۴۸۷۱۲۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

رکورد تاریخی صادرات میعانات گازی در ژانویه

ماه ژانویه صادرات میعانات گازی ایران رکورد شکست. در این ماه ایران ۲۴ میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرد که به طور متوسط روزی ۸۰۰هزار بشکه می‌شود. رقمی بی‌سابقه اما تکرار نشدنی. این میزان از صادرات میعانات گازی حتی از تولید آن فراتر است.

روزنامه ایران: ماه ژانویه صادرات میعانات گازی ایران رکورد شکست. در این ماه ایران ۲۴ میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرد که به طور متوسط روزی ۸۰۰هزار بشکه می‌شود. رقمی بی‌سابقه اما تکرار نشدنی. این میزان از صادرات میعانات گازی حتی از تولید آن فراتر است.
اکنون حجم تولید میعانات گازی ایران رقمی در حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است و بخشی از صادرات ۸۰۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی از محل ذخایر این محصول بود؛ ذخایری که در دوران تحریم‌ها شکل گرفت. در سال‌های اخیر ایران به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانست این محصول را که در رده نفت خام طبقه‌بندی می‌شود، به آسانی در بازار جهانی بفروشد. از طرفی تولید گاز طبیعی و به تبع آن میعانات گازی به‌عنوان محصول جانبی آن رو به افزایش بود. لذا کشور مجبور به ذخیره آن در نفتکش‌ها و روی آب‌ها شد. بخشی نیز در مخازن اجاره‌ای و درکشوری دیگر نگهداری شد تا آنکه برجام به اجرا درآمد و مجال افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی فراهم شد.
در این باره علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: در سال ٩٢ بالغ بر ٧٥ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشتیم که با رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات این فرآورده جانبی، این رقم اکنون بشدت کم شده است. وی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: این رقم الان در حدود ۱۳میلیون بشکه است و تا قبل از انقضای سال ۹۵ صفر خواهد شد. با اتمام ذخایر میعانات گازی، هزینه نگهداری این محصول نیز صفر خواهد شد؛ هزینه‌ای که در دوران تحریم اقتصاد صنعت نفت را تحت‌الشعاع قرار داده بود اما برجام آن را برطرف کرد. به گفته کاردر، ذخایر مخازن نیز مدتی پیش صفر شده است و تا پایان سال صادرات میعانات گازی کشور به توازن خواهد رسید. امسال با احتساب قیمت حدود ٤٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، فروش ۷۵ میلیون بشکه آن حدود ۳ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد کرد.
سال ۹۶ سال توازن مجدد صادرات میعانات

با اتمام ذخایر میعانات گازی تا پایان صادرات، میعانات گازی کشور به رقمی در حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. چراکه اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بشکه مصرف داخلی برای این محصول وجود دارد. حتی به گفته کاردر مدتی است که حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار بشکه میعانات در روز به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال می‌شود. به این ترتیب موازنه میان عرضه و تقاضای این فرآورده جانبی بزودی رقم خواهد خورد. البته تولید میعانات گازی ایران با تکمیل فازهای پارس جنوبی به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد. اما همزمان با آن قرار است با بهره‌برداری از پالایشگاه‌هایی نظیر ستاره خلیج فارس و سیراف در داخل کشور بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز مصرف داخلی برای آن ایجاد شود تا دیگر نیازی به صادرات و خام فروشی میعانات گازی نباشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج