adexo3
۵۰۶۴۰۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

پژوهشگر اجتماعی:

باید نگاهی منظومه ای به زن داشته باشیم

نویسنده و پژوهشگر اجتماعی معتقد است، برای شناخت دقیق مسائل مربوط به زنان، باید نگاهی منظومه‌ای شامل زن بودن، مادر بودن و همسر بودن به این قشر از جامعه داشت.

خبرگزاری ایرنا: نویسنده و پژوهشگر اجتماعی معتقد است، برای شناخت دقیق مسائل مربوط به زنان، باید نگاهی منظومه‌ای شامل زن بودن، مادر بودن و همسر بودن به این قشر از جامعه داشت.
طهورا نوروزی روز دوشنبه در پاسخ به این که چرا برخی افراد تلاش دارند تا خانه داری زنان ایرانی را تحقیر کنند، اظهار داشت: دو گروه در کوچک کردن شغل مادری و نگاه محقرداشتن به نقش‌های فطری زن مثل مادر و همسری، موضوع خانه داری زن را به چالش می‌کشند.

وی افزود: گروه اول کسانی هستند که بدون نیت منفی و به صورت غیر عامدانه وارد این بازی می‌شوند و این افراد کسانی هستند که از مسائل زنان سایه‌ای را دیده اند و بدنبال اصلاح وضعیت زنان هستند، اما نسخه آن‌ها برای بهبود وضعیت زن بدون شناخت است.

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: البته شاید این افراد اعتقاد به کانون خانواده داشته باشند، اما به علت عدم شناخت صحیح و اصولی، به صورت غیر مستقیم به ارائه دیدگاه هایی می‌پردازند که تحقیر نقش مادر و همسری را در پی دارد.

وی افزود: بعضی از این افراد در حوزه برنامه ریزی و مدیریت نیز مسولیت دارند و در واقع مشکل این افراد، نشناختن مساله و درد جامعه زنان نیست بلکه درمان گری و نسخه پیچی آن‌ها اشتباه است و متاسفانه تا به امروز برنامه‌ها و سیاست‌های ما غیر مستقیم متاثر از این دیدگاه‌ها در دوره‌های مختلف در کشور بوده است.

نوروزی اضافه کرد: در واقع بزرگترین خطای این افراد، فراموش کردن نگاه منظومه‌ای به زن است. یعنی نگاهی که زن در کنار زن بودن، مادر و همسر نیز هست و از این رو کلیه تعاریف و تبیین‌های این افراد بدون نگاه منظومه‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین شتابزدگی و رویکرد پاسخگو بودن به حوزه بین الملل به صورت منفعلانه نیز بزرگترین اشتباه این گروه است و این مساله باعث می‌شود تا شتابزدگی در پاسخگویی، قدرت تشخیص و نگاه صحیح را از ما بگیرد و از طرفی نگاه غیر بومی و صد در صد وارداتی ما را در این حوزه با اشکال مواجه کند.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: این گروه مساله زنان را یک مساله داخلی می‌بینند، اما پاسخ برای حل این مساله را غیر بومی و در آن سوی مرز‌ها دنبال می‌کنند که این روش از نظر علمی و تجربی اشتباه است.

آیا مادری و همسری سرعت گیر رشد زنان است؟

نوروزی گفت: گروه دوم که در این مقوله چالش برانگیز وارد می‌شوند کسانی هستند که عامدانه با نقش مادری و همسری زنان مشکل دارند و این افراد به خوبی می‌دانند که در چه زمینی بازی می‌کنند و اهدافشان کاملا مشخص است.

وی افزود: این گروه هیچ اعتقادی به مقوله نقش‌های فطری برای زنان ندارند و از پررنگ شدن این نقش‌ها با تفسیر محدودیت علیه زنان استفاده می‌کنند.

این نویسنده حوزه زنان همچنین گفت: این افراد معتقدند نقش مادری و همسری مثل یک سرعت گیر برای رشد زنان است و این مساله را به عنوان تحمیل تاریخ، تربیت، آداب و رسوم مطرح می‌کنند و نه طبیعت زنان و به همین دلیل با این نگاه، تعریف زن بدون تحقیر نقش مادر امکان پذیر نیست، زیرا یک زن مطلوب، زن فاصله گرفته از طبیعت زنانه خواهد بود.

وی افزود: فاصله گیری از طبیعت زنانه، از نگاه این افراد یک مزیت محسوب می‌شود و نزدیک شدن به این طبیعت باعث افول و ظلم به زن می‌شود و معتقدم این دیدگاه و اندیشه بر اساس یک برنامه ریزی بلند مدت در مقوله خانواده در سطح کشورهای اسلامی صورت گرفته که با روکش‌های بین المللی و بشر دوستانه دنبال می‌شود.

نوروزی از روشنفکران قشری و سطحی به عنوان عروسک‌های بازیگر این جریان یاد کرد و گفت: این افراد حل مساله زنان را خارج از ساختارهای فرهنگی، بومی و دینی در داخل کشور می‌دانند و مهمترین پاسخ در مقابل این افراد، بیانات چند سال اخیر مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده است که همواره تاکید دارند «در مقوله زن ما نباید پاسخگو باشیم بلکه باید مطالب گری کنیم» و امروز این مطالبه گری ما را از منفعل بودن نجات می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب در ۲۹ اسفند سال گذشته همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در جمع مداحان و شاعران آئینی یکی از شئون و مشاغل حضرت فاطمه (س) را نقش مادری، همسری و خانه‌داری دانسته و افزودند: برخی فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالیکه خانه‌داری یعنی تربیت انسان و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.

ایشان بیان برخی مطالب به عنوان دفاع از حقوق زن را در واقع تضعیف زن دانستند و خاطرنشان کردند: قرار دادن زن به صورت متاع و ابزار التذاذ در دنیای غرب، به احتمال زیاد جزو توطئه‌های صهیونیست‌ها با هدف نابود کردن جامعه بشری است، اما متأسفانه گاهی در داخل کشور و برخی محیط‌های اسلامی نیز وظایف و انتظاراتی در خصوص زن مطرح می‌شود که در حقیقت، کوچک کردن و تحقیر زن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج