اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۸۸۵۹۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

خانواده امام موسی در وزارت خارجه

روز گذشته دختر امام موسي صدر به همراه همسرش و اعضاي مؤسسه امام موسي به وزارت‌ خارجه رفتند تا بار ديگر به دستگاه ديپلماسي کشور يادآوري کنند که همچنان اميدوار و پيگير پرونده امام موسي صدر هستند.

روزنامه شرق: روز گذشته دختر امام موسي صدر به همراه همسرش و اعضاي مؤسسه امام موسي به وزارت‌ خارجه رفتند تا بار ديگر به دستگاه ديپلماسي کشور يادآوري کنند که همچنان اميدوار و پيگير پرونده امام موسي صدر هستند.
حورا صدر،‌ دختر او در ديدار با سخنگوي وزارت خارجه گفته که تاکنون هيچ سندي مبني بر عدم حيات امام نيافته‌ايم.
به گزارش ايسنا، حورا صدر گفت: ‎ بحران‌هاي گوناگون محلي و منطقه‌اي و گذشت زمان باعث شده موضوع پيگيري مسئله ربودن امام صدر از اولويت کاري دولت‌ها خارج شود. ما، خانواده امام موسي صدر، لازم است که به مسئولان يادآوري کنيم تاکنون هيچ سندي مبني بر عدم حيات امام نيافته‌ايم و همچنان اميدوار و پيگير پرونده ايشان هستيم. مقامات فعلي کشور ليبي نيز تاکنون هيچ سند و مدرکي را که نشان‌دهنده وفات يا شهادت امام صدر باشد، نيافته‌اند و به ما ارائه نکرده‌اند. بايد مجددا اشاره کنم که موضع ايران در قبال اين موضوع براي طرف مقابل بسيار مهم است.
نزديک به چهار دهه از ناپديدشدن اين رهبر فکري و سياسي شيعيان مي‌گذرد و علاوه بر ايران، لبنان، ليبي و ايتاليا درگير پرونده گم‌شدن او هستند. امام موسي صدر رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان همچنين عضو مؤسس جنبش امل بود. ۹ شهريور ۱۳۵۷، براي سفري رسمي به ليبي به دعوت معمر قذافي، راهي شد اما از زمان آن سفر تاکنون ناپديد شده‌ است. اگرچه اخباري مبني بر کشته‌شدن او از سوی قذافي وجود دارد اما هم‌عرض آن اخباري مبني بر زنده‌بودنش هم وجود دارد. اما با کشته‌شدن قذافي موضوع کاملا مبهم شده است. بعد از سقوط حكومت و کشته‌شدن قذافي، علي‌اکبر صالحي وزير خارجه وقت به ليبي سفر كرد و در آن سفر با عبدالجليل، رئيس دولت انتقالي ليبي، ملاقات و گفت‌وگو كرد.
حورا صدر در گفت‌وگويي که شهريور ٩٤ با روزنامه «شرق» داشت، مي‌گويد در آن ملاقات «آقاي عبدالجليل به آقاي دکتر صالحي و بعد به کميته گفته بود ما تا قبل از سقوط طرابلس، اطلاع داريم که امام‌موسي‌صدر در طرابلس بود و از آنجا به جاي ديگري منتقل شده است». دختر امام موسي صدر بر مبناي آن اظهارنظر مي‌گويد: «اگر کسي ادعايي مبني بر شهادت دارد، بايد نشانه‌ها را بياورد. حتي مقامات ليبي به ما سند و مدرکي ندادند که اتفاق بدي افتاده باشد». دختر امام موسي معتقد است مي‌توانستيم در دوره‌هايي که قذافي تمايل داشت با ايران ارتباط داشته باشد، درباره تعيين تکليف اين پرونده به ليبي فشار سياسي وارد کنيم.
حسين اميرعبداللهيان معاون وقت عربي سال گذشته در گفت‌وگويي با «شرق» درباره نتيجه تلاش‌ها در دولت يازدهم در مورد اين پرونده اين‌گونه توضيح داد: «در دولت يازدهم، به دستور دکتر روحاني و آقاي ظريف، کار با سرعت و دقت پيگيري مي‌شود. متأسفانه شرايط بي‌ثبات ليبي روند تحقيقات را با دشواري و کندي مواجه کرده است. تلاش‌هاي فشرده‌اي براي تعيين سرنوشت امام‌موسي‌ صدر، پس از سقوط قذافي انجام شد. گروه‌هايي از انقلابيون ليبي مأمور تفحص درباره يافتن مکان امام شدند. همچنين هيئت‌هايي از لبنان و خانواده امام عازم ليبي شدند. همسو با اين تلاش‌ها نيز کميته مشترکي از ايران و لبنان مأمور بررسي دقيق ماجرا شدند. آقاي اکبري، سفير ايران در ليبي و سفارت ما در طرابلس، اقدامات گسترده‌اي انجام دادند اما نتيجه مطلوب حاصل نشد و مجموعه اطلاعات واصله کماکان متناقض است».‌
او همچنين اضافه کرد «سقف کار ما حصول اطمينان از زنده‌بودن و نجات امام يا تأييد شهادت بر مبناي مستندات دقيق و موثق است. اما مستندات موجود براي تأييد شهادت امام، اطمينان‌بخش نيست؛ هرچند در شرايط جديد ليبي هر اقدامي که قابل انجام بود، براي يافتن محل اختفاي امام يا اطمينان از به‌شهادت‌رساندن ايشان انجام داده، اما تحقيقات تا حصول نتيجه اطمينان‌بخش از سرنوشت امام‌موسي ‌صدر، همچنان ادامه دارد».

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه در ملاقات روز گذشته به خانواده امام موسي صدر گفته «پرونده امام صدر براي ما بسيار مهم و جدي است و هميشه در اولويت برنامه‌هاي کاري ما بوده است. براي خود من نيز اين پرونده اهميت ويژه‌اي دارد و پيگيري آن در اولويت کاري من است. اميدوارم با اقدامات دو کشور ايران و لبنان شرايط آزادي ايشان فراهم شود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج