۴۸۵۱۹۷
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

پاسخ روحانی به شبهات در مناظره های انتخاباتی

روزنامه آرمان در گفت وگو با آیت الله محسن غرویان به بررسی اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی پرداخت.

روزنامه آرمان در گفت وگو با آیت الله محسن غرویان به بررسی اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی پرداخت.
وی نوشت: آقای روحانی شخصیت علمی هستند و تجربه زیادی دارند و بالاتر از یک خطیب، یک سیاستمدار تاثیرگذار هم هستند. به نظر می رسد روحانی از هرگونه فشار حتی سازماندهی شده هم عبور خواهدکرد. خواهیم دید که روحانی به خوبی پاسخ شبهات در مناظره های انتخاباتی را خواهد داد.
در ادامه این گفت و گو می خوانیم: حمیدرضا بقایی هم اعلام کاندیداتوری کرد. عبدالرضا داوری مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در واکنش به حضور بقایی در توئیتر خود نوشت:«با رای توده ها به مهندس بقایی، نام حسن روحانی به عنوان اولین رئیس جمهور تک دوره ای ثبت خواهد شد.» البته جز داوری، سایر اصولگرایان واکنش منفی به کاندیداتوری بقایی نشان دادند. احمد کریمی اصفهانی در واکنش به اعلام کاندیداتوری مشاور محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اینکه هر شخصی علاقه مند است کاندیدا شود را نمی توان کاری کرد، اما جای تاسف است که هرکسی درکشور به خودش اجازه بدهد اعلام کاندیداتوری کند، بدون اینکه شأن و جایگاه و توان خود را در نظر بگیرد.»
هرچند کاندیداهای زیادی از جناح اصولگرا اعلام کاندیداتوری کرده اند، اما کاندیداتوری بقایی خبری متفاوت بود. پیش از این از کاندیداتوری«مصطفی میرسلیم» به عنوان بمب خبری موتلفه درفضای سیاسی ایران یاد می شد،اما طولی نکشید که این بمب هم خنثی شد. به نظر می رسد ورود یکباره «حمید رضا بقایی» می تواند بیش از ورود«مصطفی میرسلیم» فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ هرچند او نیز نمی تواند برای روحانی درد سر بزرگی تلقی شود. «آرمان» برای بررسی اعلام کاندیداتوری بقایی با آیت ا... محسن غرویان گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید.
*حمیدرضا بقایی از نزدیکان محمود احمدی نژاد چند روز پیش اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد. وی تا چه اندازه می تواند فضای سیاسی کشور را به فرض تایید صلاحیت به نفع خود تغییر دهد؟
اعلام کاندیداتوری به گونه ای بی پایه و اساس شده که هر کسی تحریک می شود به منظور حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کند. اگر قرار بر این است که سطح ریاست جمهوری از جهات مختلف تنزل پیدا کند، افراد زیادی هستند که می توانند صحنه سیاسی کشور را به گونه ای جلوه دهند که گویا مردم از آنها خواسته اند که کاندیدای ریاست جمهوری شوند. نباید سطح کاندیداتوری ریاست جمهوری را کاهش داد. این به ضرر منافع ملی است.
البته نباید از ورود افراد به انتخابات جلوگیری شود، اما هر فردی کاندیدا می شود، باید بررسی کند که آیا در سطح نفر دوم کشور است و می تواند یک کشور را اداره کند؟ لازم است کاندیداهای محترم مصلحت مردم، نظام و کشور را در نظر بگیرند. صالح ترین شخص و مدیرترین شخصیت ها که هم از محبوبیت برخوردار هستند و هم توانایی اداره کشور را در شرایط گوناگون دارند، باید به صحنه بیایند. با شلوغ شدن صف کاندیداها بحث انتخاب اصلح به حاشیه خواهد رفت و مردم نیز سرگردان خواهند شد. نباید قدرت انتخاب مردم را کاهش داد.
نباید وحدت ملی فراموش شود. اصلاح طلبان و اصولگرایان باید حول وحدت ملی با هم رقابت کنند، نه اینکه بر اساس منافع شخصی و حزبی به رقابت بپردازند.
*طیف های مختلف سیاسی تمایل دارند که در صحنه ریاست جمهوری شرکت کنند، اما سخنی از تایید صلاحیت یا عدم تایید صلاحیت خود نمی گویند، اما بقایی در اقدامی پیشدستانه اعلام کرده که تایید صلاحیت خواهد شد. چنین واکنشی تا چه اندازه صحیح است؟
چنین سخنی از سوی هر کاندیدایی این نکته را به ذهن متبادر می کند که شاید هماهنگی هایی صورت گرفته باشد، در صورتی که شورای نگهبان اهل تعامل با افراد نیست و در نتیجه وارد حیطه شورای نگهبان شدن هم صحیح نیست. شورای نگهبان موظف است که طبق قانون عمل کند و سوابق افراد را مورد بررسی قرار دهد. این گونه سخن گفتن به معنی تعیین تکلیف است و شورای نگهبان وظیفه دارد عکس العمل درخوری نشان دهد. از کسی که در اقدامی پیشدستانه تایید صلاحیت خود را قطعی بداند، باید احساس خطر کرد. چنین سخنانی به ضرر کشور است. در چنین شرایطی باید مصالح و وحدت ملی را در نظر گرفت.
*تا چه اندازه ممکن است تعدد کاندیداها درجریان اصولگرا منجر به شکستن آرای روحانی شود؟
به نظر می رسد در اردوگاه مقابل دولت اراده ای برای اجماع وجود ندارد. در انتخابات گذشته هم این گروه سیاسی جلسات فراوانی برای رسیدن به وحدت تشکیل دادند، اما خروجی آن کثرت کاندیداها بود. از این جهت نمی توان تصور کرد که اصولگرایان به وحدت دست یابند. اصولگرایان اگر قصد دارند به وحدت و اجماع برسند، باید به مشورت و تفکر جمعی احترام بگذارند. درغیر این صورت به وحدت نمی رسند.
*صدا و سیما از هم اکنون مناظره های انتخاباتی را برنامه ریزی کرده است. آیا کاندیداهای فعلی توان رویارویی با روحانی را دارند؟
آقای روحانی شخصیت علمی هستند و تجربه زیادی دارند و بالاتر از یک خطیب، یک سیاستمدار تاثیرگذار هم هستند. به نظر می رسد روحانی از هرگونه فشار حتی سازماندهی شده هم عبور خواهدکرد. البته متفکران مختلف باید به حمایت از روحانی بپردازند. خواهیم دید که روحانی به خوبی پاسخ شبهات در مناظره های انتخاباتی را خواهد داد. شاهد بودیم که در مناظره سال ۹۲ کاندیدایی که می خواست برای آقای روحانی مساله ایجاد کند، با پاسخ محکم ایشان از دور خارج شد. در این دوره هم همین طور خواهد بود.
*از میان کاندیداهای فعلی کدام یک درحد و اندازه ریاست جمهوری هستند؟
بنده تمایلی ندارم در مورد خصوصیات افراد مطلبی را بیان کنم. وزن افراد را باید مردم بسنجند. چه بهتر که کاندیداها رای آوری خود را در نظر بگیرند، وگرنه هر کسی می تواند در رقابت های ریاست جمهوری چند صد هزار رای به خود جلب کند. کاندیداهای محترم باید واقعیت ها و نیازهای جامعه را در نظر بگیرند؛ اینکه آیا می توانند در صورت برگزیده شدن از سوی مردم مشکلی را از مشکلات آنها کم کنند.
مردم البته خود قدرت تشخیص دارند و می دانند کدام گروه صدمات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کردند و دیگر تحت تاثیر وعده های آنها قرار نخواهند گرفت. در هر صورت مردم در انتخابات تصمیم نهایی را اتخاذ می کنند و باید به تصمیم مردم احترام گذاشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ...
      خداحافظ رئیس جمهورچهارساله!!!

    • hamed

      روحانی خودش دیگه حاضر نیست ریس جمهور باشه اعلام کرده سال بعد میخواد به باغ برجام برسه و باغبونی کنه دیگه سود تو سیب و گلابی گلابی کیلو 16 هزار سیب کیلو 8 هزار

    • بدون نام

      دوستان روحانی هم سر ته همین کرباس است ولی قبول کنیم که نسبت ب بقیه کاندیدا بهتراست زیرا تجربه چهار سال را در کار نامه دارد.در ثانی مردم اگاهند دیمی رای نمی دهند.

    • بدون نام

      خانم دکتر دستجردی شما که از مواضع خودتان عقب نشینی کردید یعنی چه ؟

    • رضا

      به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی وآقآی روحانی می بینیم که مردم چگونه به دهن یاوه گویان مشت محکمی خواهند زد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج