۵۰۲۶۴۷
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

میزان صادرات نفت، اگر برجام نبود

مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت وگویی با سالنامه ایران گفته است که پیش از توافق برجام وضعیت صنعت نفت وخیم بود.

خبرآنلاین: مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت وگویی با سالنامه ایران گفته است که پیش از توافق برجام وضعیت صنعت نفت وخیم بود.

علی کاردر در گفت وگو با سالنامه ایران درپاسخ به این سئوال که اگر دولت دیگری کشور را مدیریت می‌کرد و برجام اتفاق نمی‌افتاد، الان وضع صنعت نفت چگونه بود؟ گفت:« شرایط بسیار ناگوار بود. برای مثال اکنون در بهترین حالت 450 هزار بشکه در روز نفت خام صادر می‌کردیم! چراکه تحریم‌ها به ما اجازه صادرات بیشتر نفت خام را نمی‌داد. یا آنکه ما به خاطر نیاز به گاز، مجبور به تولید میعانات گازی از پارس جنوبی نیز بودیم تا زمان اجرای برجام، حجم ذخایر میعانات گازی کشور روی آب به 75 میلیون بشکه رسیده بود و امروز این حجم از 200 میلیون بشکه هم رد شده بود.»

وی افزود:« این موضوع به تنهایی هزینه بسیار سنگینی برای کشور داشت چراکه باید کشتی اجاره می‌کردیم که در جای مناسب ثابت بماند. اکنون تولید نفت خام هم در حدود ۲ میلیون بشکه در روز می‌شد. همین‌طور در بخش تأمین بنزین مصرفی کشور نیز به مشکل برمی‌خوردیم. از طرف دیگر برخی از قطعات مورد نیاز برای توسعه پارس جنوبی را نمی‌توانستیم تأمین کنیم و این موارد تعدادی از هزاران مشکلی بود که در نبود برجام با آنها مواجه می‌شدیم.»

کاردر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدامی که طی سال 95 در صنعت نفت رقم خورد را چه می‌دانید؟ تصریح کرد:« اقدامات مهم زیادی صورت گرفت که فکر می‌کنم افزایش تولید نفت خام مهم‌ترین آنها بود. ما با استفاده از فضای پسابرجام، تولید نفت خام را از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز اجرای برجام به روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه در زمستان سال 95 رساندیم و تا پایان این سال تولید به 4 میلیون بشکه در روز نزدیک شد.»

وی افزود:«ما توانمندی صادرات ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام را داریم اما به دلیل محدودیت‌های تولید نمی‌توانیم این رقم را همواره حفظ کنیم. حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اکنون نفت خام صادر می‌کنیم که ناگفته نماند که این رقم پیش از اجرای برجام یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص تاثیر تهدید‌های ترامپ بر روی صادرات نفت خام ما و روابط‌مان با مشتریان اروپایی نیز گفت:« جالب است که همین امروز ما تقاضای 2 میلیون و 470 هزار بشکه نفت خام را داریم اما به دلیل محدودیت‌های تولید این ما هستیم که نمی‌توانیم این ظرفیت را عملی کنیم.»

معاون وزیر نفت تاکید کرد:« هر وقت تولید نفت خام ایران به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد، آن روز می‌توانیم به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه تقاضای مشتریان پاسخ دهیم. در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز پالایشگاه‌های کشور نفت خام نیاز دارند که نمی‌توانیم نیاز آنها را برآورده نکنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فروختن نفت و وارد كردن اجناس بي كيفيت چيني و يا كالاهاي لوكسي كه فقط بدرد افراد قليلي مي خورد كه هنر نيست,مگر در ايران سالي چند هواپيما سقوط مي كند كه هواپيماي لوكس خريده ايد بجاي آن جاده ها را درست مي كرديد كه سالي ما ٦٠ هزار كشته و صدها هزار مجروح و معلول نداشته باشيم

    • سالار

      چه میکنه این برجام !!!!

    • بدون نام

      مگر نمی بینی بازار کسب وکار وقتصاد چه رونقی به صفرهای مردم عنایت فرموده افرین به این مدیر وعینک امیدش .راستی من مکرکردم مانند باشگاه هامان مدیرخارجی اورده اند چون اسم یا فامیلش را؟؟؟ چه میشود کرد ما؟؟!!

    • بدون نام

      اقای بدون نام اولا سالی 16هزار کشته نه 60 هزار یکم اطلاعاتتو ببر بالا دوما هواپیمای عادی خیلی از ایرلای های دنیارو خریدیم و هواپیمای لوکس سوما توی منفی غرق شدی گندی که مموتی زد رو نمیشه به این.زودیا درست کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج