اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۱۹۲۰
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

برجام، موفق ترین مذاکرات در تاریخ ایران است

روزنامه نوآوران نگرانی های دلواپسان برجام را در گفت وگو با کارشناسان بین الملل بررسی کرد و نوشت: یکی از بحث های داغ و تمام نشدنی این روزها موضوع برجام است. برجام نگرانی هایی هم برای دلواپسان داخلی و از طرفی دل نگرانی برای ترامپ ایجاد کرده است.

روزنامه نوآوران نگرانی های دلواپسان برجام را در گفت وگو با کارشناسان بین الملل بررسی کرد و نوشت: یکی از بحث های داغ و تمام نشدنی این روزها موضوع برجام است. برجام نگرانی هایی هم برای دلواپسان داخلی و از طرفی دل نگرانی برای ترامپ ایجاد کرده است.

در ادامه می خوانیم: طبق اخبار موجود معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه سیاست‌های ترامپ در مورد ادامه برجام، گفته است:« نشانه‌ها حاکی از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است.

عباس عراقچی در کنفرانس علمی- پژوهشی برجام و اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در فضای برجام یکی از حوزه‌هایی که خستگی ما را درآورد نفت و گاز بود. کاری که برجام باید انجام می‌داد این بود که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و در همه حوزه‌هایی که برجام قرار بود مانعی بردارد، موانع برداشته شد.

او در افزود: برجام وظیفه خود را انجام داده و اکنون همه چیز بستگی به تلاش وزارتخانه‌ها دارد. یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت برجام بهترین استفاده را کرد و توانست خود را به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگرداند وزارت نفت بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: این موضوع شاهکار است که در عرض یک سال هم میزان تولید افزایش پیدا کند و هم میزان صادرات. در شرایط تحریم همه مشتریان نفتی ایران رفته بودند و با کشورهای تولیدکننده دیگری قرارداد بسته بودند. وزارت نفت توانست در فضای بعد از برجام این مشتریان را احیا و مشتریان جدیدی پیدا کند.

عراقچی با بیان این‌که حدود ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است، گفت: اگر این قراردادها طول کشیده به خاطر خودمان بود تا در مورد IPC به اجماع برسیم. به اعتقاد من حال برجام خوب است و طوری که زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت عنوان کردند حال نفت و گاز خیلی خوب است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ترامپ در مورد ایران، تصریح کرد: موضع رسمی آمریکا این است که در حال ارزیابی برجام هستند. این ارزیابی بیشتر از آخر اردیبهشت‌ماه نمی‌تواند طول بکشد و باید ۱۹ می برجام تعیین تکلیف شود تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست. نشانه‌ها از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است و تصور این است که چاره‌ای به جز تمدید برجام نیست مگر سیاست‌ها طوری باشد که خودمان بخواهیم از برجام خارج شویم.»

با توجه به گفته های عراقچی برجام قابل نقض نیست و به قوت خود همچنان باقی خواهد ماند در رابطه با این موضوع با کارشناسان بین المللی به گفت و گو و بررسی پرداختیم که با هم می خوانیم:

**برجام در جامعه جهانی یک فضای جدیدی ایجاد کرد

حسن هانی زاده، کارشناس مسایل بین الملل به نوآوران گفت: عراقچی بیشتر پیرامون دستاوردهای گذشته برجام صحبت کردند. وعده دو ماه او شاید به علت انتخابات باشد. به احتمال قوی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، برجام از طرف کاندیداهای احتمالی به طور جدی مورد انتقاد و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که تاکنون چقدر دستاورد داشته است.

او در ادامه افزود: برجام در حوزه مسایل بین المللی یک فضای جدیدی در جامعه جهانی ایجاد کرد و آن فضای غبارآلودی که علیه ایران وجود داشت بر طرف شد.

این کارشناس سیاسی بین الملل در ادامه تأکید کرد: با تمام تلاش هایی که برجام در حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری های خارجی، باز کردن دروازه های اقتصادی و تعامل بانکی انجام داد، اما هنوز در عملیاتی کردن آن ها مشکلاتی بر سر راه آن وجود دارد.

او در ادامه گفت: به نظر می رسد ابهامات زیادی در برجام وجود دارد. چنانچه در حال حاضر رکود اقتصادی در کشور حاکم است و همچنان تعاملات بانکی ایران و بانک های خارجی بسته است.

هانی زاده در ادامه تأکید کرد:خوش بینی عراقچی به آینده برجام درست است، اما وزارت خارجه به عنوان مسؤول مذاکرات برجام باید سعی کند تا موانع اقتصادی را سریع تر از میان بردارد.

او در مورد لغو برجام از طرف دونالد ترامپ ادامه داد: ترامپ نمی تواند توافقنامه هسته ای را پاره کند. امیدواریم که بندهای برجام را آن چنان که وعده داده بود نتواند تغییر دهد. به هر حال باید منتظر ماند تا ببینیم چه پیش خواهد آمد.

هانی زاده در ادامه تأکید کرد: آن چه در حال حاضر مهم است اجرایی شدن بندهای برجام است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تخریب گران آن را ضعف دولت قرار نگیرند.

**موفقیت برجام در بافت یک موقعیت نامناسب بود

مهــــدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی و آینده پژوه به نوآوران گفت: بیانات عراقچی در خبرهای اخیر گزارش یک واقعیت و موفقیت قابل قبول برای برجام در بافت یک موقعیت نامناسب است.

او در ادامه افزود: به بیان دیگر برجام به عنوان یکی از نقاط مهم در تاریخ دیپلماسی ایران از اهمیت بسیار کلیدی برخوردار است. شاید بتوان در دیرینه شناسی تاریخی دیپلماسی در ایران، مذاکرات امیرکبیر با دولت عثمانی، مذاکرات صلح در ارتباط با جنگ های ایران و روسیه و مذاکرات مربوط به کنفرانس تهران و در نهایت برجام را در تاریخ دیپلماسی ایران از نقاط مهمی مفروض کرد که در تاریخ دیپلماسی جدید ایران از اهمیت اساسی در فرم اخیر برگزار بودند.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: شاید بتوان گفت که برجام یکی از موفق ترین آن ها در تاریخ بوده است چرا که در عرصه دیپلماسی بسیاری از مذاکرات آن چه که برجام به دست آورده است را نتوانسته اند حاصل کنند.

مطهرنیا در ادامه بیان کرد: آن چه عراقچی در رابطه با برجام بیان کرده است نماینگر یک واقعیت و موفقیت قابل قبول و مورد وثوق در یک بافت موقعیتی بد بوده است. این بافت موقعیتی بد ناشی از تغییر و تحول در ایالت متحد امریکا از یک دولت نو دموکرات به یک دولت پست نو محافظه کار امریکایی است.

او در ادامه گفت: تغییرات دولت امریکا درست در نقطه مقابل هم قرار گرفته اند. فرصت های بسیار مطلوبی در ارتباط با ۸ ساله ریاست جمهوری اوباما برای ایران فراهم بود تا بتواند از تفسیر مرفع و گسترده در باب برجام استفاده کرده و در زمینه های دستیابی به موفقیت های بیشتر را فراهم کند.

او در ادامه تأکید کرد: بنا به دلایل متفاوتی که می توان از آن به عنوان سطوح درونی، میانی - منطقه ای و خارجی-بین المللی یاد کرد این مهم صورت نگرفت. در نتیجه با روی کار آمدن ترامپ زمینه های چالش برانگیزی هدفمند در برابر برجام ایجاد شد.

مطهرنیا دلیل مخالفت ترامپ از برجام در دوران تبلیغات ریاست جمهوری امریکا گفت: این چالش برانگیزی هدفمند بر این اساس بود که ترامپ تلاش کرد از برجام و مخالفت با امضای برجام در حد تولید گزاره ای تحت عنوان پاره کردن برجام استفاده کرده و رأی جناح های تندرو در ایالت متحد امریکا را به خود جذب کند. از طرف دیگر تحریک جناح های تندرو و نومحافظه کار در ایران را که تحت عنوان دلواپسان شناخته می شوند، نیز مدیریت نمایند.

او در ادامه افزود: با گذشت ماه ها از روی کار آمدن ترامپ، آرام آرام ترامپ نیز نشان می دهد که آن چه که در باب برجام گفته است، نمی تواند تألیف عملیاتی عرضه دارد.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان در ارتباط و تأکید براجرای برجام به اجماع بیشتری دست یافته است. از این جهت می توان گفت که تا حدود زیادی آن چه در حال حاضر می بینیم نشانگر واقعیت و صدق گفتار عراقچی است.

او در ادامه تأکید کرد: باید بپذیریم که اکنون در ایالت متحد امریکا ترامپ محافظه کار، رئیس جمهور است. همچنان او دارای تیمی است که کاملاً ضد تهران است. اگر چه ترامپ نمی تواند توافقنامه هسته ای را نقض کند، اما در پی ایجاد یک فضای ضد ایرانی از منظر بین المللی به ویژه محاصره منطقه تهران با فرماندهی اسرائیل و عملیات اجرایی عربستان و متحدان آن در منطقه می باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این تایید دلسپردگان در مورد برجام توهین به شعور ملت است!

    • بدون نام

      آخه هیچ وقت برج ام پاره نمیشود وقتی ما بهشون اجازه دادیم هرجای مملکتمان سرک بکشن چرا باید پارش کنن

    • بدون نام

      تاریخ ایران عجب الان کجای مواظب باش سقف پائین نیاید

    • بدون نام

      یادتون نره حادثه فرودگاه در عربستان رو هم به افتخاراتتون اضافه بکنید وازش دفاع بفرمایید که در هر دو مورد عزت ایرانی رو.......

    • بدون نام

      یه سوال از مخالفان برجام
      شما شخصا چه بدی از برجام دیدین
      نونتون گرونتر شد که قبلا گرون نمیشد
      آبتون گرونتر شد که قبلا گرون نمیشد
      خونه و زمین خریدن سخت تر شد که قبلا آسون بود
      یا ماشینها یکباره دوبرابر شد که قبلا نمیشد
      شاید دلار یا سکه یه هو گرون شد که قبلا گرون نمیشد
      یا به خاطر برجام از کار اخراج شدین
      اگه عاقلانه فکر کنیم فقط کار دلال ها در همه سطوح کساد شد و بس
      اگه شما کارت کساد شده شک نکن کارت دلالی بوده به نحوی

    • بدون نام

      16-22 چو دانی و پرسی سوالت خطاست : یعنی خودتو به نفهمی نزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج