و چنانچه تخلفي از سوي موسسه مالي و اعتباري صورت گيرد، مردم بايد به دادگستري شكايت كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ضمن عرض سلام خدمت شما
      تکلیف سودهای معوقه سپرده ها که موسسه فرشتگان چندین ماه است پرداخت نکرده چیست ؟!
      چون بحث فقط خود سپرده نیست مردم برای سود سپرده در زندگی خود برنامه ریزی کرده اند !

    • مونا

      آقای بهمنی در دولت قبلی پوست از سر مشیز قبلی و نور کنونی کند چی شد که آقای سیف یکسال قبل از کاسپین به نور مجوز داد خدا می داند . بدبخت دولت قبلی .آقای بهمنی واقعا نظارت و مدیریت داشت وهر روز ساعت هفت صبح به مردم گزارش میداد.یک دانه ازاین شارلاتان بازیهای هییت مدیره بانک مرکزی کنونی در دولت قبلی انجام نشد.بیچاره ها سکه نصف قیمت به مردم فروختند ودولت کنونی پول این سکه ها را یکجا بالا کشید.دست مریزاد.

    • ناشناس

      مشکلات تعاونی فرشتگان ارتباطی به موسسه کاسپین ندارد
      شهرستان‌ها / خبر - سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
      موسسه مالی و اعتباری کاسپین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نگرانی‌های اعلام شده مربوط به مشتریان تعاونی اعتبار منحله فرشتگان بوده و ارتباطی به ساختار تشکیلاتی موسسه اعتباری کاسپین ندارد.
      به گزارش بلاغ، درپی تجمع شماری از مشتریان «شرکت تعاونی اعتباری منحله فرشتگان» مقابل دفتر مرکزی «موسسه اعتباری کاسپین» اعلام شد؛
      موسسه کاسپین، برای ایفای تعهدات خود برابر مشتریان، توانایی و اعتقاد راسخ دارد.

      نگرانی‌های اعلام شده مربوط به مشتریان تعاونی اعتباری منحله فرشتگان بوده و ارتباطی به ساختار تشکیلاتی موسسه اعتباری کاسپین و سایر تعاونی تجمیعی زیرمجموعه در حال فعالیت آن در اقصی نقاط کشور ندارد.

      «موسسه اعتباری کاسپین» در پی بروز برخی حواشی ناشی از عملکرد تعاونی فرشتگان، اعلام کرد؛ این موسسه برای ایفای تمامی تعهدات خود در برابر مشتریان توانایی و اعتقاد راسخ دارد.

      در پی انتشار اخباری مبنی بر مشروط شدن پرداخت مطالبات مشتریان و درخواست‌ها از اداره مرکزی موسسه اعتباری کاسپین روز یک‌شنبه 26 دی‌ماه پس از صدور اطلاعیه بر روی سایت این موسسه در زمینه پرداخت مطالبات «تعاونی منحله فرشتگان» که چندی پیش برخی مدیران آن نیز توسط مقام قضایی بازداشت شدند و ایجاد شائبه برای برخی مشتریان تعاونی‌های ادغامی به اطلاع می‌رساند؛ نگرانی‌های اعلام شده مربوط به مشتریان تعاونی اعتباری منحله فرشتگان بوده و ارتباطی به ساختار تشکیلاتی موسسه اعتباری کاسپین و سایر تعاونی تجمیعی زیرمجموعه در حال فعالیت آن در اقصی نقاط کشور ندارد و در این بین به‌جای سوتفاهم برای مشتریان فهیم این مجموعه، هیأت تصفیه فرشتگان باید پاسخگوی مشتریان خود باشد.

      لذا تاکید می‌شود هیأت مدیره، همانطور که موسسه اعتباری کاسپین روز شنبه ۲۵ دی در اطلاعیه خود اعلام کرده که تا زمان تحویل قطعی دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله فرشتگان و سایر تعاونی‌ها هیچ‌گونه مسؤولیتی در قبال آنان نخواهد داشت.

      مشتریان سایر تعاونی‌های زیرهیچ‌گونه نه تنها نگرانی برای استمرار سپرده‌گذاری و دریافت خدمات از این مجموعه نداشته باشند، بلکه با توجه به اخذ مجوز بانک مرکزی و افزایش توانمندی، قطعا «کاسپین» پشتوانه‌ای قوی برای ادامه همکاری با پشت سر گذاشتن پله‌های رشد و استقلال مالی خواهد بود.

      لازم به ذکر است: دلیل بروز این حواشی و ایجاد جو بی‌اعتمادی عده‌ای از سپرده‌گذاران، مدیران و کارکنان تعاونی منحله فرشتگان هستند که به دنبال سلب مسؤولیت از خود و انتقال پاسخگویی به موسسه کاسپین و تعاونی‌های دیگر هستند.

      چرا که شاید ظاهرا مدیران هیأت تصفیه فرشتگان فراموش کرده‌اند که کسری ۴ هزار میلیارد تومانی آنان توسط دادستان تهران حدود ۵۰ روز قبل اعلام شده و در همین راستا دو نفر از مدیران ارشد آن تعاونی اعتباری به همین دلیل بازداشت شدند که منبع آن هم گزارش بازرسان بانک مرکزی بوده است.

      متاسفانه مدیران« فرشتگان» تا قبل از اعلام دادستان برای تحویل این تعاونی به موسسه کاسپین هیچ‌گونه اقدام و همکاری صورت نمی‌دادند و در حال حاضر سعی دارند با اعمال فشار، جو روانی و تهدید، تعاونی فرشتگان را بدون حسابرسی و تعیین تکلیف میزان سرمایه و بدهی به صورت یک‌جا به موسسه کاسپین تحویل دهند که البته مردم فهیم و مشتریان قدرشناس موسسه کاسپین و تعاونی‌های زیرمجموعه اشراف کامل به امور داشته و در جریان روند امور قرار دارند.

    • سپرده گذار کاسپین

      حالا تو برو اصل پولتو بگیر تا برسه به سودش .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج