۴۶۳۵۳۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

گمرک پوست انداخت

مراسم رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع گمرک روز گذشته در حالی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک در مرکز همایش‌های گمرک مهرآباد برگزار شد که پیش‌بینی می‌شود با فعالیت این سامانه تا حد زیادی از میزان قاچاق در کشور کاسته شود.

روزنامه آرمان - فریبا نهاوندی: مراسم رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع گمرک روز گذشته در حالی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک در مرکز همایش‌های گمرک مهرآباد برگزار شد که پیش‌بینی می‌شود با فعالیت این سامانه تا حد زیادی از میزان قاچاق در کشور کاسته شود.
علی طیب‌نیا در این مراسم به اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بهبود محیط کسب و کار، ارتقای شفافیت و سلامت و تامین منابع مالی پایدار برای کشور اشاره کرد و از اطلاع رسانی یکصد مورد از این اقدامات در ۱۰۰ روز آینده خبر داد که نخستین مورد آنها سامانه جامع گمرکی بود.
گمرک نو
یکی از اصلی‌ترین معضلات حال حاضر کشور قاچاق است. به رغم فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر برای کاهش حجم قاچاق انجام شده است، همچنان سالانه میلیارد‌ها دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود. هر چند در بروز این مشکل اقتصادی عوامل متعددی نقش دارند، اما کاستی‌ها در حوزه گمرک یکی از دلایلی است که قاچاقچیان می‌توانند قانون را دور بزنند و به انحای مختلف کالای قاچاق به کشور وارد کنند. به این منظور تمهیداتی برای بهبود وضعیت گمرک کشور اندیشیده شده که مهم‌ترین آن سامانه جامع گمرک است.
آن‌طور که روابط عمومی گمرک اعلام کرده است اتصال به سازمان امور مالیاتی جهت کنترل اعتبارسنجی ذینفعان شامل صاحبان کارت‌های بازرگانی، حق‌العمل‌کاران امور گمرکی، شرکت‌های حمل‌ونقل و حتی اعتبارسنجی پرسنل فعال آنها از تازه‌ترین قابلیت‌های ویژه سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.
با اجرا شدن این قابلیت جدید در سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، شناسایی صاحبان کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف توسط گمرک به راحتی امکانپذیر خواهد بود. با اتصال گمرک به بخش اعتبارسنجی سازمان امور مالیاتی زمانی که صاحب کارت بازرگانی اقدام به اظهار کالای خود در گمرک می‌کند سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند اعتبار صاحب کارت و حتی حق‌العمل‌کار یا پرسنل وی را بررسی و مشخص می‌کند که صاحب کارت بازرگانی یا سایر ذینفعان در گمرک اعتبار کافی را برای انجام عملیات گمرکی دارند یا خیر.
رشد ۴۰ درصدی درآمد‌ها
روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع گمرک عنوان کرد: سامانه جامع گمرک نقش مهمی در شفاف سازی، بهبود فضای کسب و کار و تسهیل جریان تجارت کشور برعهده دارد. به گفته طیب نیا، از آغاز کار دولت یازدهم به روز رسانی و نوین سازی گمرک آغاز و تلاش شده است با استفاده از فناوری اطلاعات، فرایندهای کاری به شکلی اصلاح شود که شاهد بهبود فضای کسب و کار و کاهش زمان ترخیص یا صدور کالا باشیم.
او ادامه داد: امروز همه عملیات‌های گمرکی به شکل الکترونیک انجام و ارتباطات بین گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط به صورت برخط و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. طیب نیا تصریح کرد: در سال ۹۳ همزمان با نخستین سال اجرای سامانه و با شفاف سازی‌های به انجام رسیده، درآمدهای گمرکی از نظر حقوق ورودی رشدی ۸۶ درصدی داشت.
او بیان کرد: با تداوم این روند صعودی، امسال شاهد رشد ۴۰ درصدی درآمدهای گمرک نسبت به پارسال هستیم و علاوه بر آن، کمک شایان توجهی در مقابله با قاچاق داشته است.طیب نیا یادآوری کرد: امروز وقتی کالایی از بندر مبدا بارگیری می‌شود، اطلاعات آن شامل نوع کالا، قیمت و اینکه از کدام گمرک وارد خواهد شد، به طور کامل مشخص است.او گفت: علاوه بر آن، کالاهای ترانزیتی نیز تحت نظارت و کنترل گمرک بوده و اینکه در کدام نقطه کشور است یا خروج آن طبق برنامه زمان‌بندی شده، رصد می‌شود.
به گفته طیب نیا، مزایای پیشگفته شرایط مناسبی را برای مقابله با قاچاق کالا فراهم کرده و با ارتباط با سایر دستگاه‌ها، زمان ترخیص کالا به حداقل رسیده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به اقدامات این وزارتخانه برای بهبود محیط کسب و کار، ارتقای شفافیت و سلامت و تامین منابع مالی پایدار برای کشور اشاره کرد و از اطلاع رسانی یکصد مورد از این اقدامات در ۱۰۰ روز آینده خبر داد که نخستین مورد آنها سامانه جامع گمرکی بود. طیب نیا تاکید کرد: مقابله با فساد و بهبود محیط کسب و کار جز با استفاده شایسته از فناوری اطلاعات امکانپذیر نیست و علاوه بر آن همه شیوه‌های کار متناسب با این فناوری‌ها اصلاح شده است.
کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا
در این مراسم رئیس کل گمرک ایران، راه اندازی سامانه جامع گمرگی را عامل مهم کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا و رسیدن از ۲۵ به ۱۵ میلیارد دلار عنوان کرد. مسعود کرباسیان افزود: با راه اندازی این سامانه، رصد کالاها از مرحله ورود به کشور، تولید و مصرف امکانپذیر شد. به گفته او در این مقوله فقط مساله انبارهای خارج از گمرک باقی مانده تا با سازمان‌هایی که با قاچاق کالا مبارزه می‌کنند، تبادل اطلاعات کنیم و آنها با بهره برداری از انبارها قادر به استفاده از این اطلاعات باشند.
کرباسیان افزود: به طور نمونه کشف تعداد زیادی سرور توسط وزارت اطلاعات در هفته گذشته از طریق سامانه جامع گمرک امکانپذیر شد. رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: هم‌اکنون گمرکات کشور به این سامانه متصل شده، رویه‌های گمرکی بر همین مبنا قرار گرفته و سیستم کاغذی کنار گذاشته شده است. به گفته او روز سه‌شنبه کانال سبز گمرکی ایران با کشور روسیه راه‌اندازی شده که ۱۵ درصد بخشودگی تعرفه فعالان مجاز اقتصادی را به دنبال داشته است.
بر اساس پروتکل تسهیل گمرکی بین ایران و روسیه (کریدور سبز) صادرکنندگان و واردکنندگان می‌توانند با طی فرایندی مشخص نسبت به تبادل کالاهای تجاری با روسیه اقدام کنند. تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه به منظور تسهیل تبادل کالاهای تجاری بین دو کشور اردیبهشت ماه امسال به امضای «مسعود کرباسیان» رئیس‌کل گمرک ایران و «آندره بلیانینوف» رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه در تهران رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج