۴۹۰۴۸۰
۱۹ نظر
۵۰۰۲
۱۹ نظر
۵۰۰۲
پ

لغو تدفین ۲ شهید گمنام در حریم «پاسارگاد»

به دنبال پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی، تدفین شهدای گمنام در حریم درجه دو مجموعه جهانی پاسارگاد لغو شد و این دو شهید گرانقدر در کنار آرامگاه سایر شهدای گمنام در تپه موسوم به «نورالشهدا» در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد به خاک سپرده شدند.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی، تدفین شهدای گمنام در حریم درجه دو مجموعه جهانی پاسارگاد لغو شد و این دو شهید گرانقدر در کنار آرامگاه سایر شهدای گمنام در تپه موسوم به «نورالشهدا» در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد به خاک سپرده شدند.

وب سایت «آبان پرس» با انتشار این خبر نوشت: مراسم خاک‌سپاری این دو شهید گمنام روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در تپه‌ای که «بوستان شهدای گمنام» نیز نامیده می‌شود، برگزار شد؛ جایی که سال ۱۳۹۳ نیز چند شهید گمنام در آنجا به خاک سپرده شده بودند.

شورای شهر و شهرداری شهر پاسارگاد، پیش‌تر مکانی دیگر را برای تدفین این دو شهید گمنام پیشنهاد داده بودند که در حریم پاسارگاد قرار داشت و مقدمات خاک‌سپاری در این منطقه را انجام داده بودند اما زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی گفته بود: «اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این اشتباه و بی‌حرمتی به شهدا انجام شده و در حال پیگیری است.»

به گفته احمدی‌پور، تلاش بر این است که «شهدا در محلی متناسب دفن شوند نه در محوطه و حریم بناهای تاریخی.»

این تلاش‌ها روز پنجشنبه به نتیجه رسید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس تصمیم گرفت تا این شهدا در «بوستان شهدای گمنام» به خاک سپرده شوند. سرهنگ حمیدرضا گرامی که از دی‌ماه سال جاری به عنوان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس منصوب شده است، در اوایل روی کارآمدن دولت حسن روحانی به عنوان فرماندار شهرستان کازرون در استان فارس منصوب شده بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه‌ای از آثار باستانی بر جای‌ مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

این نخستین بار نیست که دفن شهدای گمنام در حریم آثار تاریخی خبرساز می‌شود. پیش از این در سال‌های گذشته نیز دفن شهدای گمنام در حریم مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد و حریم ارگ ساسانی شهرستان انار کرمان بحث‌برانگیز شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلام

      خداوند بزرگ باید شکرگزار باشیم تا این شهدا عزیز دست مایه زورآزمایی سیایی نشدند

    • فضولباشی

      مگرجای مناسب ودرخورکم داریم که دنبال تنش وحساسیتهای بی موردهستیم

    • حاج مهدی آریایی تبار

      درود به روح شهدای گرانقدر و کوروش بزرگ
      تا کور شود کسی که نمیتواند نام این دو را (هویت ملی و مذهبی) کنار هم ببینند و با این اقدامات منافق گونه قصد ضربه به آرمان های آریایی-اسلامی و مخصوصا اعصاب خورد کردن اعصاب و روان مردم شود

    • بدون نام

      امان از افراطیهای شهرداری و شورای شهر

    • بدون نام

      آخه یعنی چی؟؟؟؟به چه هدفی؟؟؟؟

    • مجتبی

      متاسفم برای مسیولین این شهر .. اهای مسیولی که رو صندلی نشستی تک تک این میزها مدیون خون شهدا هستی ... حالا نمیزارین شهید گمنام دفن بشه ... وا اسفا ... که چه زود فراموش کردن شهدا رو

    • امیر

      دفن پیکر مطهر شهدا در بناهای باستانی و . . . موجب بی حرمتی به شهدا می شود . افرادی که این پیشنهاد را مطرح می کنند اهداف سیاسی دارند و استفاده ابزاری از شهدا می کنند . باید در مکانهایی دفن شوند که شان و جایگاه این قهرمانان همیشه جاوید ،با احترام تام محفوظ بماند . ....

    • بدون نام

      صل ااز اولشم پیشنهاد اشتباه و مسخره ای بوده
      تو محوطه میراث فرهنگی که نمیشه مراسم تدفین گرفت
      تازه باید تا حد امکان از رفت و آمدهای غیر ضروری هم جلوگیری بشه

    • بدون نام

      محل دفن شهید زیاد مهم نیست کجا باشد...آنچه نهم هست...راه شهیدان است...که دنبال شود...

    • بدون نام

      خدا رو شکر، اگه این اتفاق می‌افتاد حالا حالاها داستان داشتیم.
      (درود بر کوروش، درود بر شهدا)

    • علی فروتن

      شهدای. ما هوبت ما هستند انها رفتن که ما ارام. باشیم اما هر چبزی جای خود رو دارد با هم قاطی نکنبم.
      شهدا چراغ راه ما اند و چراغ راه جایگاه خودش را دارد.روحشان شاد

    • بدون نام

      شکر

    • بدون نام

      نباید از شهدا استفاده جناحی سیاسی کرد!؟ حرمت این دلیرمردان وطن باید همواره پاسداشته شود...

    • محمد

      استفاده ابزاري از شهدا براي ضربه زدن به دولت كار بسيار زشتي بود كه بايد پيشنهاد دهندگان اينكار به سزاي عمل خودشون برسن. محوطه تاريخي و مكان هاي باستاني هيچ ارتباط موضوعي با شهدا عزيز ميهن نداره و نبايد اين تصميم از ابتدا گرفته ميشد.

    • بدون نام

      جا قحطی مگه؟؟

    • بدون نام

      آقا چرا پیامم رو سانسور میکنید.کی گفته لغو شد؟؟؟ پس روز پنجشنبه ساعت ده صبح اونجا چه خبر بود؟؟؟ من مخالف اجرا این طرح بودم.ولی دستم جایی بند نبود.چون ما تو شهرمون تپه نور شهدا داریم.آقا لغو نشد و شهدای گرامی همون جا اطراف آرامگاه کوروش دفن شدن.لطفا اطلاع رسانی کنید.شاید کسی بخواد بره زیارت قبور شهدا!!!!!

    • بدون نام

      سلام به نظر من هیچ اشکالی نداره شهدا در بهترین جای اثار باستانی به خاک سپرده شوند هرچند درجه انها بالاتر از این جاهاست ولی اگر شهدا نبودن اثار باستانی هم وجود نداشت کل ایران و نقطه نقطه ایران برای شهداست.

    • سلی

      مسخره بازی جمع کنید هر چی جای خودش داره شهدا برای ما مردان واقعی ارزشمندند همچنین پاسارگارد که واسه ما مهم عزیز سلام بر شهدا

    • ندا

      اصلا متوجه بی حرمتی به کوروش بزرگ نشدیم...
      ارزش کوروش با این حرکت پایین نمیاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج