اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۱۴۶۷۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رمزگشایی از سکوت این روزهای جامعه روحانیت

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و باز هم بازار گمانه‌زنی درباره اضلاع رقابت ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شلوغ شده ست. پربیراه نیست اگر بگوییم کسی که با اعلام کاندیداتوری اش برخی معادلات صحنه را دستخوش تغییر کرد محمود احمدی نژاد بود.

امید کرمانی‌ها در نامه نیوز نوشت: ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و باز هم بازار گمانه‌زنی درباره اضلاع رقابت ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شلوغ شده ست. پربیراه نیست اگر بگوییم کسی که با اعلام کاندیداتوری اش برخی معادلات صحنه را دستخوش تغییر کرد محمود احمدی نژاد بود.
او برخلاف توصیه رهبر انقلاب نام نویسی کرد اما گویا اصولگرایان قصد تقابل ندارند و می خواهند بدون اعلام موضع صریح حضور رئیس دولت نهم و دهم در صحنه رقابت را اتفاقی عادی جلوه دهند.

به طوریکه حجت الاسلام محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت و منتقد تمام قد محمود احمدی نژاد می گوید: باید با این موضوع طبیعی برخورد کرد چون حتی اگر تأیید صلاحیت هم شود قطعا آرایش به اندازه ای نیست که برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری کافی باشد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو ارشد جامعه روحانیت را در ادامه بخوانید؛

ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم انجام شد و خیلی از شخصیت ها و چهره هایی که درباره حضور آنها در عرصه رقابت گمانه زنی می شد، آمدند و نام نویسی کردند اما کسی که به نوعی کاندیداتوری اش برای اصحاب رسانه و سیاسیون غیرمنتظره بود، محمود احمدی نژاد بود، شما چه ارزیابی از نحوه ثبت نام نامزدها دارید؟

درباره نوع ثبت نام ها انتقادهای تند و شدیدی دارم چون این نوع ثبت نام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری جز تممسخر برای بیگانگان و تأسف برای خودمان نبود. این اتفاق برآمده از کم کاری هایی است که متأسفانه در سال های گذشته انجام شد و غفلت کردیم که ساختار ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح و ضابطه مند کنیم.

این غفلت و کم کاری اصلا قابل دفاع نیست. کجای دنیا در وزارت کشور را باز می کنند، اجازه می‌دهند هر کس صبح از خواب بیدار می شود و شناسنامه اش را به دست گیرد و بیاید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند؟ کجای دنیا برای انتخاب رئیس جمهور ۱۶۰۰ نفر ثبت نام می کنند؟ در این ۵ روز شاهد بودیم از بچه ۱۷ ساله تا پیرمرد ۹۹ ساله شناسنامه به دست در صف ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری بودند. کسی که خواب نماشده یا مدعی نزول وحی بر خود بود در این روزها به وزارت کشور آمد و ثبت نام کرد. وقتی این مسائل را دیدم و شنیدم دائم دارم خودخوری می کنم و متأسفم که چرا ما این وضع را باید تحمل کنیم و چرا اعتبار ملی ما باید این طور هزینه شود؟

مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای این موضوع فکری کنند. مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات را مهرماه ابلاغ کردند بنابراین ساختار ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید اصلاح و درست شود. اصلا به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. امروز شاهد هستیم که در سایت ها، کانال های تلگرامی و صحفه های اینستاگرام نوع ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جوک شبیه شده است.

این برای کشور وهن و توهین محسوب می شود، آقایان که مسئول اصلاح روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند با نگاه به این مسائل فکری برای اصلاح این مسئله کنند.

با وجودی که تا چند روز دیگر شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می کند چرا جامعه روحانیت مبارز سکوت کرده است؟

باید منتظر ماند تا نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، بعد از آن تنور انتخابات گرم می شود بیشتر اعضای جامعه روحانیت صحبت می کنند. البته جامعه روحانیت بی تفاوت نیست، در واقع امروز که پشت صحنه است می خواهد جریان امر دست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باشد. البته اکثرا گرایش به سمت آقای رئیسی دارند.

در واقع جامعه روحانیت مبارز منتظر است ببیند چه کسی نامزد نهایی جمنا می شود اگر جمنا به یک نفر رسید از او حمایت می کند اما اگر نرسید سکوت در پیش میگیرد؟

من سخنگوی جامعه روحانیت نیستم اما احساسم این است کسی که بیشترین نظر مساعد را در جمنا داشته باشد مورد نظر اکثریت افراد جامعه روحانیت هم قرار دارد.

اگر آقایان رئیسی، زاکانی، قالیباف و حاجی بابایی هر چهار نفر تا آخر انتخابات در صحنه بمانند چه طور؟ آن موقع اعلام نظر جامعه روحانیت چه طور خواهد شد؟

عقلانی و طبیعی آن است از کسی که در اجلاس ۱۷ فروردین بیشترین نظر مساعد را در مجمع عمومی جمنا به دست آورد او مورد توجه جامعه روحانیت باشد.

خودتان وقتی مشاهده کردید آقای احمدی نژاد در انتخابات ثبت نام کرد چه حسی داشتید؟

آقای احمدی نژاد بهتر بود به توصیه رهبر معظم انقلاب عمل می کرد. گرچه آقای احمدی نژاد استنباطش این بود که حضرت آقا او را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نهی نکردند اما از گفتگوها و صحبت ها که از جلسه دیدار آقای احمدی نژاد با رهبر معظم انقلاب مطرح شد پیدا بود که نظر ولی امر مسلمین درباره کاندیداتوری او مساعد نیست بنابراین جا داشت آقای احمدی نژاد این موضوع را دقت می کرد و تحت تأثیر برخی القائات پیرامونی قرار نمی گرفت که بیاید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ۹۶ ثبت نام کند.

در واقع انتظار داشتیم همان طور که گفت «من سرباز ولایتم» همین مشی را ادامه می داد اما حالا متأسفانه این کار را نکرد و طبق قانون تشخیص احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان و انتخاب نامزد نیز بر عهده ملت است. در مجموع بهتر، صحیح، منطقی و مناسب شخصیت خود آقای احمدی نژاد این بود که طبق حرفی که زد نمی آمد و به آن حرف خود پایبند می بود.

الان این تحلیل وجود دارد که آقای احمدی نژاد چه ردصلاحیت شود چه تأیید صلاحیت شود سبد رأی اصولگرایان را تحت تأثیر قرار می دهد، به این معنا که تأیید شود از سبد رأی اصولگرایان بر می دارد و اگر ردصلاحیت شود سبد رأی آقای روحانی را تقویت می کند. نظر شما چیست؟

من هم معتقدم قطعا تحرکات انتخاباتی آقای احمدی نژاد روی فضای رأی اصولگرایی قطعا تأثیر دارد. البته بعضی حدس ها و پیش بینی ها را خیلی نمی خواهم جلو جلو القا کنم که این طور می شود اما به هر حال از دو حالت خارج نیست، یا آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیت می شود یا آنکه ردصلاحیت خواهد شد. اگر تأیید صلاحیت نشود خوف این را دارم که یک بازتابی داشته باشد.

بالاخره آقای احمدی نژاد یک عقبه سیاسی دارد. اگر هم تأیید صلاحیت بشود معلوم نیست انتخابات به کجا برسد. من نگرانم این هستم که خدای نخواسته تشنجی در جامعه پیرو این مسائل به وجود بیاید. البته امیدواریم که پیش نیاید.

به نظر شما اصولگرایان باید الان چه واکنشی به این اقدام آقای احمدی نژاد نشان دهند؟

در مجموع بهتر است مسئله را طبیعی تلقی کنیم. اگر فردای بررسی صلاحیت ها مشخص شد که او تأیید شده، بالاخره صندوق رأیی است و اکثریت مردم به هر کس رأی داد او رئیس جمهور می شود.

اتفاقا آقای غرضی وقتی به ستاد انتخابات کشور آمد در جمع خبرنگاران همین صحبت را انجام داد و گفت بهتر است آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیت شود چون حالا که اصولگرایان او را حمایت نمی کنند دیگر وزن سال ۸۸ را ندارد که ۲۵ میلیون رأی بیاورد اگر بیاید با واقعیت های صحنه و وزن سیاسی خودش مواجه می شود، پس نظر شما هم همین است.

این حرف غیرمنطقی نیست. بالاخره امروز آقای احمدی نژاد با آن روزش فرق می کند. کما اینکه دور اول ریاست جمهوری با دور دوم ریاست جمهوری اش تفاوت داشت. همه در دور اول ریاست جمهوری از حرکت هایش حمایت کردند و آقای احمدی نژاد رأی بالایی آورد اما در دور دوم ریاست جمهوری اش مقداری بعضی عوامل پیرامونی اش مثل مشایی ها و ۱۱ روز خانه نشینی و دورکاری اش روی وضعیت او تأثیر گذاشت بنابراین نمی توان گفت همان وضعی که آقای احمدی نژاد سال ۸۴ و سال ۸۸ داشت همان وضع امروز باقی است. این خاطره ها بالاخره در افکار و اذهان مردم است بنابراین اگر آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیت شود مردم بصیر هستند و با توجه به سوابق و عملکردها رأی می دهند در واقع چشم بسته تصمیم نمی گیرند. معتقدم شرایط امروز با آن روزها متفاوت شده است.

در واقع ما نمی خواهیم کسی را تخریب کنیم ولی در حافظه ملت همه خاطره ها و عملکرد ها وجود دارد مردم بصیر همه کارهای افراد را در نظر دارند. همانطور که از دولت فعلی، دولت اصلاحات و دولت سازندگی مسائلی را در نظر دارند و براساس همان ها عملکردها را قضاوت می کنند.

آیا مرز اصولگرایان با آقای احمدی نژاد آنقدر روشن و شفاف است که او از سبد رأی اصولگرایان سوءاستفاده نکند؟

امروز برای اکثریت مردم شفاف و روشن است. شاید عده ای خاص هنوز در عمق قضایا نیستند و گونه ای دیگر فکر کنند اما تصور من این است که اکثریت جامعه متوجه مسئله هستند و می دانند شرایط فرق کرده و دیگر قضاوت ها اصولگرایان درباره آقای احمدی نژاد مثل گذشته نیست و نمی‌شود. کشور ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد و از این جمعیت نزدیک ۵۰ میلیون واجد رأی دهی هستند. گرچه شاید این واقعیت از نگاه عده ای پنهان باشد ولی بالاخره عملکرد همه دولت ها پیش روی مردم است طبیعتا آمدن آقای احمدی نژاد نیز یک رأیی دارد اما رأیی که برای رسیدن به ریاست جمهوری کافی باشد قطعا چنین نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج