اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۸۸۶۲۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع: با مصوبه دور روز قبل مجلس، ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها با محوریت خوزستان در سال آینده اختصاص می‌یابد. همچنین ۳۰ میلیارد تومان هم برای تثبیت بخشی از کانون‌های بحرانی خوزستان از سوی دولت تخصیص یافته که قرار است تا پایان فروردین ماه عملیات نهالکاری در این اراضی صورت پذیرد.

روزنامه ایران: رئیس سازمان جنگل ها و مراتع: با مصوبه دور روز قبل مجلس، ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها با محوریت خوزستان در سال آینده اختصاص می‌یابد. همچنین ۳۰ میلیارد تومان هم برای تثبیت بخشی از کانون‌های بحرانی خوزستان از سوی دولت تخصیص یافته که قرار است تا پایان فروردین ماه عملیات نهالکاری در این اراضی صورت پذیرد.

در حالی که ۲۰ روز تا پایان سال ۹۵ بیشتر باقی نمانده و هنوز هم خبری از تخصیص اعتبارات و بودجه سازمان جنگل ها برای سال ۹۵ نیست، رئیس سازمان جنگل ها و مراتع از رشد ۱۹۱ درصدی اعتبارات این سازمان در سال آینده خبر داد. خداکرم جلالی که در آستانه هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: ۱۸۰۶ میلیارد تومان بودجه سال ۹۶ سازمان است که در مقایسه با سال ۹۵ که ۶۲۰ میلیارد تومان بود، ۱۹۱ درصد افزایش یافته است. او یادآور شد: اعتبارات مربوط به بیابان‌زدایی نیز در سال ۹۶ به ۹۱۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۵ که ۶۵ میلیارد تومان بود، ۱۴ برابر بیشتر شده است.
جلالی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایران» درباره تخصیص اعتبارات مربوط به ریزگردها نیز افزود: با مصوبه دو روز قبل مجلس، ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها با محوریت خوزستان در سال آینده اختصاص یافت. همچنین ۳۰ میلیارد تومان هم برای تثبیت بخشی از کانون‌های بحرانی خوزستان از سوی دولت تخصیص یافته که قرار است تا پایان فروردین ماه عملیات نهالکاری در این اراضی صورت پذیرد. جلالی درباره میزان تخصیص اعتبارات سال ۹۵ نیز یادآور شد: از مجموع اعتبارات امسال ما تاکنون حدود ۱۰ درصد به صورت اسناد خزانه در اختیار ما قرار گرفته که بر اساس آن با پیمانکاران برای اجرای طرح هایمان قرارداد بسته‌ایم اما این عدم تخصیص بموقع اعتبارات آسیب‌های زیادی بویژه در بخش‌های بیابانزدایی به وجود می‌آورد که امیدواریم سال آینده این مسأله حل شود.
این مقام همچنین با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی و معدنی دولت، مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور هستند افزود: امسال در هفته منابع طبیعی حدود ۱۰ میلیون نهال در سراسر کشور توزیع خواهد شد و بالغ بر ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی نیز جنگلکاری می‌شود.
جلالی درباره ریزگردهای خوزستان نیز خاطرنشان کرد: مسأله مدیریت منابع آب و ریزگردها کاملاً با هم عجین است و مادامی که تالاب‌ها و هورهای خشکیده خوزستان حقابه‌شان را از وزارت نیرو نگیرند ما هم کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم. او در ادامه افزود: در خوزستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد که ۸۰۰ هزار هکتار از آنها در وضعیت بحرانی قرار دارد و از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز واقع شده و منشأ ریزگردهای اخیر در بهمن امسال و بهمن سال ۹۳ بوده، اما از این مساحت بیش از ۲۰۰ هزار هکتارش را فقط باید با مدیریت صحیح منابع آب در وزارت نیرو حل کرد و چون مسأله مدیریت منابع آب و ریزگردها کاملاً با هم عجین است مادامی که تالاب ها و هورهای خشکیده حقابه‌شان را از وزارت نیرو نگیرند ما هم کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم برای همین وزارت نیرو متعهد شده که سهم آبی را برای مرطوب کردن هورها تخصیص دهد و بدین ترتیب امیدواریم سال آینده حدود ۴۰ هزار هکتار از این اراضی را بتوانیم تثبیت کنیم چون اگر این اقدام صورت نگیرد آسیب‌های ریزگردها به تأسیسات و مناطق مسکونی روز به روز بیشتر می‌شود. به گفته این مقام در شمال غرب اهواز نیز ۳۵۰ هزار هکتار بیابان دیگر وجود دارد که با وزش بادهای موسمی از عراق این کانون‌ها هم می‌تواند منشأ گرد و غبار اهواز باشد. او همچنین از اجرای طرح‌های بیابانزدایی در مناطق همجوار استان ایلام در خاک عراق خبر داد و گفت: با هماهنگی بین دو استاندار در ایران و عراق ۱۶۰۰ هکتار از این اراضی در خاک عراق که منشأ ریزگرد بوده با همکاری منابع طبیعی و بودجه دولت عراق زیر پوشش نهالکاری رفته است.
طرح تنفس جنگل بودجه ندارد
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ممنوعیت کامل بهره‌برداری از جنگل‌های شمال از سال ۹۹ گفت: ازسال ۹۲ با مصوبه دولت بهره‌برداری از جنگل‌ها حدود ۳۵ درصد کاهش یافت و با دستور وزیر جهاد کشاورزی نیز در چهار ماه گذشته حدود ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌هایی که در دست بهره برداران بودند از بهره‌برداری خارج شدند و قرار است تا سه سال آینده با تمامی صاحبان طرح‌های جنگلداری تسویه حساب شده تا زمینه اجرای طرح تنفس جنگل را به طور تدریجی فراهم کنیم اما هم‌اکنون ۸۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار برای حفاظت و احیای جنگل های تخریب شده در قالب طرح تنفس جنگل کرده‌ایم که هنوز این رقم تحقق نیافته است.

جلالی همچنین با اشاره به تخصیص فقط ۱۰ درصد از اعتبارات آبخیزداری در سال‌جاری گفت: متأسفانه در کشورما فقط سدسازی را عامل استحصال آب می‌دانند در حالی که هر هکتار آبخیزداری می‌تواند ۵۲۰ مترمکعب آب را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کند. از سوی دیگر در چند دهه گذشته حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی کشور برداشت شده که جایگزین هم نشده و این امر خسارت‌های جبران‌ناپذیری به منابع آب و خاک و اکوسیستم‌های کشور وارد ساخته است. او همچنین با اشاره به اهمیت حقابه تالاب‌ها گفت: با خشکاندن تالاب‌ها یک میلیون هکتار بیابان جدید در کشور ایجاد کرده‌ایم که منشأ گرد و غبار شده و وزارت نیرو هنوز نتوانسته حقابه این تالاب‌ها را تأمین کند. ما باید برای حق طبیعت ارزش قائل باشیم وگرنه طبیعت به زور حقش را می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج