۵۱۰۶۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

«جمنا» در وحدت اصوگرایان بی تاثیر است

سرانجام حجت الاسلام ريیسی با انتشار بیانیه ای وارد انتخابات شد اما مهم‌ترین نکته بیانیه او این بود که فارغ از سازوکار اصولگرایان و به صورت مستقل وارد انتخابات شده است.

داوودحشمتي/ روزنامه نگار در قانون نوشت:سرانجام حجت الاسلام ريیسی با انتشار بیانیه ای وارد انتخابات شد اما مهم‌ترین نکته بیانیه او این بود که فارغ از سازوکار اصولگرایان و به صورت مستقل وارد انتخابات شده است.
در این شرایط جمنا با مشکل بزرگ‌تری روبه رو شده است. اخبار منتشرشده حاکی از این است که محمدباقر قالیباف بعد از آنکه به صورت علنی گلایه کرد کسی از او برای حضور در انتخابات «دعوت نکرده است»، عده ای به دیدارش رفتند تا از او برای حضور در انتخابات دعوت کنند و به نوشته برخی رسانه‌ها، او تصمیمش را برای ثبت نام گرفته است. اگرچه هنوز نمی توان گفت این تصمیم قطعی است و چرا تکلیف کاندیداهای اصولگرا را ائتلاف‌های آینده روشن خواهد کرد. ريیسی اولین سخنرانی اش را روز ۲۱ فروردین در تهران آغاز می کند. او برای این کار، مسجد امیرالمومنین در بلوار قیام واقع در جنوب شرقی تهران را انتخاب کرده است. آقای ريیسی در متن بیانیه خود نوشته: «این حضور با توکل به خدا و توسل به حضرت بقیة‌ا... الاعظم (روحی فداه) فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و صرفا با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوءاستفاده از مقدسات و بیت‌المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود».
مخاطب این بخش از بیانیه ريیسی مستقیما تشکیلات اصولگرایان بود.حالا آن‌ها مانده اند که با جلیلی و ريیسی چکار کنند؟دوفردی که با ملاک و معیارهای آن‌ها از بذرپاش، قالیباف وزاکانی انقلابی ترهستند،اما تشکیلاتی که مدعی هدایت و مدیریت «انقلابی گری» است را قبول ندارند. درروزهای آینده جمنا ناچار است نسبت به این بیانیه واکنش نشان دهد. دیگر جای انکاروپرده پوشی برای آن‌ها وجودندارد. بیانیه ضرغامی نیز در این ماجرا بی تاثیر نیست. کاندیدای بازمانده ازجمنا درمتنی که منتشر کرد خواستار حذف ريیسی به عنوان کاندیدای این جبهه شد. بیانیه ضرغامی را می توان بیانیه ای تند قلمداد کرد.
اوضمن اشاره به مرزبندی ريیسی باجمنا نوشت: «ازشما انتظار دارم،ضمن احترام به اعلام استقلال ایشان وهمچنین موضع قبلی‌شان وتمکین نسبت به آن، بر اساس آیین‌نامه‌ صریح خود که مورد پیمان همه اعضا بوده است در این خصوص تصمیم‌گیری كنيد.پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی که با صراحت مورد تکذیب و اعتراض ایشان قرار گرفته، دونفر بعدی یعنی آقایان حاجی بابایی و نیکزاد را جایگزین نمایید. قاعدتا باید از آقای دکتر زاهدی و نفر بعدی ایشان هم به طریق مقتضی عذرخواهی شود». این احتمال هست که ضرغامی هم علیه جمنا شورش کرده و در صورتی که بازهم ريیسی را معرفی کنند او به صورت مستقل وارد انتخابات شود.

از متن بیانیه ضرغامی یک نکته مهم دیگر هم برملا می شود. او بدون نام بردن از فتاح بیان می‌کند که خبرهایی که پیرامون اعتراض فتاح به جمنا شنیده می شد کاملا درست بود. با این حال، مهم‌ترین موضع‌گیری به جلیلی باز می گردد. آیا جلیلی که حاضر نشد با جمنا همکاری داشته باشد، حاضر می‌شود به نفع ريیسی کنار برود؟ می‌توان گفت که ريیسی پیش از آنکه وارد رقابت با روحانی شود، ناچار است با سه نفر بر سر تصاحب پایگاه اجتماعی اصولگرایان رقابت کند. این بدنه رای به صورت سازمانی مهم‌ترین بخش آن در اختیار جلیلی است. زاکانی نیز بخش مهمی از بدنه اصولگرایان (سه هزار نفر جمنا) را در اختیار دارد وبا اتکا به همان‌ها توانست نفر دوم رای‌گیری جمنا شود. فرد سوم دراین میان بذرپاش است.اوضمن اشتراک سبد رای با اصولگرایان، از میان احمدی نژادی‌های دولت نهم افرادی را با خود همراه دارد.امامی‌توان گفت مهم‌ترین مشکل ريیسی در حال حاضر رقابت با جلیلی است. اینکه جلیلی حاضر می‌شود به نفع او کنار برود یا نه،برای اوازاهمیت بیشتری برخودار است. چرا که جلیلی از سال 92 به بعد همچنان ستادهایش را وفادار نگاهداشته است.ازسوی دیگرمشهد شهر جلیلی است و ريیسی در آنجا میهمان به حساب می‌آید. طرف دیگر این ماجرا محمد باقر قالیباف است.
شرط او برای اصولگرایان این بود که در صورتی کاندیدا می شود که اصولگرایان یکپارچه از او حمایت کنند». بخش مهمی از سازوکار جمنا نیز برای همین تدارک دیده شد تا شرط او برقرار شود. اما قالیباف در مورد جایگاه خود در میان اصولگرایان دچار اشتباه بزرگی در ارزیابی بود. او زمانی با واقعیت روبه‌رو شد که دید، زاکانی که حتی یک روز تجربه مدیریت در سطح معاون یک استانداری هم نداشته نفر دوم جمنا می شود و از طرف دیگر بذرپاش جوان هم از او بالاتر می ایستد. همچنین نمی توان احمدی‌نژاد و بقایی را تا پایان ثبت نام ها چندان جدی گرفت. مگر اینکه احمدی نژاد خودش لباس رزم پوشیده و وارد انتخابات شود. تحرکاتی از او در قم دیده می شود تا برخی از بزرگان را راضی کند تا در شکست نهی به او کمک کنند.

معلوم هم نیست تا چه حد در این زمینه موفق می‌شود.در این شرایط تکلیف اصولگرایان در انتخابات را «ائتلاف های پس از ثبت نام» مشخص خواهد کرد. وضعیت به گونه‌ای است که می توان به طور حتم گفت از درون جمنا حتما یک یا دو نفر جدای از آقای ريیسی ثبت نام و تایید خواهند شد. اینکه چه کسانی در ائتلاف با دیگر کاندیدا و به نفع او کنار می رود می تواند سرنوشت او را در درون اصولگرایان مشخص کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج