۵۲۴۹۱۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

چرا ایران مساله اول ترامپ نبوده است؟

مهدی خلسه در فردانیوز نوشت: حالا که صد روز ابتدائی ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا به پایان رسیده است، می‌توان به آن دسته از تحلیلگران آفرین گفت که معتقد بودند مشکلات داخلی و بحران سیاست خارجی آمریکا به شکل انباشته شده بر سر دولت جدید آمریکا فرو خواهد آمد و ترامپ نمی‌تواند به راحتی از برجام عبور کند و فرصت زیادی برای پرداختن به ایران و شروع سیر جدید تخاصمی و یا گفتگو محور با دولت ایران را ندارد.

مهدی خلسه در فردانیوز نوشت: حالا که صد روز ابتدائی ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا به پایان رسیده است، می‌توان به آن دسته از تحلیلگران آفرین گفت که معتقد بودند مشکلات داخلی و بحران سیاست خارجی آمریکا به شکل انباشته شده بر سر دولت جدید آمریکا فرو خواهد آمد و ترامپ نمی‌تواند به راحتی از برجام عبور کند و فرصت زیادی برای پرداختن به ایران و شروع سیر جدید تخاصمی و یا گفتگو محور با دولت ایران را ندارد.

چالش برجام و نفوذ ایران در سوریه

گزارش رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای اعلام کرد که ایران مفاد برجام را به درستی اجرا کرده است و پس از آن ترامپ و وزیر خارجه دولتش برای ضربه زدن به ایران، چاره‌ای جز بهانه‌تراشی مبنی بر نقض روح توافق هسته‌ای توسط ایران و گلایه از نفوذ ایران در منطقه با حمایت از گروه‌های تروریستی نداشتند. اما بعد از این بهانه‌تراشی‌ها اخبار جدیدی درباره برنامه پیگیرانه دولت آمریکا در کنترل رفتارهای ایران در سوریه یا نقطه دیگر در منطقه گزارش نشده است.

ترامپ تاثیری در نفوذ ایران در سوریه نداشته است. دولت ایران هنوز دلیلی برای خروج نیروهای مستشاری و نظامی خود و حزب‌الله از سوریه سراغ ندارد و در مساله کمک به مردم مظلوم فوعه و کفریا به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است. البته به هر جهت، با این که تا اینجا دولت آمریکا سند متقنی مبنی بر دخالت ایران در جنگ یمن پیدا نکرده است ولی از ولخرجی‌های دولتمردان سعودی در آمریکا برای راضی کردن ترامپ و دولت او درباره وارد آوردن فشارهای بیشتر به ایران نباید غافل شد. ترامپ به آثار اقتصادی برجام برای آمریکا بسیار انتقاد دارد و تحریک او برای فسخ برجام، شاید او را به فکر ایجاد یک بحران جدید بیاندازد.

بحران‌سازی برای حل بحران‌

درگیری‌های نظامی و سیاسی مهم آمریکا در سوریه فقط محدود به موضوع ایران نیست و از طرفی هم بحران‌های سیاست خارجی دولت آمریکا صرفاً به جنگ داخلی در سوریه محدود نمی‌شود. در صد روز نخست ریاست جمهوری ترامپ، سیاست خارجی دولت او بیشتر حول حل و فصل بحران‌هایی سپری شد که برای عبور از آنها چاره‌ای جز شروع یک بحران جدید یا چانه‌زنی برای پیگیری عملی وعده‌های بحران‌خیز نداشته است.

موشک‌های تام‌هاوک که به سمت پایگاه العشیرات سوریه شلیک شد، بیشتر هدف دیده شدن آمریکا در زمین سوریه را داشتند و ترامپ به خوبی می‌دانست که این موشک‌ها توانی برای مجبور کردن فرمان‌بری نیروهای حزب‌الله، ایران، ترکیه، روسیه و دولت بشار اسد از دولت آمریکا در خاک سوریه را ندارند.

مادر بمب‌ها در خاک‌ افغانستان منفجر شد تا ترامپ بعد از ناتوانی در هماهنگی با روس‌ها و دولت بشار اسد در مبارزه با داعش، همانگونه که قبل از انتخابات وعده‌اش را داده بود، حداقل ژست مبارزه با تروریسم را حفظ کند. و حالا با رساندن ناو هواپیمابر عظیم خود به نزدیکی آبهای کره شمالی در شبه جزیره کره ، بحرانی دیگر به راه انداخته تا این بار به بهانه تهدیدهای نظامی، بتواند موتور محرک اقتصادی و دستگاه سیاسی چینی‌ها را با ضربان از تنظیم خارج شده اقتصاد آمریکا هماهنگ کند.

البته اقداماتی چون خروج از معاهده تی پی پی و همینطور تقویت روابط با مصر و عربستان سعودی (که هنوز هم از رسیدن اهداف مشترک بین دو طرف خبری نیست) و آماده کردن اتحادیه اروپا برای فشار بیشتر به کشورهای عضو ناتو در دیدار با صدر اعظم آلمان به علاوه طرح «دو بار شکست‌خورده» منع ورود اتباع شش کشور مسلمان به بهانه مبارزه با تروریسم، از مهم‌ترین چالش‌های ترامپ در سیاست خارجی بوده است.

مهم‌ترین شکست‌های ترامپ در آمریکا

در داخل آمریکا هم ماجرای پردامنه استعفای مایکل فلین، جنگ ترامپ با رسانه‌ها بر سر نفوذ روس‌ها در اطرافیان وی، به گونه‌ای که آمریکا تاکنون نتوانسته با روسیه در سوریه ائتلاف جدی داشته باشد و شکست طرح لغو قانون بیمه همگانی اوباما در کنگره آمریکا، به عنوان با اهمیت‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین محصول کارنامه هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما که منجر به بیمه شدن ۲۵ میلیون آمریکایی در امور بهداشتی، به خاطر ترس نمایندگان حزب جمهوری‌خواه که از ایالت‌های دموکرات به کنگره راه یافته بودند، تقریباً اصلی‌ترین مسائلی بود که در صد روز ابتدائی کار دولت جدید آمریکا، تیم ترامپ را به خود مشغول کرده بود.

ترامپ با ۵۰۷ مرتبه پیام دادن در شبکه اجتماعی توئیتر، ۳۲ بار مصاحبه، ۹ بار شرکت در مصاحبه مطبوعاتی، ۱۹ روز پرداختن به بازی گلف، میزبانی از ۱۶ مقام دولتی کشورهای خارجی و بدون سفر به کشوری دیگر، ۲۲ بار شرکت در جلسات تجاری، همکاری با ۸ رقیب انتخاباتی خود در کاخ سفید، ۱۲ بار بازدید ایالتی، امضای ۳۲ دستور اجرایی، و مشاهده ۵ راهپیمایی بزرگ معترضان علیه خود، صد روز نخست ریاست جمهوری خود را به پایان رسانده است.

موفقیت اقتصادی با حمایت از تولید داخلی

البته ترامپ در حوزه اقتصادی موفقیت‌های جالبی به دست آورده است. به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، وی با شعار «آمریکایی استخدام کن و کالای آمریکایی بخر» توانست نرخ بیکاری را در سه ماهه اول کاری خود به میزان کمتری نسبت به سه ماهه اول کار دولت‌های اوباما و کلینتون برساند.

ترامپ همچنین در رشد تولید ناخالص ملی در سه ماهه اول کار دولت خود، پیشرفتی هم‌ردیف با دولت کلینتون و بیشتر از دولت اوباما و بوش داشته است و البته ناگفته نماند که مجموع حقوق ترامپ در سه ماهه اول کاری دولت خود بیش از مجموع حقوق سه ماهه اول کاری اوباما، بوش و کلینتون بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج