adexo3
۴۸۸۰۷۴
۲۴ نظر
۵۰۰۳
۲۴ نظر
۵۰۰۳
پ

روحانی: در زمان تحریم ها به دوران قاجار بازگشتیم

رئیس‌جمهور با اشاره دوران تحریم ها گفت: شاهد بودید که یک مرتبه ۱۰۰ سال عقب برگشتیم؛ تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانکی بود رفتیم سراغ صرافی؛ ۱۰۰ سال پیش، برگشتیم به زمان قاجار برای این که سیستم‌های ما بسته شد.

خبرگزاری ایرنا: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست سالیانه بانک مرکزی اظهار داشت: گاهی اوقات شرایط تحریم به کشور تحمیل می شود در آن شرایط مشکلات از بیرون به سراغ بانک‌ها می آید.
وی ادامه داد: ممکن است بانکی فعالیت درست، خوب و شفاف داشته باشد و حساب شده مشتری را انتخاب و برنامه ریزی درست انجام دهد و وثیقه درست اخذ کند، اما فشار بیرونی چنان شده که بانک قادر نیست به شرایطی که برای آن برنامه ریزی کرده بود حرکت رو به جلو داشته باشد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد:گاهی مشکلات از درون بانک ها است، بانک‌ها دچار مشکل هستند، تسهیلات را بیش از توان خود پرداخت می کنند و خودشان را مرتب محک می زنند.
وی یادآور شد: گزارش بانک ها به بانک مرکزی درخصوص حساب های مالی و سودها دقیق و شفاف نیست، اینها مشکلات داخل بانک ها است.
وی تاکید کرد که بانک ها باید مشکلات داخلی خود را حل کنند ، زمانی که مشکلات داخلی و بیرونی بانک ها وجود داشته باشد کار بسیار سخت و مشکل می شود.
رییس دولت تدبیر و امید به تلاش دولت در ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی و شرایط ارزی کشور در سال ۹۱ اشاره کرد و اظهارداشت: در ۹ و ۱۰ مهرماه آن سال در ۲۴ ساعت قیمت ارز ۶۲۵ تومان افزایش یافت، در ۱۲ مهر ۹۱ در مدت ۴۸ ساعت ۲۰۰ تومان قیمت ارز بالارفت. همچنین در مدت سه روز ۸۲۵ تومان قیمت ارز افزایش یافت.
روحانی افزود: وقتی بی ثباتی وجود دارد در مدت ۲۴ ساعت قیمت ارز ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند، وارد کننده، صادر کننده، وام دهنده همه دچار سرگیجه می شوند که چه کار کند وقتی مردم در جامعه هستند.
وی ادامه داد: اوایل سال ۹۲ تورم ۱۲ ماهه حدود ۴۰ درصد و در بخش مواد خوراکی ۵۱ درصد است، تورم نقطه به نقطه حدود ۴۵ درصد است، چطور می شود پیش بینی و برنامه ریزی و کار کرد.
روحانی اضافه کرد:اگر این موارد همزمان با رشد منفی اقتصادی که در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود با نگرانی‌های سیاسی نیز توام شود، چگونه می توان آینده را ترسیم کرد و با دنیا در حال مبادله و معامله بود.
وی اضافه کرد: شاهد بودید که یک مرتبه ۱۰۰ سال عقب برگشتیم؛ تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانکی بود رفتیم سراغ صرافی؛ ۱۰۰ سال پیش، برگشتیم به زمان قاجار برای این که سیستم‌های ما بسته شد.
رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده بود که یکی از آدم های معروف بانکی برای من پیغام فرستاد که در برجام مراقب باشید که مذاکره کنندگان گزارش دیگری به شما ندهند و اگر همه چیز در برجام حل شود سوئیفت محال است حل شود.
روحانی افزود: این فرد برای عده ای از بزرگان نامه نوشته بود و استدلال های خود را داشت و شما می دانید چه تبلیغاتی به راه افتاد و در نهایت بانک مرکزی مجبور شد خبرنگاران را به اتاق بیاورد تا باور کنند سوئیفت در حال انجام است.
وی ادامه داد: بانک های کشور بی تردید همان رگ هایی هستند که از لحاظ مالی و پولی خون را از منابع مالی کشور یعنی قلب، به سراسر بخش های اقتصادی کشور می رسانند.
رییس قوه مجریه تصریح کرد: حال اگر جایی از رگ ها اشکال پیدا کند و خون رسانی به طور کافی انجام ندهد بی تردید دچار مشکل می شود. بنابراین بانک ها رسالت سخت و سنگینی به دوش دارند.
روحانی ادامه داد: اقتصاد کشور اگر بخواهد رونق یابد از رونق بانک ها آغاز می شود و اگر بانک ها نتوانند به اندازه کافی درزمینه مسائل پولی و مالی قوی باشند تحرک بخش اقتصاد به همان نسبت پایین خواهد آمد.
وی همچنین گفت: در این شرایط اولین تلاش دولت بازگشت ثبات و آرامش به بازار بود که فکر می کنم بزرگ ترین موفقیت دولت است.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که البته گاهی برخی در این زمینه اختلاف نظر دارند، خاطرنشان کرد: برخی تعامل دولت یازدهم با جهان ، برخی بخش سلامت و برخی موضوعات محیط زیست را موفقیت دولت می دانند ولی یکی از موفقیت های قابل ملاحظه بازگشت ثبات به بازار بود.
روحانی ادامه داد: امروز شاهد یک تورم تک رقمی همراه با رشد اقتصادی هستیم و همانطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال جاری تورم تک رقمی خواهد بود و اینکه سالی تورم تک رقمی و رشد اقتصادی داشته باشیم، برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب است.
وی با بیان این که تک رقمی شدن تورم دستاورد بزرگی است، گفت: وضع ارز هم در ماه هایی تلاطم بی جهت پیدا کرده بود که البته رییس کل بانک مرکزی آن را گردن اربعین و سال مسیحی انداخت که ما قبول نکردیم چرا که اربعین و تولد مسیح خیر و برکت دارد، بهر حال به غیر از نوسان کوتاه مدت که نباید آن را رها کنیم در سه و نیم سال گذشته آرامش خوبی در مسئله ارز داشتیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: تورم ارز امسال نسبت به سال گذشته ۵.۲ درصد بود البته این بر مبنای دلار است و بانک مرکزی بر آن ایراد دارد چرا که واردات اجناس با دلار و یورو و دیگر ارزها صورت می گیرد و معیار در بازار بیشتر یورو است و باید بر مبنای یورو محاسبه کنیم.
روحانی افزود: با نگاهی به آمارها از سال ۹۲ تا امسال ۰.۷ قیمت یورو نسبت به سال ۹۲ و نسبت به ریال کاهش یافته است.

روحانی ادامه داد: اگر بر مبنای دلار حساب کنیم دلار نسبت به یورو ۲۴ درصد افزایش یافته و قیمت ریال نسبت به دلار در سه و نیم سال گذشته افزایش آن بیشتر از ۲۳.۷ درصد نبوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه زمان قاجار ما نیروگاه هسته ای داشتیم.
      عاملی اصلی برجام هم که باعث شد طرف مقابل پای میز مذاکره بیاد قدرت ما در زمینه هسته ای بود که در دولت قبلی تلاش های عظیمی در این زمینه صورت گرفته بود تا ما به اینجا برسیم .
      فراموشکار نباشیم نکنیم

    • بدون نام

      اقای روحانی درست می فرمایند.اگر باروش احمدی نژادو دار ودسته اش پیش می رفتیم کشور پاچیده میشد اخه نمیشه که با تمام دنیا جنگید.چرا ما فکر میکنیم همه جا حق باماست واقع بین باشیم لطفا.

    • علی

      واقعا.............

    • دکتر

      اقای بدون نام هی دم از انرژی هسته ای میزنیدذ حتی یه لامپ هم از انرژی هسته ای روشن کردین یا فقط به اش نخورده و دهن سوخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز خیلی خنده داره که از قِبَلِ همین انرژی هسته ایه که رئیس جمهور از برجام دم میزنن.
        از فروش آب سنگینه و انعقاد قرار داد های بین المللی لامپ شما هم روشن میشه

      • بدون نام

        از کنار انرژی هسته ایه که تحریما برداشته شده این کاملا واضحه
        آمریکا عاشق چشم و ابروی شما نیست که بیاد پای میز مداکره ، طبیعتا ایران تو مشتت چیزی داشته که آمریکا ترسیده

    • ali

      طرف جوری میگه که صنعت هسته ایم رو برجام برد شما دقت کنید سانتریفیوژ IR8 صادرات اب سنگین و واردات کیک زرد و تزریق برق هسته ای به مدار مصرف و ساخت و نهایی کرد نیرگاه بوشهر رو کی انجام داده؟
      #روحانی1400

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخ

        باشه بابا روحانی هم شجاعه و هم کاربلده
        خوبه؟!

    • بدون نام

      جالبه زمان قاجار ما نیروگاه هسته ای داشتیم.
      عاملی اصلی برجام هم که باعث شد طرف مقابل پای میز مذاکره بیاد قدرت ما در زمینه هسته ای بود که در دولت قبلی تلاش های عظیمی در این زمینه صورت گرفته بود تا ما به اینجا برسیم .
      فراموشکار نباشیم نکنیم

    • حقگو

      عزیزی که گفتی انرژی هسته ای مال دولت قبله ،لطفا یکم تاریخ بخون.انرژی هسته ای ایران از سال ۱۳۵۴ پایه گذاری شد و قراردادش در اون موقع با آلمان هابسته شد،بعد از اتفلاب هم میشه گفت که بیشتر نیروگاه بوشهر به دلیل جنگ بلااستفاده موند،تا اینکه در زمان رفسنجانی دوباره استارت استفاده از نیروگاه بوشهر خورده شد و در دولت ایشان کیک زرد از کشورهای دیگر وارد کردند،در زمان خاتمی هم منوال ادامه داشت و صنعت هسته ای ایران در چارچوب قانون داشت پیشرفت می کرد که شخصی به نام احمدی نژاد بر روی کار اومد و و با بوق و کرنا کردن این قضیه،سازمان ملل و ابر قدرت ها رو این قضیه حساس کرد،که در پی اون تحریم های سازمان ملل کمر ملت ایران رو شکست.خلاصه اینکه احمدی نژاد انرژی هسته ای رو نیاورد و کسی که انرژی هسته ای رو بعد از انقلاب دوباره سرپا کرد کسی نبود جز شخص رفسنجانی.درود بر روح این بزرگمرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز کسی نگفت انرژی هسته ای مال دولت قبله من دارم میگم که اوج پیشرفت صنعت هسته ای تو دولت قبل بود وگرنه هیچکس منکر این نیست که آقای رفسنجانی استارت این موضوع رو زد .
        پیشرفت تا جایی بود که منجر به ترور دانشمندان هسته ای شد و اوج ترور دانشمندان در دولت قبل بود
        در ضمن فراموش نکن که نیروگاه نطنز زمان آقای خاتمی دوسال غیرفعال شد!!!!

    • درود بر دولت راستگویان

      یعنی زمان قاجار ما ماهواره فرستاده بودیم فضا ؟!
      زمان ناصر سرسره ؟!!

      سایت پرتاب ماهواره هم داشتیم ؟!

    • بدون نام

      با تحریم های زمان شما به چه دورانی برگشتیم جناب روحانی؟؟؟

    • علی

      آقای روحانی هر چی تو بگی درست!!! برای اقتصاد نابود این مملکت چکار کردی ؟ به من چه برجام و فرجام به جونم رسیده از بیکاری و بدبختی

    • محمد حسین

      مشکل اصلی ما کسانی اند که حتی در برابر قبول بدیهی ترین موضوعات هم مقاومت میکنند.این که ایران قبل از برجام به خاک سیاه نشسته بود چیز پنهانی نیست مال 100 سال پیش هم نیست که قابل تحریف باشه خود ما تک تکمون در اون روزها زندگی کردیم.دنبال ماشین مرغ می دویدیم چون غذای مرغ هم نمیتونستیم وارد کنیم و مرغ گرون و کمیاب شده بود!! مریض مردم رو تخت بیمارستان جون میداد چون دارو نبود.
      اشکنه بخورید و خوردن گوشت خوب نیست پس از کجا اومد؟!
      حالا که مشکلات حل شده گردنشون را راست میگیرن میگن روحانی هیچ کاری نکرده برجام به درد نمیخوره و ...
      اگر شما به قیامت اعتقاد داشتید این رفتار را نمی کردید.

    • علی

      الان هم که اصلا تحریم نیستیم دیگه.کل تحریم ها لغو شده رفتین به دوران پساقاجار!!!در حال تعامل با بزرگترین بانک ها هستیم.فرت و فرت هم تحریم نمیشیم اصلا.آقای روحانی چه کسی متن سخنرانی هاتون رو تنظیم میکنه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیشنهادت چیه؟ چون همه تحریم ها رفع نشده برگردیم به تحریم های کشنده سابق؟ کره شمالی باشیم؟ یا بریم تو گور بخوایم خاک رو بریزیم سرمون ؟

    • بدون نام

      مشکل اصلی معضلات جامعه اینه که همیشه دنبال مقصرمیگردیم نه دنبال حل مشکل و راهکار
      وگرنه ایران بااین همه ثروت ومعادن خدادادی باید مردم درفاه وآسایش باشند که این برمیگرده به همت وتلاش مسوولین با همکاری آحاد مردم
      اما متاسفانه عده ایی نالایق درپستهای مدیریتی قرار گرفته اند که مانع ازحرکت به جلو و پیشرفت شده اندو به منافع شخصی خود مینگرند نه چیز دیگه
      اگر جوانان نخبه وتحصیلکرده و دلسوز درپستهای مربوط به تخصصشون بکار گرفته شوند حتما نتیجه مطلوبی حاصل می شود
      به امید ایرانی آباد وسربلند

    • بدون نام

      وعده های 100 روزه جناب روحانی کجاست؟ راستی اینکه بعد از برجام فرموده بود آب نوشیدنی و هوای ما هم خوب خواهد شد چه شد؟ راستی از ذخیره های نجومی بگیر انقلاب چه خبر؟ راستی از اختلاس بی نظیر در صندوق فرهنگیان چه خبر؟ خبری از گشایش اقتصادی و گذر از بحران هم که نیست. مرغ و لبنیات و گوشت بالا کشیده و روحانی میگه چرا تو تلویزیون میگید بالا رفته! راستی از صنعت هسته ای و موشک های ماهواره بر چه خبر؟ راستی افزایش درآمد دولت از محل حامل های انرژی کجا رفت و چگونه خرج شد در حالیکه در دولت تدبیر نه طرحی دولتی گشایش یافت نه کار و اقدامی ایجابی انجام شد و نه تفاوتی در پرداختی کارمندان دولتی ایجاد شد (البته به جز نجومی های ذخیره انتخابات)......

    • بدون نام

      نه اینکه الآن پیشرفته و مترقی هستیم! خودشیفته ی حراف.

    • علی محمد

      امان از عوام فریبی

    • علی

      اقای روحانی روی این حرفا که میزنی کلیدت را بگذار تا ما هم بفهمیم چه میگویی من که سر در ناکنم تو چه اگویی

    • ایرج

      جناب روحانی واقعا شق القمر کرد ما مردم ایران رااز دوره ماتم زده وعقب افتاده قاجار به شکوفایی فعلی رساند!!! ولی آقای روحانی ما ملت ایران ازطلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید! شمالطف کنیدمارا وقیمتها را به همان دوران قاجاربرسانید

    • حمید

      آقای رییس‌جمهور، شما نرخ تورم را که ادعا میکنید تک رقمی شده، اما بسیار شبهه برانگیز است،تک نرخی نکردید.عدم قدرت خرید ما که ناشی از فقر شدید ما است، عامل آن است.تازه این آمار و ارقام بانک مرکزی دستکاری و ترکیبی از نرخ برخی شاخص ها که از چند سال پیش تا بحال ثابت بوده می باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج