جاباما
۴۶۸۹۷۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پژوهشگران ابرلیزر هزار واتی ساختند

گروهی از محققان انگلیسی و چک و اسلواکى اعلام کرده‌اند که لیزر دارای قدرت بالای هزار واتی را ساخته و پرتاب کرده‌اند. این لیزر Bivoj نام گرفته است که نام یکی از قهرمانان اسطوره‌ای و هرکول ‌مانند چک و اسلواکی است.

وب سایت ترنجی - جلیل جعفری: گروهی از محققان انگلیسی و چک و اسلواکى اعلام کرده‌اند که لیزر دارای قدرت بالای هزار واتی را ساخته و پرتاب کرده‌اند. این لیزر Bivoj نام گرفته است که نام یکی از قهرمانان اسطوره‌ای و هرکول ‌مانند چک و اسلواکی است.
پژوهشگران ابرلیزر هزار واتی ساختند

به گفته مارتین دیوکی، یکی از فیزیکدانانی که با موسسه پژوهشی HiLASE چک و اسلواکى همکاری می‌کند (یعنی جایی که این لیزر ساخته شد)، همان ‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، این لیزر ۱۰ برابر قدرت‌مندتر از هر لیزر دیگری در نوع خود است و شایسته این است که رکورددار جدید جهان باشد. موسسه مرکزی لیزر بریتانیا نیز با این طرح پژوهشی همکاری می‌کند.

لیزر Bivoj با دو مورد از بزرگ‌ترین لیزرهای موجود در جهان تفاوت دارد؛ یکی لیزر Petawatt تگزاس در شهر آستن و دیگری لیزر Petawatt برای آزمایش‌های سریع سیستم اعلام حریق در اوساکای ژاپن. در حالی که این لیزرها قدرت بسیار بالایی دارند (با فرکانسی بالغ بر یک میلیارد وات) اما به زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند تا بتوانند تنها دو بار در روز عمل کنند.

از سوی دیگر، Bivoj ۲۸ میلیون دلاری به متوسط بالاتر خروجی انرژی خود می‌بالد چراکه پرتو کم‌ قدرت‌تری را به مراتب بیش‌تر پرتاب می‌کند. این تیم امید دارد که فناوری نوین حاضر را برای اهداف مهندسی همچون سفت‌شدگی آهن‌آلات و همین ‌طور کاربست‌های صنعتی مانند پردازش نیمه رسانا در نیمه دوم امسال صنعتی‌سازی و اهرم‌بندی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج