۵۱۰۵۷۰
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

‌در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان:

کوثری: می توانستیم در برجام نتیجه ‌‌بهتری ‌بگیریم‌

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات برجام گفت: تیم مذاکره‌کننده نمایندگان را نامحرم می‌دانست اما همه‌چیز را به ۱+۵ می‌گفت.

خبرگزاری تسنیم: اسماعیل کوثری امروز به‌مناسبت روز فناوری هسته‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان اظهار داشت: در بحث هسته‌ای خود اروپا و آمریکا قبل از انقلاب موافق بودند تا ما چیزی حدود ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق هسته‌ای داشته باشیم و نخستین قرارداد نیز با آلمان و بعدها با آمریکا و فرانسه بسته شد.

وی با اشاره به نیروگاه بوشهر و بداخلاقی آلمان در عمل نکردن به قرارداد خود با ایران افزود: آلمان‌ها دو نیروگاه هسته‌ای را نیمه‌کاره رها کرده رفتند و این دو نیروگاه در زمان هشت سال دفاع مقدس مورد اصابت موشکها و بمب‌های هواپیماهای جنگی عراق قرار گرفت و هر دو آسیب‌های جدی دیدند به‌طوری که یکی تقریباً قابل استفاده نبود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با آلمانها بعد از انقلاب برای اتمام قرارداد عنوان کرد: آلمانها برای اتمام کار و گرفتن پولشان نیامدند تا اینکه ما با روس‌ها وارد مذاکره شدیم و آنها آمدند و سه سال پیش یکی از نیروگاه‌ها را تکمیل کردند که در اصل ۱۰۰۰ مگاوات برق از این طریق به شبکه سراسری برق ما اضافه شد.

وی بیان کرد: دومین نیروگاه که آسیب شدید دیده بود برای تکمیل با مخالفت روس‌ها مواجه شد چرا که تقریباً کل سیستم باید از آلمانی به روسی تغییر می‌کرد.

کوثری به بدعهدی فرانسوی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نیروگاه فرانسوی‌ها که ۱۰ درصد پیشرفت داشت نیمه‌کاره رها شد و آمریکا نیز در سازمان انرژی اتمی فعلی دارو تولید می‌کرد، بعد از انقلاب ما در سال ۷۳ به آژانس سازمان ملل نامه رسمی نوشتیم و آژانس نیز به آژانتین نامه نوشت و آنها سوخت ما را تأمین کردند چرا که هم آمریکا و هم آژانس به ما تعهد داده بودند که سوخت کوی دانشگاه (سازمان انرژی اتمی) را تأمین کنند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ (سال۸۸) که قضیه فتنه هم بود ما نامه رسمی نوشتیم که سوخت این تشکیلات باید عوض شود اما اینها سوخت را ندادند چرا که آنها قصد داشتند به ایران فشار بیشتری وارد کنند تا اینکه از طریق فتنه استفاده خود را ببرند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "با فشار بیشتر ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سه شرط درخواست ما پذیرفته شد"، اظهار داشت: آنها سه منبع آمریکا، فرانسه و روسیه را معرفی کردند و آنها نیز آن چیزی را که ما می‌خواستیم در آن زمان ندادند.

وی با ابراز اینکه بدعهدی‌ها و بداخلاقی‌های آمریکا مربوط به سالهای اخیر نیست بلکه در گذشته نیز موارد زیادی وجود دارد، عنوان کرد: آمریکایی‌ها خود را برتر می‌دانند و ما نیز خودبزرگ‌بینی آمریکایی‌ها را برنمی‌تابیم.

کوثری با توجه به هدف شوم آمریکایی‌ها در مذاکرات که از خودبزرگ‌بینی نشئت می‌گیرد، افزود: در بحث مبادله سوخت وقتی ما شرط آنها برای تحویل سوخت در استانبول را نپذیرفتیم، تحت فشار بودیم و آنها نیز بداخلاقی کرده و به تعهد خود در تأمین سوخت عمل نکردند.

وی بیان کرد: شهید شهریاری که دانشمند برجسته‌ای در این زمینه بود، بعد از بدعهدی آمریکا گفت که "ما می‌توانیم اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد را به ۲۰ درصد تبدیل کنیم".

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باز فرصتی به آمریکایی‌ها داده شد و در مذاکرات به آنها گفته شد که "اگر این سوخت را تأمین نکنید ما بعد از دو ماه در صورت انجام ندادن تعهدات به‌دنبال تولید سوخت ۲۰ درصد خواهیم رفت" و آنها نیز خیال می‌کردند ما نمی‌توانیم.

وی با اظهار "ما هیچ‌گونه پنهان‌کاری انجام ندادیم و همه چیز را به‌صراحت اعلام کردیم"، خاطرنشان کرد: هر کشوری که به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسد می‌تواند به ۶۰، ۹۳ و ۹۹ درصد هم برسد و اینجا بود که آمریکا به وحشت افتاد.

کوثری با اعلام اینکه "طبق فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای مورد قبول ما نیست"، ابراز کرد: ما برای تأمین سوخت خود و تولید دارو این کار را انجام دادیم و به هیچ وجه برای تولید بمب اتم نبود.

وی با بیان اینکه "آمریکایی‌ها از ترس پیشرفت شگفت‌انگیز ما از اواخر دولت دهم پیغام مذاکره می‌دادند"، گفت: علی‌اکبر صالحی به‌همراه معاونان خود چند جلسه محرمانه را در عمان انجام دادند اما به نتیجه‌ای نرسیدند تا اینکه دولت یازدهم روی کار آمد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات وسیع دولت یازدهم در رابطه با انجام مذاکره افزود: تیمی از طرف دولت حسن روحانی برای مذاکره انتخاب شد و کمیسیون امنیت ملی نیز دائماً از این تیم برای ارائه گزارشات دعوت می‌کرد.

وی بیان کرد: ما از برخی موارد خبردار می‌شدیم اما این تیم خیلی چیزهایی را که در مذاکرات اتفاق افتاده بود به نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نمی‌گفتند، یعنی در مذاکرات همه چیز را به اعضای ۱+۵ می‌گویند اما نمایندگان را نامحرم می‌دانستند.

کوثری با ابراز اینکه چه‌کسی بهتر از نمایندگان مردم می‌توانست محرم باشد، خاطرنشان کرد: حرف ما این بود که لبخند تیم مذاکره کننده برای اعضای ۱+۵ بود اما اخم‌ها را برای نمایندگان می‌آوردند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی تیم روحانی در مذاکرات هسته تدافعی بود، تصریح کرد: چرا ما نباید دیپلماسی تهاجمی داشته باشیم، این دیپلماسی به‌معنای دعوا و درگیری نیست بلکه مذاکرات باید به‌گونه‌ای باشد که فقط آنها از ما سؤال نکنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با ابراز "ما سؤالهایی را طرح کردیم و به تیم مذاکره کننده پیشنهاد دادیم"، اضافه کرد: یکی از سؤالها این بود که "چرا رژیم غاصب صهیونیست بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلاهک اتمی دارد، در حالی که ما یک کلاهک هم نداریم اما دائم ما را زیر سؤال می‌برید؟".

وی بیان کرد: سؤال دوم این بود که "چرا خود آمریکا بین هفت تا ۱۰ هزار کلاهک اتمی دارد و پاسخگو نیست؟"، سؤال سوم هم این بود که نخستین جنایت هسته‌ای را آمریکا انجام داده و در ژاپن ۲۰۰ هزار نفر را کشته است که نسبت به این موضوع نیز باید پاسخگو باشد.

کوثری با یادآوری اینکه دیپلماسی تدافعی با دیپلماسی تهاجمی متفاوت است، ابراز کرد: ما باید نسبت به جنایت‌هایی که آمریکایی‌ها انجام دادند سؤالهایی را از آنها بپرسیم نه‌اینکه فقط آنها از ما سؤال‌ بپرسند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اعلام "ما مخالف مذاکره نیستیم"، اظهار داشت: در کمیسیون امنیت ملی ایرادات را بررسی و به تیم مذاکره کننده منتقل کردیم.

وی با تذکر اینکه "ما نسبت به ایرادات برجام تذکراتی را به تیم مذاکره کننده دادیم"، تصریح کرد: می‌توانستیم در برجام نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر از این بگیریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهران

      آقای کوثری چیزهای که شما گفتی یک فرد بیسواد تو ایران ان را همه میداند و خود امریکاه آن را می داند ولی آنها نمی خواهند قبول کنندوشما چرا قبل از ریاست جمهوری دوره بازدهم به مسیولین آن دوره نگفتی که مشکل هستی حل کنند ....

    • بدون نام

      آدم وقتی درموضوعی نظر می دهد بایددرآن موضوع آگاهی داشته باشد اولا و ثانیا خبره فن مذاکره آنهم باافراداهل فن ودانش ذیربط جهانی باشد والا کلی گویی هنرنیست.

    • بدون نام

      تکمیل موردقبل ،مرتب می گوئید اینها لبخند زدندمگرآنجابرنامه خندوانه بوده، کی می خواهیداین حرفهای بچگانه را کنار بگذارید مردم به خاطر همین منطق ،شما راکنار گذاشتند به عقل وفهم مردم بها دهید وگرنه خودتان ضرر می کنید اینقدر ادعای فهم بالاتر نکنید.

    • سعید

      حرف مفت زدن هم اندازی دارد شما اگر عرضه داشتید زمان دولت و مجلس خودتان فشار و تحریمها را از سر ملت برمیداشتید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج