اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۴۰۰۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تقابلي ميان لاريجاني و جمنا وجود ندارد

هر چه به انتخابات نزديك مي‎شويم، دست خالي اصولگرايان براي رقابت ارديبهشت در مقابل روحاني بيشتر رو مي‎شود. روزگاري همه‎ اميد آن‎ها به جبهه تازه تاسيس جمنا بود اما رفته رفته طبق روال گذشته ميان آن‌ها نيز شكاف ايجاد شد.نه پايداري اين جبهه را قبول دارد و نه لاريجاني و يارانش به آن‌ها اعتنايي مي‌كنند.

قانون نوشت: هر چه به انتخابات نزديك مي‎شويم، دست خالي اصولگرايان براي رقابت ارديبهشت در مقابل روحاني بيشتر رو مي‎شود. روزگاري همه‎ اميد آن‎ها به جبهه تازه تاسيس جمنا بود اما رفته رفته طبق روال گذشته ميان آن‌ها نيز شكاف ايجاد شد.نه پايداري اين جبهه را قبول دارد و نه لاريجاني و يارانش به آن‌ها اعتنايي مي‌كنند.
با اين وجود اصولگرايان همچنان اميد دارند در مدت زمان باقي مانده بتوانند از ميان مدعيان جريان خود يك نفر را به عنوان گزينه واحد انتخاب و ساير گزينه‌ها را راضي به حمايت از او كنند. براي بررسي وضعيت اصولگرايان در انتخابات آينده و نيز رويكرد محافظه‌كاران در برابر روحاني، با حجت الاسلام حسين سبحاني‎نيا، عضو هيات رييسه‌مجلس پيشين به گفت‌و گو نشستيم. اين روحاني اصولگرا نيز معتقد است كه گروه‎ هايي از جريان اصولگرايي مانند جبهه پايداري و ياران سعيد جليلي هنوز با جمنا به تعامل نرسيده اند ولي اگر اين اتفاق بيفتد اصولگرايان يك گام رو به جلو هستند. مشروح گفت‌وگوي ما را با سبحاني نيا در ادامه مي‌خوانيد.

وضعيت فعاليت اصولگرايان را براي انتخابات سال آينده چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

تلاش‎هايي در مجموعه اصولگرايي براي همگرايي بيشتر و وحدت نظر در معرفي كانديداي واحد، در اين جناح وجود دارد. جمنا در جلسات خود مقدمات اين حركت را تا حدودي فراهم كرده است و 10 گزينه مورد نظر اين جريان را معرفي كرده و بايد در قالب يك سازوكار خاص اين تعداد كانديدا به حداقل برسد. اما در مورد جامعيت اين حركت نظرات متفاوتي وجود دارد و گروه‎‌هايي از جريان اصولگرايي مانند جبهه پايداري و ياران سعيد جليلي هنوز با جمنا به تعامل نرسيده‌اند و اگر اين اتفاق بيفتد، اصولگرايان براي موفقيت در انتخابات يك گام رو به جلو برداشته‌اند. تلاش براي جذب تمام گروه‌ها و جريان‌هاي جناح اصولگرا از اهداف جمنا به حساب مي‌آيد و اگر وحدت ميان همه جريان اصولگرايي صورت نگيرد، اين جريان به ميزان اختلاف نظر ميان اعضا، شكست سنگين‌تري از رقيب خواهد خورد.

با توجه به سابقه جبهه پايداري در انتخابات 92 تا چه ميزان اين امكان وجود دارد كه آن‎ها با ساير جريان اصولگرايي به يك تعامل برسند؟

پايداري‌ها نيز مي‎دانند كه اگر وحدت صورت نگيرد، همه ضرر خواهند كرد. به طور قطع افراد فراواني در اين جبهه‌حضور دارند كه دغدغه جريان اصولگرايي را دارند و تلاش‎ها با اميد به همگرايي بيشتر در راستاي نزديك كردن ديدگاه‎ها به يكديگر صورت مي‎گيرد. بايد ابزار مختلف براي اين وحدت مورد استفاده قرار گيرد تا يك وحدت نظر حداكثري ميان نيروهاي اصولگرا حاصل شود.

به نظر مي‌رسد جمنايي‌ها از لاريجاني دور شده‌اند و به نوعي در برابر او ايستاده اند،نظر شما چيست؟

تقابلي ميان آقاي لاريجاني و جبهه نيروهاي مردمي انقلاب وجود ندارد. رييس مجلس به طور رسمي اعلام كرده با توجه به جايگاه خاصي كه دارد، همچون گذشته قصد حضور يا عضويت در مجموعه خاصي را ندارد. شعار جمنا وحدت حداكثري با لحاظ كردن همه ديدگاه‎هايي است كه در مجموعه اصولگرايي حضور دارند. ممكن است افرادي باشند كه مجموعه نظرات برخي افراد در درون اين جريان را قبول نداشته باشند اما با لحاظ يك هدف مشترك كه دستيابي به نتيجه مثبت در انتخابات آينده است، همه در حول اين محور در حال تلاش هستند.

به نظر شما ابرهيم رييسي مي‎تواند گزينه مناسب جريان اصولگرا براي انتخابات ارديبهشت 96 باشد؟

آقاي رييسي مي‎تواند يكي از گزينه‎هاي خوب براي حضور در انتخابات باشد. در راي گيري جمنا نيز عده اي به رييسي راي دادند اما او اعلام كرد به دليل مسئوليتي كه توسط رهبري به وي واگذار شده است، قصد ورود به انتخابات ندارد.حال بايد منتظر بود و ديد در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد اما در صورت حضور آقاي رييسي در انتخابات، اين شخصيت مي‎تواند يكي از گزينه هاي مناسب براي رقابت سال آينده باشد.

ميان گزينه‌هاي جريان اصولگرايي فرد مورد نظر بايد چه ويژگي‎هايي داشته باشد تا بتواند با روحاني به رقابت بپردازد؟

در جريان رقيب اصولگرايي، تمركز واحدي روي يك نفر وجود دارد اما اصولگرايان بايد گزينه‌اي را وارد صحنه كنند كه هم وجاهت نسبي خوبي در ميان گروه‎ها، جمعيت‎ها و از همه مهم‌تر مردم داشته باشد و هم توان مديريتي قابل قبولي در پرونده خود به جاي گذاشته باشد. به طور حتم گزينه اصولگرايان در كنار سابقه اجرايي بايد از حاشيه و حاشيه سازي دور باشد.

احمدي‎نژاد تا چه ميزان مي‎تواند در انتخابات آينده اثرگذار باشد؟ آيا اين امكان براي او وجود دارد كه سبد رايش را به فرد ديگري انتقال دهد؟

با توجه به مطرح شدن نظر رهبري در مورد حضور احمدي نژاد در انتخابات و همچنين بيانيه رييس‌جمهور سابق در مورد عدم حضور در انتخابات، بعيد به نظر مي‎رسد او به طور مستقيم در انتخابات حضور داشته باشد. اما اين امكان وجود دارد كه عده اي از درون مجموعه احمدي‌نژاد وارد فضاي انتخاباتي شوند كه در آن صورت نيز حضورشان منوط به نظر شوراي نگهبان است. فراموش نكنيم كه حضور احتمالي افرادي همچون بقايي و الهام، با حمايت احمدي‌نژاد و هم‌فكرانش همراه خواهد شد و حضور اين افراد به معناي به كارگيري تمام ظرفيت آن جريان براي حضور در جريان انتخابات است.

دليل سكوت جامعه مدرسين در آستانه انتخابات و دوري از ورود به مناسبات سياسي در اين برهه چيست؟

جامعه مدرسين بنا ندارد كه مصداقي وارد عرصه انتخابات شود و همان گونه كه بارها اعلام كرده است، مي‎خواهد نقش خود را به صورت كلي در بالا بردن مشاركت ايفا كند، اما آيت ا... محمديزدي به صورت شخصي از موضوع جمنا و وحدت نظر در ميان جريان اصولگرا حمايت خواهد كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج