adexo3
۴۷۲۷۵۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

آزمایش موشکی ایران؛ بهانه تازه برجام ستیزان

خبر آزمایش موشکی ایران بهانه را برای برخی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای ایران فراهم ساخت تا این مساله را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و «برجام» بدانند؛ توطئه ای نخ نما که پیشتر در مورد آزمایش موشک «عماد» نیز انجام گرفت اما راه به جایی نبرد.

خبرگزاری ایرنا: خبر آزمایش موشکی ایران بهانه را برای برخی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای ایران فراهم ساخت تا این مساله را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و «برجام» بدانند؛ توطئه ای نخ نما که پیشتر در مورد آزمایش موشک «عماد» نیز انجام گرفت اما راه به جایی نبرد.
آزمایش موشکی ایران سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه دوازدهم بهمن ماه در جریان نشستی اضطراری در نیویورک به بررسی این موضوع بپردازد. پس از این نشست دشمنان کشورمان از فرصت به دست آمده بهره جستند تا آزمایش موشکی ایران را نقض برجام یا دست کم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تفسیر کنند؛ اتهام هایی که از سوی سران جمهوری اسلامی ایران بی پاسخ نماند.

** ارتباط آزمایش موشکی با برجام و قطعنامه

آزمایش موشکی ایران با واکنش های متفاوتی همراه بوده است که این واکنش ها را می توان در سه دسته جای داد. نخست، دشمنان ایران همانند آمریکا و رژیم صهیونیستی که آن را ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می دانند. دوم، برخی کشورهای اروپایی و اعضای گروه ۱+۵ همانند فرانسه که این موضوع را در تعارض با بر روح برجام ارزیابی می کنند. گروه سوم هم دیگر کشورهای مذاکره کننده در گفت وگوهای هسته ای همانند ایران و روسیه که آزمایش موشکی را بی ارتباط با قطعنامه و توافق هسته ای می دانند.

در قطعنامه 2231 که شورای امنیت اواخر تیرماه پارسال صادر کرد به مسائل تسلیحاتی و موشکی ایران نیز اشاره شد. در بند 3 بخش «پیوست ب: اعلامیه» قطعنامه 2231 آمده است: از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه گیری گسترده تر» ارایه کند، هرکدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری های موشک های بالستیک، صورت ندهد.

با نگاهی کوتاه به این بند مشخص می شود موشک هایی که قابلیت حمل سلاح های هسته ای دارند، منع شده اند چرا که تلاش کشورها برای دستیابی به این قبیل جنگ افزارها، جهان را ناامن تر و تنش ها را افزون تر خواهد کرد. تاکنون موشک های آزمایش شده ایران برخلاف آنچه دشمنان و مخالفان خارجی ادعا می کند با هدف حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند. بنابراین، آزمایش موشکی ایران اقدامی است که تنها در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور انجام شده است.

وقتی نماینده آمریکا در سازمان ملل موضوع آزمایش موشکی ایران را در این شورا مطرح کرد باید به این نکته نیز توجه می کرد که ایالات متحده سالانه بودجه ای بیش از 600 میلیارد دلار را تنها به بخش نظامی خود اختصاص می دهد و تجاوز به کشورهای مختلف جهان همانند عراق، افغانستان و ... تنها چند برگ از پرونده قطور سیاست تهاجمی آن است. بنابراین، نسخه پیچی برای جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی جنگ هشت ساله تحمیلی است، منطقی به نظر نمی رسد. ضمن این که تقویت توان نظامی ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای ناامن و جنگ زده امری عادی می نماید.

در ارتباط با کسانی که آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و در نهایت برجام می دانند، لازم به بیان است هر چند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این قطعنامه را نقض نکرده اما حتی در صورت نقض قطعنامه ، برجام همچنان پابرجاست. در بند ۱۰ بیانیه ایران پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ آمده بود که «جمهوری اسلامی ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه طرف های شرکت کننده در برجام را مورد تاکید قرار می دهد که بر مبنای آن مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام، به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.»

** بهره برداری دشمنان از آزمایش موشکی

به جرات می توان گفت که بیشترین مخالفت ها با توافق هسته ای از جانب «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. او پیش از توافق تیرماه پارسال، تلاش های زیادی را با هدف به بن بست کشاندن گفت وگوها انجام داد و حتی بدون هماهنگی با «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا، در جمع نمایندگان کنگره حاضر شد و آنان را به مخالفت با توافق تشویق کرد؛ توطئه هایی که هرگز نتیجه نداد و بسترساز شکاف بین سران تل آویو و واشنگتن شد.

وقتی پارسال، ایران به آزمایش ۲ موشک از جمله موشک زمین به زمین عماد اقدام کرد، نتانیاهو به سرعت در واکنش به آن، آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست اما راه به جایی نبرد. حال که دولت جمهوریخواه «دونالد ترامپ» با رویکرد مخالفت با توافق هسته ای در آمریکا روی کار آمده است، نتانیاهو شانس خود را برای برهم زدن توافق دوباره امتحان می کند. نتانیاهو از نخستین افرادی بود که آزمایش موشکی اخیر ایران را «نفض فاحش» قطعنامه شورای امنیت خواند.

سران رژیم صهیونیستی در حالی ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه می داند که خود با بیش از 200 کلاهک هسته ای و کشتار روزانه مردم بیگناه فلسطین تهدیدکننده امنیت منطقه و جهان به شمار می روند. آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور که آزمایش موشکی ایران را برجسته و از آن بهره برداری می کنند، هر روز بر دامنه همکاری های دفاعی خود می افزایند.

در تازه ترین رویدادها نشان می دهد که عربستان سعودی و دولت جدید آمریکا با هدف مقابله با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی همسویی بیشتری در سیاست های نفتی و دفاعی در پیش گرفته اند. امروز چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه « اس.‌پی.‌ای» خبرگزاری دولتی سعودی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا و «امیرمحمدبن سلمان» معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان درباره گسترش همکاری های ۲ کشور به صورت تلفنی گفت وگو کرده اند.

تلاش دولت جدید آمریکا برای توسعه روابط خود با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان بیشتر برای مقابله با توان نظامی و اقتصادی ایران صورت می گیرد. به همین دلیل بود که «حسین دهقان» وزیر دفاع کشورمان روز دوشنبه اظهار کرد که آمریکایی ها و عربستانی ها تلاش می کنند در منطقه فضای التهاب و تشنج را توسعه دهند و اصطلاحا ایران هراسی را در راس برنامه های خود قراردادند و هر اتفاقی می افتد با این موضوع مرتبط می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج