۴۷۹۹۸۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

هاشمی: فضای دانشگاه نباید امنیتی باشد

ضیا هاشمی در گفت و گو با شهروند: ما معتقدیم فضای دانشگاهی باید باز باشد و از مشارکت دانشجویان در مسیر پیشرفت حمایت شود. الان هم ما معتقدیم که دانشگاه باید مستقل باشد و مداخله در دانشگاه صورت نگیرد و این شعار دولت بوده که دانشگاه نباید امنیتی باشد، فرهنگ نباید امنیتی باشد

«سیدضیاء‌هاشمی» با حکم «رضا فرجی‌دانا» به معاونت فرهنگی وزارتخانه علوم رسید و پس استیضاح فرجي‌دانا همچنان به فعالیت خود ادامه داد. ‌خلاصه ای از گفت و گوی سید ضیا هاشمی با شهروند را می خوانید.
در این مدت سال‌به‌سال میزان مشارکت و جدیت در برنامه‌ها به شکل محسوسی افزایش پیدا کرد، در سه‌ سال گذشته دانشجویان طیف‌های مختلف از رئیس‌جمهوری سوال‌های خود را پرسیدند و حرف‌های خود را زدند.
در تاریخ این کشور کی شما ۱۶آذری مثل امسال داشتید که دانشجویان ۸۰ دقیقه به نمایندگی از طیف‌های مختلف سوالات و انتقادات خود از رئیس‌جمهوری را مطرح کنند؟ هیچ‌گاه و در هیچ دوره‌ای چنین چیزی نبوده است. شرایط کنونی با دولت‌ قبل اصلا قابل قیاس نیست و نمایندگان طیف‌های مختلف و برای نخستین‌بار در این سال‌ها، نماینده انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی هم پرسش‌های خود را در حضور رئیس‌جمهوری مطرح کردند.
ما معتقدیم فضای دانشگاهی باید باز باشد و از مشارکت دانشجویان در مسیر پیشرفت حمایت شود. الان هم ما معتقدیم که دانشگاه باید مستقل باشد و مداخله در دانشگاه صورت نگیرد و این شعار دولت بوده که دانشگاه نباید امنیتی باشد، فرهنگ نباید امنیتی باشد و حتی نهادهای امنیتی دولت و غیردولت هم همین اصل را قبول دارند و به آن اعتقاد دارند؛ در عین حال مسئولان امنیتی و قضائی ممکن است كه معتقد باشند اگر تخلفی صورت گرفت، طبق قانون وظیفه دارند کنترل نظم و امنیت را برعهده بگیرند، ما هم معتقدیم قانون باید اجرا شود ولی با روش درست.
وقتی شما صدها تشکل، هزاران نشریه و کانون دانشجویی دارید نمی‌توانید نظارت کنید که این نظارت البته باید قانونمند و همدلانه باشد. بنابراین در موارد انگشت‌شماری که نهادهای نظارتی در درون دانشگاه به این نتیجه برسند که توقف موقتی در مجموعه‌ یا تشکلی صورت بگیرد ما بررسی می‌کنیم و دانشجویان این حق را دارند که اعتراض کنند و اگر اعتراضی به ما برسد از مسئولان مربوطه توضیح می‌خواهیم و قطعا اجازه نمی‌دهیم که حق دانشجویان پایمال شود.
اصلا قابل قبول نیست که فضا بسته شود چرا که فضای کلی الان نسبت به‌سال گذشته بازتر است و هر ‌سال شرایط بهتر شده و در ماه‌های آینده هم باید بازتر شود و ما این مسیر را تعقیب می‌کنیم؛ البته همه باید تابع قانون باشند ولی ما معتقدیم که اجرای قانون نباید به گونه‌ای باشد که انگیزه‌ها را کم کند و ما هم در دفاع از حقوق دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بسیار مصمم هستیم.
ما در برخورد با مسائل فرهنگی و اجتماعی اگر روش امنیتی به کار ببریم قطعا به نتیجه نخواهیم رسید. مسأله حجاب برای ما بسیار مهم و ارزشمند است اما بدون ترویج باورهای مرتبط و رویکردهای ترغیبی و اقناعی در این حوزه موفق نخواهیم شد. ما به‌عنوان یک جامعه اسلامی باید بپذیریم که این قوانین به‌عنوان قوانین عمومی مقبول و مشروع، باید مورد احترام عموم باشد حتی اگر کسانی نسبت به این موضوع دیدگاه دیگری داشته باشند ولی این‌که بخواهیم با روش‌های امنیتی کار کنیم، نتیجه نخواهد داد.
یک‌سری فتاوا و ضوابطی وجود دارد که باید به آنها احترام گذاشته شود و در دانشگاه کنسرت برگزار نمی‌شود، اما آموزش و اجرای موسیقی در برنامه‌ها ممنوع نشده است. ولی اجرای کنسرت در دانشگاه ممنوع است.

دانشجویان ما نیاز به تریبون برای ارایه نظریات خود دارند و باید کرسی‌های آزاداندیشی و نشریه داشته باشند. در هر دولتی دانشجویان و اساتید ما نیاز به بسترهای مشارکت اجتماعی و سیاسی دارند و سیاست‌های کلان نظام این موضوع را می‌گوید و اگر فرد یا دولتی خلاف آن عمل کند، اشتباه کرده است.
من وقتی به ٣سال گذشته نگاه می‌کنم دوران بسیار پرافتخار، جذاب و سخت و دشواری را می‌بینم؛ من یکی از سخت‌ترین دوران و البته افتخارآمیزترین دوران زندگی‌ام را گذراندم، مدیریت فرهنگی کار بسیار سختی است و فکر می‌کنم اگر توفیقی داشتیم محصول همدلی و هماهنگی همه‌جانبه همکاران و مشارکت، حمایت و مطالبه دانشجویان بوده است، ولی رمز دشواری کار ما هم جایی است که همدلی وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جرات داری حرف بزنی ستاره دار میشی و اخراج به راحتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج