۵۱۳۲۶۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تنها دارايي رقبا، تخريب روحاني است

همزمان با ثبت نام حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، همه اخبار ضد و نقيض در خصوص عدم حضور او در انتخابات پيش رو پايان يافت.

قانون نوشت: همزمان با ثبت نام حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، همه اخبار ضد و نقيض در خصوص عدم حضور او در انتخابات پيش رو پايان يافت. با حضور روحاني و رييسي در وزارت كشور و ثبت نام آن ها براي كانديداتوري در انتخابات، تنور رقابت در فاصله زماني سي و پنج روز مانده به انتخابات داغ‌تر شد. براي تحليل روند فعاليت‌هاي انتخاباتي‌كانديداها و در مورد آخرين تغيير و تحولات پيش‌آمده در عرصه سياسي كشور و فعاليت جناح‌هاي مختلف به سراغ اسماعيل شجاعي، سخنگوي حزب اعتدال و توسعه رفتيم كه مشروح گفت وگوي «قانون» با اين فعال سياسي را در ادامه مي خوانيد.

روحاني با تمام ترديد و اظهارات ضد و نقيض در نهايت در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام كرد تحليل شما از اين رويداد چيست؟

همان گونه كه پيش بيني مي شد آقاي روحاني براي حضور در دوره دوم انتخابات وارد صحنه شدند. روحاني عملكرد روشن و قابل دفاعي داشته است . در دولت قبل فضاي فرهنگي و اجتماعي كشور كه به سمت محدوديت‌هاي عجيب و غريب در حال حركت بود اما روحانی تلاش کرد کشور به فضاي باز و با نشاط تبديل شود. در عرصه سياست خارجه ايران به عنوان يكي از قدرت هاي مهم منطقه خاورمیانه با تحريم های گسترده روبه‌رو شد و کشور به شدت محدود شده بود اما در دولت روحانی این تحریم ها نيز لغو شد. در دولت گذشته اقتصاد در وضعيت بحرانی قرار داشت و نرخ رشد اقتصادی منفی شد و کشور در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته بود و تورم به سمت ۴۵ درصد در حال حركت بود که در صورت تداوم، تورم سه رقمی را در کشور شاهد می بودیم اما با روي كار آمدن روحاني، اين سير صعودی تورم كاسته و امروز نرخ تورم تک رقمی را شاهد هستیم .بنابراين طرفداران روحاني و بيشتر مردم خواستار تدوام دولت او به عنوان رييس‌جمهور هستند.

تحليل شما از آخرين وضعيت جناح رقيب روحاني چيست؟

گروه‌هاي رقيب روحاني با يك تشتت آرا روبه رو هستند و تا اين لحظه كانديداي واحد ندارند. اگر آن‌ها بتوانند به يك كانديداي واحد برسند همين موضوع فضا را به سمت دو قطبي پيش می‌برد كه البته ممكن است اين دو قطبي فضاي مثبتي نباشد. زيرا در حالتي كه دو قطبي به وجود می آيد، ممكن است برخی از افرادجامعه احساس شكست كنند در حالي كه انتخابات، فضايي براي پيروزي همه ملت و نظام است. اصولگرايان در حال حاضر دچار يك پارادوكس شده‌اند. اگر با چند كانديدا وارد عرصه انتخابات شوند به طور حتم شكست خواهند خورد و از طرفي اگر با كانديداي واحد وارد عرصه رقابت شوند، يك فضاي دو قطبي در كشور پديد مي آيد كه باز نيز منجر به شكست خوردن آن‌ها خواهد شد. حضور آقای رئیسی فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند اما در فضای دو قطبي مهم‌ترين مساله اي كه با خود به همراه خواهد داشت اين است كه جامعه را به سمت حداكثر مشاركت سوق مي دهد و این به نفع دکتر روحانی است ، اما همان‌گونه كه قبل نيز گفتم، در فضاي دو قطبي ممكن است بخشي از جامعه احساس شكست كنند و همين موضوع موجب به وجود آمدن تنش شود .

اين روزها اصولگرايان به جاي ارائه راهكار و برنامه هاي خود براي انتخابات آينده و شيوه ارائه دولت، دست به تخريب روحاني مي زنند، دليل اين موضوع چيست؟

مردم بايد به يك شعار وحرف روشن راي دهند. حرف وشعار روشن اصولگرايان به غير از تخريب روحاني براي مردم چيست؟ اصولگرايان با جنگ و دشمني با همسايه‌ها و كل دنيا يا محدود شدن فضاي فرهنگي و بستن رسانه‌هاي مجازي چگونه مي خواهند آراي مردم را به سمت خود جذب کنند. بايد ديد حرف آن ها چيست. روحاني مي گويد بايد فشارهاي نهادهایي كه نبايد در اقتصاد دخالت كنند كم شود، اقتصاد كشور به سمت شفافيت حركت كند و مردم اقتصاد را اداره کنند نه نهادهای شبه دولتی .

انتقاد از روحاني اگر انتقاد صحيح و عادلانه اي باشد نيز بايد در چار چوب مقايسه دستاورد هاي فرهنگي اجتماعي و اقتصادي دولت احمدي نژاد با دولت روحاني باشد. روحاني حرف روشني دارد و با عقلانيت و تدبير مي خواهد كشور در سطح منطقه موثر باشد نه منزوی! او مي‌خواهد فضا براي فعاليت جوانان رو به بهبودي برود. البته اصولگرايان توسط رسانه هاي خود در جامعه بذر نااميدي مي پاشند و مردم را مايوس مي كنند و با سياه‌نمايي‌هايي كه اصولگرايان با نيت نقد روحاني انجام مي دهند، كل مجموعه نظام متضرر خواهد شد. جامعه ما نيازمند اميد است و روحانی در سبدش امید وجود دارد؛ امید به حاکمیت مردم، امید به اجرای قانون و امید به حاکم شدن حقوق شهروندی!

حضور و ثبت نام احمدي نژاد براي انتخابات رياست جمهوري را با توجه به اظهارات وي مبني بر عدم حضور در اين عرصه، چگونه ارزيابي مي كنيد؟

مجموعه نظام ،رفتارهاي غير قابل پيش بيني احمدي‌نژاد را نمي پسندد و از طرفي او دستاورد مناسبي در زمان مديريت خود نداشته است. نزديكان احمدي نژاد چگونه مي خواهند فاجعه هشت ساله اي كه او براي كشور به وجود آورده را توجيه كنند. فسادي كه احمدي نژاد در سيستم كشور حاكم كرد و چندین دهه عقب گرد كشور در دوران مديريت او تنها بخشي از ناكارآمدي و عدم صلاحيت او براي رياست جمهوري است. احمدي نژاد بي انضباطي و به‌هم ريختگي در نظام تصميم گيري را در كشور رواج داد. تنها حرف راست احمدي نژاد اين بود كه كارها و اقداماتش به راحتي قابل تغيير نيست زيرا براي خروج از فاجعه اي كه به بار آورده سال ها زمان لازم است.

تحليل شما از دو قطبي احتمالي پيش آمده در انتخابات رياست جمهوري چيست؟

تاييد صلاحيت احمدي نژاد را بايد منتفي دانست، زيرا بيش از اينكه او از سمت طرفداران روحاني تحت فشار باشد از سمت اصولگرايان دچار مساله است.

يكي از موضوعاتي كه در ميان اصلاح طلبان مطرح شد، بحث كانديداي پوششي براي روحاني بود، نتيجه اين موضوع چه شد؟

موضوع كانديداي پوششي زياد مورد توجه نيست اما اگر قرار باشد فردي را به عنوان كانديداي پوششي تعيين كنند بهتر است اين فرد توسط شخص رييس جمهور به جامعه معرفي شود.

حضور حجت الاسلام رييسي را در انتخابات پيش رو به چه شكل ارزيابي مي كنيد؟

مردم رئيسي را به خوبي مي شناسند و سوابق او را مي‌دانند. مردم بعد از چهار دهه مشاركت جدي و با سنگين و سبك كردن اوضاع مي دانند چه فردي و با چه ويژگي‌هايي براي رياست جمهوري مناسب است و مردم به دنبال مدیران اجرایی خوش سابقه هستند و به دنبال بازجو، بازپرس و رییس بازرسی یا سرهنگ ها نخواهند رفت.

يكي از نقاط ضعفي كه به كابينه روحاني وارد است سن بالاي وزراي وي است، روحاني براي دولت آينده خود در مورد رفع اين نقيصه و استفاده از جوانان چه برنامه اي دارد؟

روحاني نقطه نظرات جدي در خصوص استفاده از جوانان و همچنين برنامه دقيق و جامعي در همين خصوص دارد و به زودی سازمان جوانان را احیا خواهد کرد. اما نبايد فراموش كرد در بحران هشت ساله اي كه كشور در آن قرار گرفته بود فضا به گونه اي نبود كه جوانان بتوانند اين بحران را حل و فصل کنند و زمین ناهموار را به يك زمين هموار تبديل كنند. جوانان مي توانند در يك زمين هموار و در آرامش به كسب تجربه و خلاقيت بپردازند و در فضاي بحراني بايد از چهره هاي با تجربه و با سابقه بهره گرفت و این امر، خود نشان از تدبیر روحانی بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه وقت امتحان است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج