۵۲۱۵۶۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اعتراض مسکو به الحاق مونته نگرو به ناتو

وزارت امور خارجه روسیه تصویب قانون الحاق کشور مونته نگرو به ائتلاف نظامی ناتو را که به رغم اعتراضات گسترده مردم این کشور صورت گرفت، «ناقض اصول دموکراتیک» خواند.

خبرگزاری مهر: وزارت امور خارجه روسیه تصویب قانون الحاق کشور مونته نگرو به ائتلاف نظامی ناتو را که به رغم اعتراضات گسترده مردم این کشور صورت گرفت، «ناقض اصول دموکراتیک» خواند.

به نقل از اسپوتنیک، در نشست پارلمان ملی «مونته نگرو» که روز جمعه با حضور قانونگذاران طرفدار عضویت این کشور در ناتو (۴۶ عضو از ۸۱ عضو) برگزار شد؛ قانون الحاق مونته نگرو به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- با کسب ۴۶ رأی مثبت و بدون رأی منفی- به تصویب رسید.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدام پارلمان مونته نگرو که در میانه اعتراضات گسترده مردمی صورت گرفت، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «تصویب قوانینی بنیادین که بر موضوعاتی مهم در حوزه امنیت کشور تأثیر گذار است، آنهم از طریق آرای انفرادی قانونگذاران و بدون توجه به افکار عمومی، اقدامی گستاخانه در جهت نقض و زیرپا گذاردن تمام هنجارها و اصول دموکراتیک است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «با توجه به توان بالقوه کشور مونته نگرو، بعید به نظر می رسد که ائتلاف آتلانتیک شمالی [ناتو] ارزش افزوده قابل توجهی نصیب خود سازد. اما مسکو نمی تواند پیامدهای استراتژیک این اقدام را نادیده بگیرد. از اینرو، ما حق اتخاذ تصمیماتی در جهت حراست از منافع و امنیت ملی امان را برای خود محفوظ می داریم».

گفتنی است که در جریان اجرای نخستین مرحله از گسترش ناتو به سمت شرق اروپا، در دسامبر ۲۰۱۵ از کشور مونته نگرو برای پیوستن به این ائتلاف نظامی دعوت شد.

مقامات مونته نگرو در سوم دسامبر ۲۰۱۵ این دعوت را اجابت کردند که این امر با اعتراضات مردمی در این کشور روبرو شد. با این حال، پروتکل الحاق این کشور حوزه بالکان در ماه مه ۲۰۱۶ به امضای اعضای ناتو رسید.

در روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ (۲۲ فروردین) نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با امضای سند پیوستن کشور مونته نگرو به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- مانع بالقوه بر سر عضویت این کشور را در ائتلاف نظامی ناتو از میان برداشت.

پارلمان مونته نگرو نیز در نهایت در نشست روز جمعه خود- ۲۸ آوریل- بطور رسمی با پیوستن این کشور کوچک حوزه بالکان به ناتو موافقت کرد.

اما رهبران گروههای مخالف اعلام کردند که نتایج جلسه رأی گیری پارلمان را به رسمیت نمی شناسند و در صورت راهیابی به مسند قدرت، این موضوع را به همه پرسی می گذارند.

لازم به ذکر است که پیمان نظامی ناتو در جریان جنگ کوزوو (۱۹۹۹)، این کشور کوچک اروپایی را هدف بمباران خود قرار داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج