اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۷۴۷۷
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

نرخ سود بانکی در سال ۹۶ روی چه عددی می‌ایستد؟

شبکه بانکی مورد حمایت همه جانبه قرار نمی گیرد. نه تنها مورد حمایت نیست، بعضا محدودیت های فراتر از قانون هم بر آن اعمال می شود و اوضاع بانک ها را به بدتر از آن چیزی که است تبدیل می کند.

خبرآنلاین: ۱۴ تیرماه سال ۹۵، بانک مرکزی در بخشنامه ای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در خصوص تعیین سود تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را به بانک ها ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه، نرخ سود تسهیلات براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار يک‌ساله حداکثر ۱۵ درصد شد. طبق همین دستور هم نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد رسید. به ترتیب نرخ سود سپرده بانکی از ۲۲ درصد سال ۹۳ که اوج نرخ سود بانکی بود تا به امروز ۴ درصد کاهش داشته است. درباره سرنوشت نرخ سود بانکی برای سال ۹۶ با کوروش پرویزیان، رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران گفتگو کردیم. پرویزیان امیدوار است که اگر شرایط مهیا شود، هم نرخ سود سپرده و هم نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا خواهد کرد.

نرخ سود بانکی سال آینده تغییر می کند؟

ما امیدواریم نرخ سود بانکی سال آینده تغییر کند و به سمت کاهش برود. به عبارتی انتظار ما این است که همه کمک کنند تا نرخ در حدود نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار قرار بگیرد، یعنی حدود ۱۵ درصد. البته اگر وضع درآمدی دولت و مجموع شرایط ارزی کشور مناسب باشد و ثبات بازار حفظ شود و نرخ تورم هم به همین شکل کاهشی ادامه پیدا کند، ما شاهد کاهش بیشتر این نرخ ها هم خواهیم بود.

نرخ سود تسهیلات هم تغییر می کند؟

به صورت معمول هر زمانی که نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا می کند، نرخ سود تسهیلات هم به دنبال آن کاهش پیدا خواهد کرد. یک اسپرد ۵ درصدی باید بین نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات باید وجود داشته باشد. اما اگر با توجه به مقررات موجود به طور مثال سود سپرده قانونی حدود ۱۳ درصد، آیین نامه موجود صندوق ضمانت سپرده ها، بحث نسبت نقدینگی که به صورت نقد در بانک ها و ای تی ام ها باید وجود داشته باشد و اوضاع و احوال نرخ بین بانکی تغییر کند، شاید این اسپرد در حدود ۴ درصد و ۴.۵ درصد هم کاهش داد.

به عبارتی اگر این موارد تغییر کند، نرخ سود تسهیلات بیشتر کاهش پیدا می کند؟

این اتفاق در واقع مورد خاص است. اینکه تا چه حد بسته های رفع تنگنای مالی که دولت طراحی کرده، اجرایی شود و به بانک ها کمک شود و مطالبات معوق آنها سر و سامان بهتری پیدا کند، اوضاع رونق مناسب باشد که تسهیلات گیرندگان بتوانند تعهدات خودشان را انجام دهند و مجلس هم کمک کند تا بی انضباطی های نهادی که در بعضی قانون و مقررات وجود دارد، برطرف شود، ما باید انتظار تعادل نرخ بهتری برای تسهیلات در شبکه بانکی را داشته باشیم. علاوه بر این اگر تامین مالی بنگاه های بزرگ از بازار سرمایه انجام شود، همچنین با توجه به فضای بعد از برجام، اوضاع سرمایه گذاری خارجی بهتر شود و روابط بانکی با خارج آسان تر صورت گیرد تا دسترسی به منابع خارجی راحت تر انجام شود، باز هم امکان کاهش نرخ تسهیلات وجود دارد.

چرا در شرایط فعلی نرخ های بانکی کاهش پیدا نمی کند؟

معضل جدی که الان وجود دارد این است که شبکه بانکی مورد حمایت همه جانبه قرار نمی گیرد. نه تنها مورد حمایت نیست، بعضا محدودیت های فراتر از قانون هم بر آن اعمال می شود و اوضاع بانک ها را به بدتر از آن چیزی که است تبدیل می کند. الان می دانیم که به طور مستقیم و غیرمستقیم، شبکه بانکی بیش از ۹۰ درصد تامین مالی کشور را در بخش های مختلف برعهده دارد. این بار، بار سنگینی است و حتما با نارضایتی و طولانی شدن فرایند بررسی درخواست ها، تقاضاهای انباشته شده اضافی و بعضا تقاضاهای مصنوعی رو به رو می شود. اگر این موضوعات و موارد که گفتم انجام شود و همه کمک کنند فضا به شرایط عادی برگردد، فکر می کنم امکان تسهیل در فضای کسب و کار بهتر هم وجود خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماهم امیدواریم سود بانکی کاهش پیدا کند اگر این اتفاق نیافته اقتصاد هم خوب نمیشود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مزخرف نگو

    • محمد

      روی 48 درصد می ایستد مگه بانک ما بفکر ماست

    • بدون نام

      خوب کاهش پیدا کنه همه پولشان ازبانک ها می کشن بیرون

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من هم با شما موافقم. بعضی ها با خودشان چی فکر کردند؟! خیلی دوست دارم که ببینم اگر من و امثال من پول هایمان را از بانک دربیاوریم، این آقایانی که هی ساز کاهش سود بانکی را میزنند و این احمق ها فکر میکنند که با این کار به اقتصاد کشور کمک میشود بدون پول ما چه غلطی میکنند.

      • ایمان

        با کاهش سود بانکی مردم مجاب می شوند پول های خودشون رو در جهت راه اندازی کسب و کار به راه بندازن. و از جمع شدن پول و سود گرفتن بعضیا کم بشود.

      • ناشناس

        این ایرانی های به ظاهر متفکر ما مثل اینکه در زمان جومونگ دارند زندگی میکنند. کار کردن و پولدار شدن و پول جمع کردن فکر میکنید کار خیلی آسونه؟! این هم هم توی این دوره زمونه! هر چقدر هم که ایده خلاقانه داشته باشید باز هم احتمال شکست و ورشکستگی وجود دارد. پول و جوانیت که رفت یعنی مردی. در ضمن آیا فکر میکنید اون سرمایه گذار با از بین رفتن جوانیش تلاش و زحمت برای پولدار شدن و پول جمع کردن نکرده است؟ حالا هم که اون شخص از کارافتاده شده و سنی ازش گذشته است و دیگر حوصله کار کردن ندارد و اون پولی که با هزار مشقت و از بین رفتن جوانیش جمع کرده را گداشته توی بانک تا بلکه کمک خرجی برای زن و بچه هایش باشه، اون وقت عده ای میگویند سود بانک بایستی کاهش پیدا کنه؟! آخه این از نظر شما این عقلانیست؟! فکر میکنید همیشه جوان و پرقدرت میمونید؟! یک کم دیدتان را وسیع تر کنید. مشکل اصلی مملکت از جای دیگر میباشد. این مملکت پیشرفت اقتصادی ندارد بخاطر دزدهای میلیاردیست که هر ثانیه داره توسط عده ای انجام میشود. چرا نمیروید یقه اون ها را بچسبید؟! و زوم کردید روی سرمایه گذار بیچاره. وقتی یک سرمایه گذار دارد در یک زمینه پول زحمت کشی خودش را در جایی سرمایه گذاری میکند این حق مسلم سرمایه گذار میباشد که پول خوب گیرش بیاید. در ضمن مگر بانک از پول من و امثال من در راه پیشرفت اقتصاد استفاده نمی کند پس بایستی کرایه اش را بدهد. مثال: فرض کنید 700 میلیون تومان پول دارید و جوان هم نیستید و از کار افتاده هم هستید و یک جوان سرزنده و سالم و سلامت اول جوانیش میخواهد سرمایه اولیه جهت کسب و کار در امر ساخت و ساز از شما بگیرد و شما هم آدم دست و دلباز باشید و مشتاقانه بخواهید به این جوان کمک کنید تا کارش را با سرمایه زحمت کشی شما شروع کند. اگر من سرمایه گذار درخواست سود زیاد کنم بنظر شما این امر غیر طبیعی است؟

    • بدون نام

      با سرازیر شدن پول و سرمایه ملت به جیب بورسی و دلال و واسطه و بسازبنداز و جماعت بنگاهی وضع صنعت و اقتصاد و صادرات و اشتغال و....خوب میشود!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      سود بانکی را ١٠ درصد کنید تا بیکاری کمتر شود

    • سینا

      سود کم کردن پولتونوبکشین بیرون برین ترکیه خونه بخرین که ملیت ترکی بگیرین برین راحت زندگی کنین تو ایران سرمایه گذاری نکنید.همین

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کمی فکر کن جوون. این هم جواب بود که دادی! بیشتر مطالعه و تحقیق کن. یک راه اشتباه میتونه زندگی و پول و جوانیت را به باد بده. مگر عمر آدم کشکیه؟

    • اذر

      منم موافقم ما خانمها دلمون به سود بانکی خوش

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آفرین بر شما
        گل گفتید

    • ناشناس

      اگر راست میگویند برن یقه ی اونایی رو بگیرن که اختلاسهای میلیاردی ازبانک کردن نه مردم بدبخت که به امید چندرغاز سودبانکی پولاشونو خوابوندن بانک چرا حق مردم رو بخورن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آفرین بر شما
        گل گفتید

    • بدون نام

      بنده حدود نیمی از سرمایه خود را تو بورس ازدست دادم به علت رانت بازی وبازی کثیف تو بورس، مسکن هم که دیگه اشباع شده واونقدر خونه خالی داریم که بازار مسکن دیگه راه نمیفته، بی دردسرترین وامن ترین جا بانک با سود بانکی معقول هست

    • سعید

      باکاهش سودبانکی مشکلی حل نمیشه نرخ سودبانکی ۱۸درصدبودگفتندزیاده وبایدکم بشه تامشکل اقتصادوبیکاری کم بشه ورسیدبه ۱۵ درصدوبازهم تعغییرچندانی ان طورکه اتظارمیرفت نداشت والان هم حرف ازکاهش سودبانکی زده میشه بایدبازهم کاهش پیداکنه حتی اگه به ۱۰درصدبرسه تاثیرچندانی نخواهدداشت ومردم پولی دربانک نخواهندگذاشت مشکلات باکاهش سودبانکی حل نمیشه مشکل ازجای دیگه است چرابعضی ازمسئولین حقوقهای نجومی میگیرندپس بااین وجودمشکل اقتصادی وبیکاری چطورمیخادحل بشه حتی صندوق ذخیره فرهنگیان ازبین بردندکه این هم حق معلمین بودکه زیادسرمایه کشورحیف ومیل میشه بعدمیگندمشکل سودبانکی پولی که دربانک گذاشته میشه مثلااگه ۱۸درصدباشه وبه پولت دست نزنی همان ۱۸درصدحساب میکنندحتی اگه صودبانکی به ۱۵درصدیاده درصدبرسه واین ۱۵درصدمال زمانیه که بخاهی تازه پول دربانک بذاری وبعد۱۵ درصدحساب کننداین که شخصی میگه صودپول من ۱۸درصدبخاطرهمین موضوع که ان زمان که صود۱۸ درصدبوده تاالان که پانزده درصددست نزده مگه اینکه بخادپولشوازبانک بیرون بیاره درسته صودبانکی ۱۵ درصد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج