adexo3
۴۷۲۹۶۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

سود ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدي دلالان ميوه‌

حال و روز بازار ميوه‌هاي داخلي چندان خوب نيست. ميوه‌هاي وارداتي قاچاق که از سوي ميوه‌فروشان، ميوه وارداتي معرفي نمي‌شوند، در بسياري از مغازه‌هاي ميوه‌فروشي سطح شهر به ‌چشم مي‌خورند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: حال و روز بازار ميوه‌هاي داخلي چندان خوب نيست. ميوه‌هاي وارداتي قاچاق که از سوي ميوه‌فروشان، ميوه وارداتي معرفي نمي‌شوند، در بسياري از مغازه‌هاي ميوه‌فروشي سطح شهر به ‌چشم مي‌خورند. انگار دست دلالان ميوه هم به قاچاق آلوده و همه‌جا پر شده از محصولات خارجي و فانتزي؛ ميوه‌هايي بي‌نام و نشان که خيلي وقت‌ها فروشندگان و خريداران هم از آنها با نام ايراني ياد کرده و با قيمت‌هاي بالاتري فروخته مي‌شوند.
اين‌روزها، با گذر از همين بازارها و فقط گشت کوچکي در محله‌هاي شهر، کوهي از مرکبات مازندران به چشم مي‌خورند که با وجود سرماي پاييزه و خسارت سنگيني که ديده‌اند، هنوز هم پا به‌ پاي انواع جنوبي‌ها، از کيفيت حکايت مي‌کنند و هيچ رد و نشاني از سرمايي که مرکبات شمال کشور را با خود برد، ندارند؛ سرمايي که مرکبات شمال را يخ‌زده و تلخ کرد و به‌دست رودخانه‌ها سپرد تا حالا مرکبات وارداتي‌ای که معلوم نيست از کدام کشور، قاچاق شده‌اند، جاي و نام مرکبات شمال را بگيرند و با عنوان پرتقال شهسوار يا نارنگي ساري وارد سبد خانوارهاي ايراني شوند.
به گفته خيلي از فعالان بازار، حتي از دور هم مي‌توان پي به وارداتي و قاچاقي‌بودن آنها برد. حالا ديگر کم نيستند نارنگي‌هاي پاکستاني‌اي که با اسم ميوه شمال، فروخته مي‌شوند؛ انواعي ‌که خيلي هم با ذائقه ايراني‌ها دمساز نبوده و خيلي وقت‌ها به علت قيمت‌هاي ارزان‌ترشان، بازار داغي دارند و به‌همين‌دليل، از راه‌هاي غير‌قانوني وارد کشور مي‌شوند. آن‌طور که نايب‌رئيس اتحاديه صادر‌کنندگان و واردکنندگان ميوه به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: «خيلي از نارنگي‌هاي بازار در سبدهاي پلاستيکي و به‌صورت قاچاق از پاکستان وارد شده‌اند و به اسم نارنگي داخلي فروخته مي‌شوند؛ مثلا نارنگي کينوي پاکستان، يکي از ميوه‌هاي خارجي و قاچاق است که با اسم ايراني به فروش مي‌رسد.»
بازار داغ گراني با ميوه‌هاي خارجي
با بازشدن مرزهاي کشور به روي ميوه‌هاي وارداتي و قاچاق، گراني هم وارد بازار شده و حالا قيمت‌ها مغازه به مغازه و محله به محله، از اختلافي بزرگ حکايت مي‌کنند؛ از پرتقال هزار توماني گرفته که گفته مي‌شود پرتقال يخ‌زده‌هاي شمال است تا انواع هفت هزار و ۵۰۰ توماني و سيب‌هايي ‌که از چهار هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان فروخته مي‌شوند. گلابي‌هايي با نام بيروتي به قيمت هشت هزار تومان و انگورهايي ‌که حدود پنج هزار تومان، قيمت خورده‌اند، وارداتي‌هاي شيريني هستند که سود خوبي را به جيب دلالان و قاچاقچيان وارد مي‌کنند. صدرالدين نياوراني ادامه مي‌دهد: «همه ميوه‌هاي خارجي و قاچاق، در بازارهاي داخلي با قيمت‌هاي بالاتري از انواع داخلي فروخته مي‌شوند.» او در ادامه از سود صد تا ۳۰۰ درصدي بازار ميوه‌هاي خارجي خبر داده و اعلام مي‌کند: «قاچاقچيان اگر بخواهند ميوه‌ها را به‌صورت قانوني و از مبادي رسمي وارد کنند، مجبور به پرداخت حقوق و تعرفه خواهند شد که اين موضوع، اصلا به نفع آنها نيست.»
بازار داغ ميوه‌هاي قاچاق با نام ميوه‌هاي داخلي، نه‌تنها انتقاد باغداران حتي صداي رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار را هم بلند کرده است. حسين مهاجران با انتقاد از پايتخت‌نشينان به‌خاطر خريد ميوه‌هاي خارجي و لوکس به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: «تهراني‌ها بي‌حساب و کتاب پول خرج کرده و از قدرت خريد زيادي برخوردار هستند. اين‌درحالي است که آنها مي‌توانند به‌جاي مصرف ميوه‌هاي گران و خارج از فصل خارجي، دست دلالان و سودجويان را کوتاه‌تر کرده و ميوه‌هاي‌ گران خارجي را خريداري نکنند.» اشاره او به حضور گلابي‌هاي بيروتي و انگورهاي وارداتي است که در بازار به چشم مي‌خورند و خريداران بسياري هم دارند؛ ميوه‌هايي که خارج از فصل خود در بازار تهران به فروش مي‌رسند و خريداران، پول‌هاي خوبي هم براي آنها مي‌دهند.
جدا از ميوه‌هاي هميشگي و آشنايي که با حجم بالايي در مرزهاي کشور رد و بدل مي‌شوند و حالا با قيمت‌هاي نجومي‌تري به فروش مي‌رسند، اين‌روزها، ميوه‌هاي عجيب و غريبي هم وارد بازار شده‌اند که شايد فقط در مناطق شمالي‌تر پايتخت، طرفدار دارند و تنها افراد خاصي در اين نقاط، سراغي از آنها مي‌گيرند؛ جک‌فروت، پشن‌فروت، دراگون فروت، ميوه ستاره و خيلي‌هاي ديگر. اين ميوه‌هاي عجيب و ناآشنا هم بيشتر به‌صورت تکي و با بسته‌بندي‌هاي شيک و جذابي فروخته‌ مي‌شوند که قيمت‌هاي بالايي دارند؛ ميوه‌هايي ‌که هر دانه آنها بيش از ۱۰ هزار تومان است، فقط وارد سبد خانواده‌های مرفه شده و در مناطق پايين‌تر هنوز جايي براي خود باز نکرده‌اند.
با همه اينها، حکايت گراني و حجم بالاي ميوه‌هاي خارجي، داستان دنباله‌داري است که هر سال با ورود ميوه‌هاي جديدتري، شدت مي‌گيرد؛ محصولاتي که هر سال با آمدنشان از مبادي غير‌رسمي کشور، جاي داخلي‌ها را تنگ‌تر کرده و خيلي نامحسوس کشاورزان و توليدکنندگان داخلي را متوجه ضررهاي بالايي مي‌کنند.
کدام‌ها قاچاق هستند؟
در ميان انبوهي از ميوه‌هاي خارجي و قاچاق، ميوه‌هايي هم هستند که با ثبت سفارش قانوني و از مبادي قانوني وارد کشور شده‌اند. آناناس، موز، انبه و نارگيل، در ليست ميوه‌هايي هستند که به‌صورت رسمي وارد مي‌شوند. آن‌طور که حسين مهاجران مي‌گويد: «آناناس از سنگاپور و مالزي، موز از کشورهاي فيليپين، سومالي، بوليوي و اکوادور و انبه از کنياي آفريقا و پاکستان، به‌صورت قانوني وارد کشور مي‌شوند.» بر‌اساس اعلام رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار، نارگيل‌هاي موجود در بازار که قيمتشان از پنج هزار تا ۶ هزار تومان متغير است، از کشورهايي مثل پاکستان، هندوستان، سنگاپور و مالزي و از مبادي رسمي وارد کشور مي‌شوند.
اين درحالي است که شبرنگ و آلوسياه‌هاي بازار، همگي به‌صورت قاچاق از آفريقا وارد شده و به ترتيب با دو هزار و ۵۰۰ و هشت هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند. به گفته او، به غير ‌از آناناس، موز، انبه و نارگيل، همه ميوه‌هايي که وارد کشور مي‌شوند، همچون گلابي آمريکا، سيب سبز فرانسه، ليمو‌ترش ويتنام، سير چيني، گلابي‌هاي چيني و زردآلوي آفريقا، به‌صورت قاچاقي وارد مي‌شوند. علاوه بر ميوه‌هاي قاچاق موجود در بازار، کشورهايي هم هستند که بيشتر از همه در تيررس قاچاقچيان قرار دارند.
«ترکيه، پاکستان و امارات از مهم‌ترين کشورهايي بوده‌اند که زير پاي قاچاقچيان و دلالان هستند تا ميوه‌هايي همچون سيب سبز، نارنگي و آناناس را وارد کنند.» اين را نايب‌رئيس اتحاديه صادر‌کنندگان و واردکنندگان ميوه مي‌گويد و در ادامه با تأييد قاچاق‌بودن همه ميوه‌هاي لوکس در بازار يادآوري مي‌کند: «همه سيب سبزهاي موجود در بازار، حتي آنهايي که داراي برچسب هستند هم به‌صورت غير‌قانوني و از کشور ترکيه وارد شده‌اند.» نياوراني توضيح مي‌دهد: «ليچي، رامبوتان، دراگون‌فروت يا ميوه اژدها و منگوستن هندي، از آن دسته ميوه‌هاي کم‌طرفداري هستند که عمدتا از امارات و به‌صورت قاچاق وارد کشور مي‌شوند.» همچنين به گفته او، همه بادام‌هاي آمريکايي موجود در بازار هم به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.
بيماري‌هاي خطرناک قرنطينه‌اي و بازار داغ قاچاقچيان
در پشت پرده حکايت ورود ميوه‌هاي قاچاق و گراني‌اي که روي دست خريداران پنهان مي‌شود، حقايق پشت پرده‌اي هم وجود دارند؛ حقايقي که از ورود تعداد زيادي از آفات قرنطينه‌اي خبر مي‌دهند و سالانه ميلياردها تومان هزينه را به کشاورزان و دولت تحميل مي‌کنند. تابستان همين امسال بود که مهر در گزارشي به نقل از مسئولان وزارت جهاد کشاورزي خبر داد که «حدود ۱۵ تا ۲۰ نوع آفت قرنطينه‌اي از طريق واردات وارد کشور شده‌اند که از جمله آنها مي‌توان به مگس ميوه زيتون، مگس مديترانه‌اي، سوسک حنايي خرما، کرم ساقه‌خوار برنج و بيماري‌هاي جاروک و گرينينگ اشاره کرد؛ آفات و بيماري‌هايي که به گفته کارشناسان، امکان ريشه‌کن کردن و نابودي آنها وجود ندارد و تنها کاري که مي‌توان انجام داد کنترل اين آفات با صرف هزينه‌هاي هنگفت است.»
به گفته نايب‌رئيس صادرکنندگان و واردکنندگان ميوه، «آفات و بيماري‌هاي قرنطينه‌اي از طريق قاچاق محصولات کشاورزي، وارد کشور شده و امکان ورود آنها از طريق مبادي رسمي وجود ندارد.» نياوراني در ادامه از ضعف نظارت‌هاي قرنطينه‌اي و ورود آفت‌هاي پردردسر و پرهزينه به کشور خبر مي‌دهد.

حالا با اين همه ضربه بزرگي که قاچاق ميوه به توليدکنندگان و کشاورزان تحميل مي‌کند و خسارت‌هاي سنگيني که شايد به قيمت از دست رفتن خودکفايي کشور در زمينه توليد محصولات کشاورزي، تمام شود، هنوز هم بحث قاچاق و واردات بي‌رويه ميوه از خارج به کشور موضوع پيش پا افتاده‌اي است و اقدامات چنداني براي ريشه‌کني آن انجام نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نگران میوه و شیرینی شب عید نباشید گران نمیشود
      تز دولت برای دلخوش کردن مردم

    • بدون نام

      شاید مردم با نخریدن تا حدودی بتوانند جلو ی قاچاق ایستادگی کنند اما جلوگیری از قاچاق تلاش ارگان های مسوول را می طلبد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج