adexo3
۴۹۳۷۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

ایران، آمريكا را در سوئیس منزوی کرد

نمايندگان ۸۰ كشور جهان در نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) با استقبال از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران، هرگونه استفاده و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته اي را محكوم كردند.

واحد مرکزی خبر: نمايندگان ۸۰ كشور جهان در نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) با استقبال از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران، هرگونه استفاده و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته اي را محكوم كردند.

در نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) كه در مقر سازمان ملل در ژنو جريان دارد، كشورهاي شركت كننده نقطه نظرات خود را در خصوص اقداماتي كه بايد كشورهاي هسته اي براي انجام تعهدات خود در زمينه خلع سلاح هسته اي انجام دهند، بيان كردند.

در حالي كه كشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي مدعي پيشرفت در انجام تعهدات خلع سلاح خود هستند، كشورهاي غيرهسته اي با انتقاد شديد از عملكرد كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي در انجام تعهدات خلع سلاح هاي اين كشورها، بر هدف ايجاد جهاني عاري از سلاح هاي هسته اي تاكيد كردند. از جمله اقدامات مهم اين جلسه صدور بيانيه مشترك هشتاد كشور در زمينه محكوميت هرگونه استفاده و يا تهديد به استفاده سلاح هسته اي با توجه به ابعاد وخيم چنين استفاده اي بود.

جمهوري اسلامي ايران از جمله بانيان اين بيانيه بود. صدور اين بيانيه، نارضايتي شديد كشورهاي هسته اي را به دنبال داشت.

خانم آنته آبلسن از اعضاي هيئت شركت كننده در اين اجلاس و از وزارت امور خارجه نروژ گفت: آنچه كه ما امروز در مقايسه با سال گذشته شاهد آن بوديم، آن است كه در سال گذشته تنها ۱۶ كشور از اين بيانيه حمايت كرده بودند و امروز بيش از ۷۸ كشور از آن حمايت نمودند.

امروز اين كشورها پيام مهمي در اين اجلاس در خصوص ابعاد وخيم سلاح هاي هسته اي بر انسان ها دادند. با توجه به ابعاد وخيم سلاح هاي هسته اي بر امنيت و سلامت انسان اين سلاح ها غيرقانوني و غيرمشروع هستند. كشورها امروز با اين پيام تاكيد داشتند كه سلاح اتمي عواقب بسيار بد و خطرناكي دارد و اين پيام اصلي بود كه ما بايد به آن توجه كنيم.

جان پاسكائوس، از اعضاي هيئت شركت كننده آفريقاي جنوبي نيز در اين اجلاس گفت: پيام امروز نشست ان.پي.تي آن بود كه سلاح هاي هسته اي عواقب خطرناكي دارند و بايد از بين بروند. امروز كشورهاي زيادي در اين اجلاس اعلام كردند كه بايد اين سلاح ها تخريب شوند اين نتيجه بسيار مهمي است و ما اميدواريم به اين مسئله بطور جدي توجه شود.

نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي از روز دوشنبه در ژنو آغاز و بمدت دو هفته ادامه دارد. نخستين كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي، سال گذشته در وين برگزار شد. اين معاهده هر پنج سال يك بار بازنگري مي شود و قبل از برگزاري كنفرانس بازنگري ۲۰۱۵ ميلادي، سه كميته مقدماتي تشكيل مي شود.

آمريكا منزوي شد

در همين حال، علي اصغر سلطانيه، نماينده كشورمان در آژانس طي سخناني به نمايندگي از جنبش عدم تعهد در اين نشست با اشاره به برگزاري دومين نشست كميته تداركاتي بازنگري ان پي تي در ژنو به مدت ۲ هفته گفت: اين اجلاس بهترين همايش براي جنبش عدم تعهد و كشورهاي فاقد سلاح هسته اي به شمار مي رود تا در آن كشورهاي داراي سلاح هسته اي و كشورهاي صنعتي را كه از استاندارد دوگانه پيروي مي كنند و در واقع از تحقق اهداف واقعي و نهايي ان پي تي خودداري كرده اند را زير سوال ببرند.

وي ادامه داد: اين نشست همچنين فرصتي است براي زير سوال بردن مشكل تهديدي كه از جانب توانمندي هسته اي رژيم اسرائيل مطرح است و يكي از دستور كارهاي برجسته اين نشست نيز به تصميم گيري يك جانبه آمريكا براي به تعويق انداختن كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي بازمي گردد كه براساس تصميمي كه سال ۲۰۱۰ در كنفرانس بازنگري ان پي تي در نيويورك به اتفاق آرا گرفته شد، قرار بود سال ۲۰۱۲ در هلسينكي برگزار شود.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه واقعا جالب بود كه آمريكا در نشست وين منزوي شده بود، چرا كه همه شركت كنندگان با هنجارها و مفاهيم مختلف اين تصميم واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند، اظهار داشت: از جمله در بيانيه نم كه من به نمايندگي از جنبش عدم تعهد آن را قرائت كردم؛ در واقع تمامي شركت كنندگان در اين كنفرانس به شدت از تصميم يك جانبه آمريكا كه براي حمايت از اسرائيل اين نشست را به تعويق انداخت انتقاد كردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنده باد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج