۴۹۱۵۷۹
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

تصمیم «فوق‌العاده» نمایندگان برای سقف حقوق‌ ها

مصوبه مجلسی‌ها درباره سقف حقوق «مشاغل دولتی تخصصی در مناطق عملیاتی و محروم» در سال آینده، در حالی که با انتقاد تند برخی جریان‌های سیاسی ازجمله برخی اصولگرایان و رسانه‌های متعلق به آنان به جنجال کشیده شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: مصوبه مجلسی‌ها درباره سقف حقوق «مشاغل دولتی تخصصی در مناطق عملیاتی و محروم» در سال آینده، در حالی که با انتقاد تند برخی جریان‌های سیاسی ازجمله برخی اصولگرایان و رسانه‌های متعلق به آنان به جنجال کشیده شد، دیروز با دو نوع واکنش از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان پارلمان روبه‌رو شد؛ واکنش‌های سیاسی و فنی. نخست علی لاریجانی به دفاع تمام‌قد از مصوبه روز چهارشنبه نمایندگان پرداخت و اظهارات برخی جریان‌های سیاسی درباره مجلس را «انتخاباتی» و «ناجوانمردانه» خواند.

این اما همه واکنش‌های مجلس نبود؛ نمایندگان نیز در گامی پارلمانی از مصوبه پیشین خود تمام قد دفاع کردند. یعنی مصوبه‌ای که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود و مجلسی‌ها برای تامین نظر این شورا، افزایش ۳۰ درصدی مدنظر خود را به افزایش ۶۰ درصدی حقوق مدیران مناطق عملیاتی و محروم تغییر داده و به تصویب رسانده بودند. حالا دوباره با رای موافق به آنچه در ابتدا تصویب کرده بودند، سقف دریافتی مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی مناطق مرزی و محروم را به ۳۰ درصد بیشتر از سقف مجموع پرداختی ماهانه مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه‌ها کاهش دادند؛ بنابراین براساس ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم مصوب دیروز مجلس، مجموع پرداختی ماهانه مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۵ و ماده ۳۵ قانون خدمات کشوری، حداکثر دو برابر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است به این معنا که اگر هیات دولت، حداقل حقوق کارمندان دولت برای سال آینده (سال ۹۶) را ۹۹۰ هزار تومان در نظر گیرد، سقف حقوق مشمولان این ماده، ۱۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان خواهد شد.
همچنین براساس تبصره این ماده، سقف دریافت شاغلان در یکی از مشاغل«تخصصی»، «واحدهای عملیاتی» و «مناطق مرزی و محروم» در سال آینده، با احتساب افزایش ۳۰ درصدی، می‌تواند در نهایت ۱۸ میلیون و ۱۸ هزار تومان باشد. این یعنی نمایندگان، سقف حدود ۲۲ میلیون تومانی برای مشاغل دولتی «تخصصی»، «مدیریتی»، «واحدهای عملیاتی» و «مناطق مرزی و محروم» را که چهارشنبه تصویب کرده بودند به حدود ۱۸ میلیون تومان برای مشاغل دولتی «تخصصی»، «واحدهای عملیاتی» و «مناطق مرزی و محروم» کاهش دادند.البته درباره این افزایش ۳۰ درصدی سقف حقوق برخی مشاغل نسبت به مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه‌ها، شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا، معاونان رئیس‌جمهوری که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند اقدام کند.این آرای دوباره، پس از آن در سبد موافقت با مصوبه سقف حقوق مدیران جای گرفت که رئیس مجلس برای پایان دادن به جوسازی‌های پیش آمده در مورد این مصوبه برای ورود به موضوع اصلاح عبارتی آن از نمایندگان نظرخواهی کرد، اما نمایندگان با ۱۷۹ رای موافق بر مصوبه پیشین خود اصرار کردند.

با این همه، آنچه نمایندگان را به اصرار بر مصوبه پیشین خود واداشت، انتقادهای تند و تیز برخی گروه‌های اصولگرا بود؛ در راس این انتقادها، بیانیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار دارد که دیروز منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «معنای این مصوبه شرم‌آور که باید آن را ریشخند عدالت نامید، آن است که بهارستان‌نشینان با آرای خود به فاصله طبقاتی ۳۰ برابری حقوق‌بگیران رای «آری» داده‌اند!» جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) به‌عنوان یکی از گروه‌های اصولگرا،پنجم دی ماه امسال با هدف انتخاباتی تشکیل شد که نام افرادی چون مهدی چمران، مرضیه وحیددستجردی، غلامعلی حدادعادل و... در آن دیده می‌شود.

در مقابل این بیانیه، علی لاریجانی دیروز در نطقی تند به دفاع از مصوبه مجلس پرداخت و تاکید کرد که برخی تشکل‌ها و جریان‌هایی که تازه به وجود آمده و برای انتخابات فعالیت می‌کنند حق ندارند مطالبی را به دروغ در مورد مجلس مطرح کنند. ضمن اینکه برخی از اعضای آنها سابقه حضور در مجلس را داشته‌اند و دریافتی‌های آنها در زمان نمایندگی مشخص است و ما می‌دانیم پس برای مردم جانماز آب نکشند. رئیس قوه مقننه ادامه داد: «چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؟ و این دروغ است، در حالی که مجلس با مصوبه خود حقوق‌های نجومی را محدود کرد.» به گفته لاریجانی مبنای این قانون برای کنترل و نظارت بود تا جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود. لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس، پارلمان را مجبور به اصلاح کرد، افزود: «برای من جالب است برخی تشکل‌هایی که تازگی‌ها هم به وجود آمده و در فضای انتخابات فعالیت می‌کنند با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس حرف‌های نادرست زدند. حرف مجلس و مصوبه مجلس روشن است و کسی حق ندارد به آن توهین کند و اگر دوستان اعتراضی هم دارند به شورای نگهبان بگویند. این جاروجنجال هیچ معنایی ندارد. اما اگر مقصود بحث‌های انتخاباتی است حداقل خلاف نگویید و با ادبیات درست در مورد مجلس صحبت کنید.» لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتارهای ظاهرسازانه برخی افراد در فضای انتخاباتی گفت: این آقایانی که می‌گویند ما خیلی قانونمداریم و طرفدار ولایت فقیه هستیم چرا راجع به جایگاهی که امام (ره) و رهبری درباره مجلس این‌قدر بر آن تاکید دارند حرف خلاف و دروغ می‌گویند و بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب می‌کنند؟
لاریجانی تاکید کرد: به‌جای اینکه ما هزینه برخی اظهار نظرها در مورد مجلس را بدهیم، بر مصوبه اولیه خود پافشاری می‌کنیم. در حالی که مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان عبارت مدیران را اضافه کرد برخی‌ها که جرات ندارند به آنها حرفی بزنند به مجلس فحش می‌دهند و ما در زمان مناسب به حساب این قضیه خواهیم رسید.از سوی دیگر این سوال مطرح است که ایراد شورای نگهبان به مصوبه اولیه نمایندگان چه بود که مجلسی‌ها را بر آن داشت تا افزایش ۶۰ درصدی را در مصوبه روز چهارشنبه خود برای سقف دریافتی برخی مدیران مناطق محروم و عملیاتی درنظر گیرند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس دیروز در توضیحاتی گفت که مصوبه افزایش سقف حقوق مدیران برای رفع ایراد شورای نگهبان و در راستای جلوگیری از مهاجرت نخبگان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بودجه فقط واسه ی معلم ها نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بهنام

      چطور ميشه حقوق حداقل كارگر ماهانه800هزار تومان تعيين شده ولي حقوق روزانه يك مدير 800هزارتومان ميباشد توجيه اين بي عدالتي چيست ؟

    • بدون نام

      از نظر کارگرها ۳میلیون هم نجومی چون کارگرها فقط ۸۰۰ تومان میگرن نمیدانم نمایندگان چطوری جواب خدا امان خواهند داد

    • ali

      چرا باید مدیرا انقدر حقوق بگیرند همین که پشت میز میشینند کافیه حقوقها باید برابر باشد

    • الی

      مدیر کاری نمیکنه که من خودم کارمندم رئیس ما فقط میره جلسه شرکت میکنه یه امضاء میکنه و یه پاراف.و هیچوقتم اداره نیست همش ماموریت میزنه جان خودش.

    • بدون نام

      جهت جلوگیری از مهاجرت مدیران؟! به کجا؟! این مدیران چه گلی به سر این مردم و کشور زده اند؟ که بخواهند به سر دیگران بزنند؟ نترسید همان بهتر که مهاجرت کنند البته اگر جایی آنها را راه بدهند.

    • بدون نام

      این حقوق برای جلوگیری لز مهاجرت نخبه هاست!!!
      حالا نه اینکه همه مدیرانمون نخبه هستن میترسن مهاحرت کنند؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج