adexo3
۴۷۵۳۶۲
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

واشنگتن پست: ایران قوی تر از ۴۰ سال قبل است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: اگرچه اقدامات رئیس جمهور آمریکا علیه ایران دوستانی در جهان عرب برایش در پی داشته است، می تواند وی را در تقابلی خطرناک با دشمنی قرار دهد که بسیار قدرتمندتر از ۴۰ سال پیش است.

خبرگزاری ایسنا: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: اگرچه اقدامات رئیس جمهور آمریکا علیه ایران دوستانی در جهان عرب برایش در پی داشته است، می تواند وی را در تقابلی خطرناک با دشمنی قرار دهد که بسیار قدرتمندتر از ۴۰ سال پیش است.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت: دولت ترامپ با اعلام اینکه به طور رسمی به ایران هشدار می دهد، نشان داد که خروجی صریح با سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران خواهد داشت. اکنون بسیاری در منطقه انتظار دارند که تنش های زمان ریاست جمهوری جورج بوش، در دورانی که ایران و آمریکا در عراق با یکدیگر رقابت می‌کردند، اختلافات شیعه و سنی در منطقه گسترش یافت و اسرائیل با حزب الله در لبنان می جنگید، دوباره بازگردد.

اما یک تفاوت آشکار وجود دارد؛ اینکه آمریکا با ایرانی بسیار قوی تر مواجه خواهد شد، کشوری که در شش سال گذشته در اثنای هرج و مرج در جهان عرب توانست به طور مداوم ظرفیت های نظامی خود را توسعه دهد.

نیکولاس هرانس، کارشناس اندیشکده مرکز امنیت آمریکایی جدید در این باره گفت: برای مقابله با ایران و به عقب راندن شدیدتر آن، شما خود را در مناقشه ای به مراتب گسترده تر و مخرب تر برای اقتصاد جهانی و برای متحدان ما و عموم آمریکا وارد خواهید کرد.

واشنگتن پست با تکیه بر ادعای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته ای گذشته کشورمان افزود: تلاش منتسب به ایران برای تولید سلاح هسته ای که تهران همواره آن را رد کرده است نیز با حصول توافق هسته ای در ژوئیه ۲۰۱۵ کاملا مسدود شد، اما این کشور در طول این مدت ظرفیت و توان موشکی خود را به خوبی توسعه داده که قابلیت حمله به پایگاه ها و متحدان آمریکا را در سرتاسر خاورمیانه دارد و یک شبکه از متحدان ساخته که ایران را به قدرتمندترین بازیگر منطقه ای تبدیل کرده است.

ایران در حال حاضر در راس یک هلال نفوذ قرار گرفته که از تهران تا مدیترانه و از مرزهای ناتو تا اسرائیل و در امتداد نوک جنوبی شبه جزیره عربستان گسترش یافته است.

موسسه مطالعات جنگ برای اولین بار در طول تاریخ گزارش داد که ایران ظرفیت برنامه ریزی و هدایت نیروی نظامی غیر هسته ای را برای کیلومترها فراتر از مرزهای خود گسترش داده است. این توانایی که کشورهای معدودی مسلح به آن هستند، به طور اساسی محاسبات استراتژیک و توازن قدرت را در منطقه بر هم می زند.

آنچه ترامپ می خواهد به طور دقیق در مواجهه با کشوری انجام دهد که در حال حاضر کاملا تثبیت شده، مشخص نیست. مساله این است که حضور ایران در منطقه باعث شده برای دولت آمریکا سخت باشد که این کشور را بدون بی ثبات کردن متحدان واشنگتن، به خطر انداختن آمریکایی ها، تضعیف جنگ علیه داعش و بر هم زدن توازن منطقه ای که در دوران ریاست جمهوری اوباما ظهور پیدا کرد، به عقب براند.

دولت ترامپ هیچ حرکتی دال بر اینکه قصد دارد توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را نابود کند، انجام نداده است. مقامات آمریکایی بیشتر می گویند که هدف آنها نشانه رفتن فعالیت هایی خارج از توافق هسته ای همچون برنامه موشکی بالستیک ایران و آنچه مقامات آمریکا فعالیت های بی ثبات کننده تهران می خوانند، است.

وزارت خزانه داری آمریکا در واکنش به این اقدامات چند شرکت و فرد را به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران هدف تحریم قرار داد. با این حال، دولت ترامپ نشانه های کمی از آنچه در سر دارد از خود بروز داده است.

ترامپ روز جمعه در یک پیام توییتری نوشت: ایران در حال بازی با آتش است. آنها از مهربانی های رئیس جمهور اوباما قدردانی نکردند اما من مثل او مهربان نیستم.

ایران در پاسخ به این چالش ها سکوت اختیار کرده است و وزیر امور خارجه این کشور تنها در یک پیام در صفحه توییتری خود تاکید کرد که کشورش تحت تاثیر تهدیدات قرار نمی گیرد. وی نوشت: ما هرگز آغازگر جنگ نخواهیم بود.

کارشناسان معتقدند که ایران به خوبی به این نتیجه رسیده است که وارد شدن در تقابل با یک دولت آمریکایی جدید که از شهرت غیر قابل پیش بینی بودن بهره می برد، در راستای منافعش نیست. اما آنهایی که با رفتار ایران در منطقه آشنا هستند، می گویند که آنها فکر می کنند که آمریکا به راحتی به اهداف خود دست نخواهد یافت.

موفق الربیعی یک عضو شیعه پارلمان عراق گفت که ایران هیچگونه عقب راندنی را تحمل نخواهد کرد. ایران، عراق و آمریکا یک معادله بسیار متعادل هستند و ترامپ نباید آن را بر هم بزند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی،‌ دونالد ترامپ همچنین نمی تواند بدون در نظر گرفتن نفوذ ایران در سوریه دست به اقدام بزند. ایران و روسیه با همکاری یکدیگر برای ادامه حکومت بشاراسد رئیس جمهور سوریه مبارزه کرده اند و آنها در حال حاضر به همراه ترکیه به دنبال یک راه حل صلح آمیز برای پایان دادن به جنگ سوریه هستند در حالی که آمریکا بیرون گذاشته شده است.

وعده های ترامپ برای از بین بردن نفوذ ایران در تضاد با قصدش برای همکاری بیشتر با روسیه در سوریه و حمایت مسکو از اسد قرار دارد، چرا که ایران هم با اسد و هم با روسیه هم پیمان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فریبا

      تا چششون در آد....

    • امیرخانی

      من از تمام کسانی که باعث قدرتمندشدن کشور عزیزم شدن تشکر می کنم
      من از نیروهای نظامی و انتظامی بخصوص نیروی پرتوان سپاه تشکر می کنم از رهبرعزیز و مدبر و اگاهمون امام سید علی تشکر می کنم که باعث شدن هیچ کشور بیگانه ای جراعت حمله به ایران را نداشته باشد

    • بدون نام

      تو دهنت میگی 40 سال. بایدم پیشرفت کنه

    • اردشیرسلکی

      اقتدار جمهوری اسلامی ایران.مبتنی برحقانیت.حمایت مردم شریف ایران دارد همین امر باعث نگرانی دشمنان واسوده گی دولت ونظام مقدس میباشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج