adexo3
۴۹۱۶۶۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رقبای احتمالی روحانی در صدا و سیما

برخی برنامه‌های رسانه ملی می‌تواند شائبه تبلیغات برای رقبای احتمالی روحانی را به ذهن متبادر کند. اگر چه صداوسیما همیشه نسبت به کارها و فعالیت‌های دولت تدبیر و امید نگاه نقادانه خود را حفظ کرده، اما باید هشدار داد که تبلیغات زودهنگام می‌تواند اثرگذاری این رسانه را با چالش مواجه کند.

روزنامه آرمان: برخی برنامه‌های رسانه ملی می‌تواند شائبه تبلیغات برای رقبای احتمالی روحانی را به ذهن متبادر کند. اگر چه صداوسیما همیشه نسبت به کارها و فعالیت‌های دولت تدبیر و امید نگاه نقادانه خود را حفظ کرده، اما باید هشدار داد که تبلیغات زودهنگام می‌تواند اثرگذاری این رسانه را با چالش مواجه کند.
از همین زاویه می‌توان به پخش برنامه‌هایی مانند پوشش نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب و برنامه‌هایی پرداخت و در آنها دقیق شد؛ برنامه‌هایی که با با تمرکز بر چهره‌هایی که به احتمال زیاد رقیب روحانی در انتخابات سال ۹۶ هستند، چنین شائبه‌ای را ایجاد می‌کنند. محمودصادقی نماینده مجلس در واکنش به این موضوع با انتشار مطلبی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت:«به هرشبکه سیما که سر می‌زنی، به هر بهانه یکی از کاندیداهای اصولگرایان را نشان می‌دهد؛ یک جا میرسلیم، یک‌جا حاج‌بابایی». «آرمان» درباره سیاست‌های کلی انتخابات با سید فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
برخی برنامه‌های صدا و سیما به خاطر شائبه حمایت از جریانی خاص، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. باتوجه به فضایی که همیشه قبل از انتخابات شکل می‌گیرد، نگاهتان به ساخت چنین برنامه‌هایی چگونه است؟
همان‌طور که اشاره کردید، رویکرد صداوسیما گاهی مورد وثوق مردم نیست، چرا که به نظر می‌رسد با نگاه سیاسی خاصی نزدیکی بیشتری دارد. مسئولان و کارگزاران سازمان صداوسیما باید همواره به خاطر داشته باشند که این سازمان با بودجه بیت‌المال اداره می‌شود و متعلق به هشتاد میلیون نفر مردم ایران است. از این رو موظف است طوری رفتار کند که مورد پذیرش و تایید مردم باشد. اگر بخواهیم از نظر شرعی، عملکرد صداوسیما را بررسی کنیم، صداوسیما، تریبون طبقه‌ یا جناحی خاص نبوده و برای همه ملت است. اگر مردم از صداوسیما راضی نباشند، به این معناست که حق آنها تضییع شده است و در این صورت صداوسیما دچار فعل حرام شده است. صرف نظر از نگاه عادلانه، قانون اساسی و دیگر قوانین کشور نیز بر این موضوع تاکید دارند و کسی نمی‌تواند صداوسیما را به عمل یکسویه بکشاند. این سازمان باید متعلق به تمامی دیدگاه‌هایی باشد که قصد دارند در زیر چتر قانون اساسی عمل کنند. ویترین کشور ما، صداوسیماست و رفتار این سازمان بسیار حائز اهمیت است. نوع عملکرد، برنامه‌های تولیدی و رویکرد این سازمان بسیار جای بحث و بررسی دارد.
باید بدانیم که کشور ما از داخل این ویترین تماشا می‌شود. مسئولان صداوسیما باید بررسی کنند که شبکه‌های خارجی در داخل ایران چقدر مخاطب دارند و شبکه‌های داخلی تا چه اندازه مورد وثوق است و مخاطب دارد. این آسیب باید ریشه‌یابی شود. مدیریت اشتباه و سیاستگذاری نادرست صداوسیما در نهایت به انقلاب، کشور و مردم آسیب می‌زند. امیدواریم که مجلس و قوه قضائیه در این زمینه ورود کنند.
همان‌طور که یکی از نمایندگان مجلس نیز اشاره کرده بود، صداوسیما این روزها در برنامه‌های مختلف خود از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان دعوت می‌کند. آیا به اعتقاد شما این عمل تبلیغات به حساب نمی‌آید؟
طبق قوانین، تبلیغات زودهنگام تخلف است و کسی نباید زودتر از موعد، دست به تبیلغات انتخاباتی بزند. اگر صداوسیما چنین کاری کرده باشد، خلاف قانون است. وضعیت به نحوی پیش رفته است که باید مسئولان، به صورت ارشادی و تحکمی، به مساله ورود پیدا کنند. شورای نگهبان، دولت و دیگر مسئولان وظیفه دارند که مقابل این رفتار به صورت جدی ایستادگی کنند. چند روزی است هر شبکه‌ای را که تماشا کنید، یکی از چهره‌های رقیب احتمالی آقای روحانی در حال صحبت کردن است. اگر خود این چهره‌ها هم در تلویزیون نباشند، یکی از اعوان و انصار آنها در برنامه‌های تلویزیونی مشغول مطرح کردن خودشان هستند. عجیب‌تر اینکه دائما این افراد بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که قابل بررسی نیست و اقدام به انتقاد و محاکمه افرادی می‌کنند که در برنامه حاضر نیستند و زمان برای دفاع هم به آنها داده نمی‌شود. این رفتارها از همه باورها، ارزش‌ها، قوانین و اعتقادات مردم ما فاصله دارد. متاسفانه در این افراد این‌طور نهادینه شده که هرگونه که صلاح می‌دانند، از باورها و قوانین، تعبیر و تفسیر دلخواه خود را ارائه ‌دهند. وظیفه مجریان قانون، و ناظران انتخابات این است که با این‌گونه تخطی از قانون برخورد کنند.
در مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی، مردم انتقاداتی به رویکرد صداوسیما داشتند، تاجایی که رئیس این سازمان وعده تغییر رویه را داد. پس از آن نیز آقای علی عسکری در مجلس چنین وعده‌ای داد. آیا امروز این وعده‌ها عملی شده است؟
در چند مورد، تغییراتی جزئی صورت گرفته، اما در رویکرد کلان صداوسیما تغییری حس نمی‌شود. در برخی برنامه‌های صداوسیما همان رویه قبلی درحال تکرار و در برخی موارد نیز، افراطی‌تر هم شده است. وقتی یک نگاه در بطن رسانه وارد شود، نتیجه این می‌شود که پاسخ اعتماد مردم به درستی داده نمی‌شود. چیزی جز رفتار صریح باعث نمی‌شود که رویکرد این سازمان به زمین بازی قانونمداری کشیده شود.

روحانی و بسیاری دیگر از اعضای هیات دولت، در روزهای اخیر بر امیدواری مردم تاکید کرده و هشدار داده‌اند که سلب امید از مردم معضلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.
من به عنوان یک شهروند معمولی تاکید می‌کنم که شرایط کشور خاص است. ما نوسانات جدی‌ای را شاهد هستیم. آقای روحانی و دیگران صداقت به خرج داده‌اند و درباره این مساله صحبت کرده‌اند. اینکه آقای روحانی بگوید نباید امید مردم را ناامید کنید، صادقانه‌ترین عبارتی است که در این وضعیت بیان شده است. صداوسیما در این میان باید این سخن رئیس‌جمهور را کارشناسی کند و اگر بحق بود، در این مسیر گام بردارد. عدالت و صداقت اقتضا می‌کند که صداوسیما کارشناسی درستی در این زمینه انجام دهد و در چارچوب قانون، صادقانه‌تر به مردم خدمت کند و به این صورت است که خدمات آن ماندگارتر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج