اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۷۶۰۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

فروش خانه ایرانیان برای خرید سکه و دلار!

کارشناسان مسکن می‌گویند فروش آپارتمان از سوی مالکان به قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز و پیوستن آنها به خیل اجاره‌نشین‌ها ، دلیل افزایش حجم قراردادها در سال گذشته بوده است

فروش خانه ایرانیان برای خرید سکه و دلار!

هفت صبح: کارشناسان مسکن می‌گویند فروش آپارتمان از سوی مالکان به قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز و پیوستن آنها به خیل اجاره‌نشین‌ها ، دلیل افزایش حجم قراردادها در سال گذشته بوده است

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته بیش از 567 هزار قرار‌داد اجاره مسکن منعقد شده که تهران با انعقاد بیش از 173 هزار مورد قرار داد بیش از 30 درصد از کل قرار‌دادها را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش‌های اعلام شده از سوی اتحادیه کشوری مشاورین املاک تهران همواره در چهار سال اخیر صدرنشین جدول میزان اجاره‌بها نسبت به سایر کلانشهر‌های کشور بوده و این در حالی‌ست که سال 91 با افزایش 63 هزار موردی قرار‌دادهای اجاره مسکن در کلانشهر تهران نسبت به سال قبل‌تر از آن یعنی سال 90 رکورد‌دار حجم قرار‌دادهای اجاره در چند سال اخیر بوده است.

همچنین در بخش دیگری از گزارش اتحادیه مشاوران املاک آمده اسفندماه با حدود 15 هزار مورد عقد قرار‌داد اجاره مقام نخست را نسبت به دیگر ماه‌های سال داشته و پس از آن ماه‌های تیر، مرداد، بهمن و خرداد به ترتیب بیشترین حجم قرار‌دادها را داشته‌اند.

تهران، صدر نشین قیمت

باید توجه داشت همیشه افزایش تعداد قرار‌دادها در یک صنف به معنای مثبت و مفید بودن نیست و در خصوص مسکن باید گفت: افزایش تعداد قراردادهای اجاره‌بها نگرانی ساکنان و مستاجران آن شهر را به همراه دارد. در این رابطه برخی از مشاوران املاک فعال در تهران معتقدند در سال گذشته به خصوص چند ماه پایانی سال افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم موجبات افزایش تقاضای اجاره را فراهم آورده و به نظر می‌رسد این رویه در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.

به گونه‌ای که در گزارش مرکز آمار ایران متوسط اجاره ماهانه هر متر مربع زیر بنا با احتساب سه درصد ودیعه پرداختی 12 هزار و 950 تومان در تهران بوده است.در واقع مستاجران تهرانی به طور متوسط برای یک واحد آپارتمان مسکونی 60 متری با حداقل امکانات رفاهی مجبور به پرداخت ماهانه حدود 800 هزار تومان هستند.

همچنین بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران ارزان‌ترین مبالغ اجاره‌بها در شهر تهران با حدود 8486 تومان مربوط به منطقه 17 تهران بوده که با این احتساب مستاجران برای یک واحد آپارتمان 60 متری باید ماهانه حدود 510 هزار تومان بپردازند.

همچنین گران‌ترین میزان اجاره‌بها در شهر تهران با حدود 42 هزار و 470 تومان مربوط به منطقه یک تهران بود که با این احتساب مستاجران این منطقه برای یک واحد 60 متری باید ماهانه چیزی در حدود دو میلیون و 550 هزار تومان بپردازند. گفتنی است بر اساس این گزارش حداقل قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در تهران 300 هزار تومان و حداکثر قیمت آن نیز مجددا مربوط به منطقه یک تهران در حدود هشت میلیون و 50 هزار تومان بوده است.


جذابیت کاذب

در خصوص دلایل افزایش حجم قراردادهای اجاره‌بها در شهر تهران نسبت به سایر کلانشهرهای کشور مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک به هفت‌صبح می‌گوید: افزایش تعداد مستاجران در کلانشهر تهران همواره با ‌دلایل مختلفی همراه بوده است که از جمله می‌توان به رشد جمعیت و افزایش ازدواج‌ها و همچنین پذیرش هر ساله دانشجویان به سمت پایتخت اشاره کرد.

وی افزود: البته در میان دلایل مختلف یکی از مهم‌ترین عواملی که موجبات افزایش حجم مهاجرت‌ها از روستاها و سایر شهرستان‌های کوچک را موجب شده است، جذابیت بازارهای کاذب همچون سکه و ارز در پی نوسانات قیمتی اخیر بوده است.

وی ادامه داد: پس از افزایش ناگهانی نرخ ارز و سکه در بازار آزاد بسیاری از مالکان به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سودهای میلیونی واحدهای خود را به فروش رسانده و پول خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با عنوان اینکه فروش آپارتمان به قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر در سایر شهرستان‌های کشور نیز اتفاق افتاده است، گفت: مهاجرت سرمایه‌گذاران شهرستانی به تهران و همچنین ساکنان تهرانی که با فروش ملک خود به صف اجاره نشین‌ها پیوسته‌اند باعث شده تا تقاضا برای اجاره افزایش چشمگیری یابد. به گونه‌ای که در سال گذشته شاهد افزایش ۵۴ درصدی حجم قرار‌دادهای اجاره‌بها نسبت به سال قبل از آن بوده‌ایم.


نرخ اجاره‌بها در برخی از مناطق تهران

آپارتمانی 35 متری و یک خوابه در میدان سپاه با پنج میلیون رهن و 430 هزار تومان‌ به اجاره می‌رسد. در محدوده خیابان پلیس، حد فاصل خیابان خواجه نظام هم یک سوئیت 25متری در طبقه چهارم برای اجاره به یک نفر با قیمت 12 میلیون تومان رهن و ماهیانه 100 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین آپارتمانی 40 متری یک خوابه، نوساز در خیابان گلبرگ با قیمت 30 میلیون تومان و به صورت رهن کامل پیشنهاد شده است.

در محدوده پونک یک آپارتمان 40 متری با عمر سه ساله با 20 میلیون تومان رهن و 300 هزار تومان فقط اجاره داده می‌شود و برای آپارتمانی 45 متری در خیابان ستارخان مالک، مبلغ 25 میلیون تومان رهن و 200 هزار تومان اجاره ماهیانه را درخواست کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج