اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۷۹۱۷۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

افزایش سرمایه بانک ها کلید خورد

نظام بانکی ایران قرار است تحولات مثبت بسیاری را تجربه کند؛ تحولاتی که بواسطه برنامههای متعدد دولت برای شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد.

روزنامه ایران: نظام بانکی ایران قرار است تحولات مثبت بسیاری را تجربه کند؛ تحولاتی که بواسطه برنامههای متعدد دولت برای شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد.
همواره سرمایه محدود بانکها و مکفی نبودن کفایت سرمایه و همچنین هزاران میلیارد تومانی که بهعنوان مطالبات معوق از شبکه بانکی خارج شده است، بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای این نظام مطرح شده است. حالا دولت با استفاده از ظرفیتهایی که در اختیار دارد قصد دارد تا در سه گام بخش عمده این معضلات را حل کند، یک گام برای افزایش سرمایه بانکها و دو گام برای تسویه و پرداخت بخشی از بدهیها به بانک ها.
روز گذشته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درهشتمین کنفرانس توسعه تأمین مالی و سرمایهگذاری در ایران، راهکارهای تقویت بنیه مالی بانکها را تشریح کرد تا از این طریق علاوه بر حل مشکلات کنونی توان وام دهی بانکها نیز افزایش یابد.براساس گفتههای وی دولت سه سیاست افزایش سرمایه نزد بانکهای دولتی، بازپرداخت بدهی خود به بانکها و پرداخت سود و جرایم بدهکاران خرد را اجرایی میکند. به گفته وی، امروز توسعه به همه ابعاد توجه دارد اما در هر صورت ما نیازمند رشد اقتصادی بوده و برای تحقق آن نیازمند منابع مالی هستیم.
وی با اشاره به پیشبینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه، گفت: برای تحقق آن باید ۷هزار و ۳۲۰ تریلیون ریال سالانه منابع جذب شود که سهم بازار سرمایه، بازار پول، بخش خصوصی، منابع خارجی، صندوق توسعه ملی و نظام بانکی برای تأمین مالی مورد نیاز برنامه ششم مشخص شده است. وی ادامه داد: آنچه امروز بهعنوان سیاستهای دولت در دست اجراست و در بودجه سال آینده نیز دیده شده، اقدامهای اجرایی و عملی برای تحقق این اهداف است.
وی یادآور شد: بانکها در دورهای براساس تکالیف دولتها ملزم شدند برای تأمین مالی بنگاه ها اقدام کنند که حاصل این اقدام، افزایش مطالبات بانک از بخش غیردولتی و حتی خود دولت شد بنابراین هرجا دولت تضمین کند برای ایفای تعهدات بخش غیردولتی، پرداخت آن را برعهده میگیرد.
معاون رئیس جمهوری با تأکید بر رفع مشکل امروز نظام بانکی گفت: دولت برای افزایش قدرت تسهیلات دهی بانکها بویژه بانکهای دولتی از دو مسیر اقدام کرده است؛ نخست اینکه در نظر دارد با ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق، بدهی به نظام بانکی اعم از خود دولت یا بخش خصوصی را تسویه کند. وی افزود: برای این کار از ظرفیتهای تبصرههای ۳۵ و ۳۶ اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ (تسعیر ارز) استفاده میکند.
به گفته نوبخت، براساس مجمع عمومی بانک مرکزی در سال ۹۲ میزان این بدهیها ۳۸۰ هزار میلیارد ریال بود که اکنون براساس حسابرسیهای انجام شده ۴۲۰۰ تریلیون ریال برآورد میشود. معاون رئیس جمهوری افزود: دولت برای افزایش قدرت تسهیلات دهی بانکها، افزایش سرمایه شامل هشت بانک را تصویب کرده است.
وی افزود: افزایش قدرت تسهیلات دهی از طریق قدرت سرمایه بانکها امری پذیرفته شده است اما اینکه به لحاظ هر واحد افزایش سرمایه تا هشت برابر امکان تسهیلات دهی افزایش مییابد، بحث کارشناسان است.
نوبخت اضافه کرد: دولت امروز تا سطح ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار به بانکها، از طریق اوراق بدهی تسویه میکند تا بانکها بتوانند با واسپاری آن به بانک مرکزی، بخشی از ذخیره قانونی خود نزد بانک مرکزی و بدهی خود را به این بانک تسویه کنند.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت با هدف کمک به نظام بانکی، برای بدهکاران خُرد زیر یک میلیارد ریال به نظام بانکی که توان بازپرداخت تأخیر و جرایم متعلقه را ندارند، اعلام آمادگی کرده است تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این سود و جریمه را پرداخت کند و بدهکاران فقط اصل پول را میپردازند.
سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت با وجود آنکه از ظرفیتهای تبصرههای ۳۵ تا ۳۷ قانون بودجه میتواند تا سقف هزار تریلیون ریال اوراق منتشر کند، اما در جهت صیانت از بورس از همه این ظرفیت استفاده نمیکند و همراهی لازم را با بازار سرمایه و بورس خواهد داشت.
وی پرداخت ۱۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاههای اقتصاد کوچک و زودبازده و پرداخت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرحهای عمرانی دولت را از دیگر سیاستهای دولت برشمرد و گفت: دولت در ابتدای سال ۹۲ با ۲ هزار و ۴۷ طرح نیمه تمام بزرگ رو به رو بود.
بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث موتورسواران
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که از ابتدای اسفندماه امسال جریمه بیمه شخص ثالث موتورسواران بخشیده میشود. عبدالناصر همتی در حاشیه هشتمین همایش توسعه نظام تأمین مالی و سرمایهگذاری در ایران در جمع خبرنگاران افزود: با تصویب مجمع عمومی صندوق تأمین خسارتهای بدنی، از ابتدای اسفندماه موتورسیکلت سوارانی که اقدام به بیمه شخص ثالث کنند، جریمه بیمه نبودنشان که ۲۲۰ هزار تومان است، بخشیده میشود.

وی درباره روند پرداخت بیمه به بیمهگذاران حادثه دیده در حادثه ساختمان پلاسکو نیز اظهار داشت: در این حادثه بیش از ۳۴۰ نفر بیمه نامه داشتند که البته همه آنها بیمه آتشسوزی نبود.بخشی از این بیمه نامهها ناشی از آن بود که ملک برای دریافت وام در رهن بانک قرار گرفته بود که رقم پرداختی بابت خسارت این واحدها حدود ۵۰۰ میلیون ریال است.
وی رقم مربوط به خسارت بیمه نامههای آتشسوزی پلاسکو را بیش از 520 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت که این رقم تا آخر بهمن پرداخت میشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج