۴۸۶۷۷۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

«ایستگاه راه‌آهن تبریز» ملی شد

ایستگاه «راه‌آهن تبریز»، اثر فرناند پویون با همکاری حیدر غیائی در کمیته ثبت و حریم واجد ارزش ثبت و در فهرست آثار ملّی شناخته شد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از ثبت ملی «ایستگاه راه آهن تبریز» در کمیته ثبت و حریم آثار تاریخی خبر داد.
فرهاد نظری اظهار کرد: ایستگاه «راه‌آهن تبریز»، اثر فرناند پویون با همکاری حیدر غیائی در کمیته ثبت و حریم واجد ارزش ثبت و در فهرست آثار ملّی شناخته شد.

به گفته‌ وی، ایستگاه راه‌آهن تبریز، نمونه‌ای بارز از معماری معاصر ایران است که حیدر غیائی نیز در آن همکاری داشته است. غیائی معمار مجلس سنا نیز بود.

نظری با بیان این‌که ایستگاه راه‌آهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهره‌برداری از محور تبریز-جلفا به‌ طول ۱۴۹ کیلومتر در تبریز افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی محور تبریز-تهران به‌طول ۷۴۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، توضیح داد: طراح این ایستگاه معمار فرانسوی «فرناند پویون» است. از ویژگی‌های برجسته‌ ایستگاه راه‌آهن تبریز می‌توان به حمل و نقل بین‌المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز-رازی، حمل و نقل بین‌المللی کالا به جمهوری نخجوان از طریق محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راه‌آهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد. طراح ساختمان جدید این ایستگاه حیدر غیایی بوده است.

به گزارش ایسنا، در سفر دوم ناصرالدین شاه به فرنگ، قرارداد واگذاری امتیاز راه‌های ایران و راه‌آهن از آذربایجان روسیه به تبریز بسته شد، ولی به علت سیاست‌های روسیه این کار عملی نشد و به اقدامی دست نزدند تا این‌ که در ۲۸ صفر ۱۳۳۱ هجری قمری مطابق ۲۴ ژانویه ۱۹۱۳ میلادی، «حسن وثوق‌الدوله»، وزیر خارجه وقت ایران، امتیاز ساختمان راه‌آهن آذربایجان را در ۱۹ ماده به بانک استقراضی روسیه واگذار کرد و موافقت شد که راه‌آهن آذربایجان دنباله راه‌آهن روسیه باشد و با همان عرض و فاصله دو ریل به اندازه ۱۵۳۴ میلی‌متر احداث شود.

پس از انعقاد قرارداد، بانک استقراضی، امتیاز خود را به شرکت «راه شوسه» جلفا به تبریز واگذار کرد، بنابراین عنوان شرکت این قرارداد به شرکت راه‌آهن تبریز - جلفا تبدیل شد. نقشه‌برداری این خط در تابستان ۱۹۱۳ شروع و در پاییز همان سال پایان یافت و در ماه مه ۱۹۱۴ یعنی درست دو ماه پیش از شروع جنگ جهانی اول، کارهای ساختمانی و ریل‌گذاری آن آغاز شد.
«ایستگاه راه‌آهن تبریز» ملی شد
تصویری قدیمی از ایستگاه راه‌آهن تبریز در سال ۱۲۹۲ خورشیدی. اولین قطار روسی، روزی که وارد ایستگاه راه‌آهن تبریز شد. محمدحسن میرزا ولیعهد و عده‌ای از مقامات محلی حکومت ایالتی آذربایجان و افسران روسیه تزاری و مهندسان راه‌آهن آن کشور در مراسم روز ورود نخستین قطار روسی به ایستگاه راه‌آهن تبریز شرکت داشتند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج