۵۲۶۹۶۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

انتخابات فرانسه: میانه روی یا افراط گرایی؟

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این امکان را در اختیار رای دهندگان فرانسوی قرار می دهد تا تصمیم نهایی خود را در مورد ماندن و یا جدا شدن از اروپا بگیرند.

جماران: روزنامه یو اس ای تودی آمریکا در گزارشی نوشت: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این امکان را در اختیار رای دهندگان فرانسوی قرار می دهد تا تصمیم نهایی خود را در مورد ماندن و یا جدا شدن از اروپا بگیرند.

کاندیداها

«مارین لوپن» کاندیدای ۴۸ ساله که کاندیداتوری وی با مبارزات انتخاباتی «دونالد ترامپ» در آمریکا مقایسه می شود، با «امانوئل ماکرون» ۳۹ ساله که طرفدار اتحادیه اروپا و پیشرو در نظر سنجی ها است، به رقابت خواهد پرداخت.

لوپن که یک وکیل است، خواستار اخراج مهاجران غیر قانونی شده و می خواهد مساجد را با ادعای ارتباط با افراط گرایان تعطیل، و فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج کند. این موضع گیری ها به ویژه در میان بسیاری از فرانسوی های طبقه متوسط و رای دهندگان روستایی طنین انداز شده است.

لوپن همچنین می خواهد تمامی نمادهای مذهبی قابل مشاهده در اماکن عمومی از جمله پوشش روسری برای مسلمانان را ممنوع اعلام کند. او معتقد است جهانی شدن و سازمان های بین المللی مانند ناتو و صندوق بین المللی پول رابطه دولت و ملت را تضعیف می کند.

لوپن که ماه ها درگیر پرونده فساد و استفاده نادرست از بودجه اتحادیه اروپا به پرداخت به دستیاران شخصی اش بود، هرگونه تخلفی را رد کرده است.

ماکرون هر چند بانکدار سابقی است که به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه در دولت سوسیالیست «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور این کشور خدمت کرده است، هرکز دفتر انتخاباتی نداشته است. وی از این سمت خود استعفا داد تا به عنوان کاندیدای مستقل وارد کارزار انتخاباتی شود.

ماکرون وعده داده است تا ۱۰ هزار مامور پلیس بیشتر استخدام کند و ۱۵ هزار نفر به ظرفیت زندان های فرانسه بیفزاید.

این کاندیدای طرفدار کسب و کار، پس از گمنامی نسبی ظاهر شد تا با اتخاذ یک موضع میانه رو، به عنوان یک جایگزین لیبرال برای لوپن معرفی شود. او به تازگی جنبش «در حرکت» را راه اندازی کرده؛ حزبی که خروج بزرگ از رهبری احزاب سیاسی سنتی چپ یا راست است.

ماکرون می خواهد در بهداشت عمومی و زیرساخت ها سرمایه گذاری کند، نرخ مالیات بر شرکت ها را کاهش دهد و قوانین کار را در کشوری که برای زمان ارزش زیادی قائل است، اصلاح کند. «قانون ماکرون» لایحه ای است که او به عنوان وزیر اقتصاد معفی کرده بود و اجازه می دهد در روز یکشنبه به عنوان روز تعطیل رسمی، مغازه های بیشتری باز بمانند.

مخاطرات

تحلیل گران بازارهای مالی ابراز نگرانی کرده اند که پافشاری لوپن برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و انتقاد او از جهانی شدن می تواند بی ثباتی را به بازارهای جهانی تزریق کند، به طور بالقوه باعث نوسانات در قیمت سهام، اوراق قرضه و دیگر سرمایه گذاری ها شود.

تصمیم رای دهندگان انگلیسی در ماه ژوئن گذشته به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) میانگین ارزش صنعتی داو جونز را در دو روز تقریبا ۹۰۰ امتیاز، و یا نزدیک به پنج درصد کاهش داد.

ماکرون که به تازگی موفق به جلب حمایت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا شده است، با موجی از حمایت ها از سوی نظام سیاسی فرانسه مواجه شده است.

تحلیلگران معتقدند پیروزی ماکرون، نمایشی از برائت از واکنش شدید یک قاره در برابر مهاجرت مسلمانان و وحدت اروپا خواهد بود.

رای دهندگان

حدود ۴۷ میلیون نفر از افراد واجد شرایط در حدود ۷۰ هزار مرکز رای دهی در سراسر فرانسه رای خواهند داد. این مراکز از ساعت ۸ صبح به وقت محلی روز یکشنبه برای حداکثر ۱۲ ساعت آماده پذیرش رای دهندگان خواهد بود. رای گیری در مناطق خارج از کشور فرانسه از روز شنبه آغاز شده است.

انتظار می رود نتایج اولیه و پیش بینی های آژانس های نظرسنجی از ساعت ۲۰:۰۰ یکشنبه ارائه شود.

کارت های سوخته

در آنچه یادآور مبارزات انتخاباتی آمریکا است، گفته می شود سازمان ماکرون هدف یک حمله سایبری بزرگ بوده است.

کمیسیون مبارزات انتخاباتی فرانسه روز شنبه گفت: پس از یک حمله سایبری، «مقدار قابل توجهی از داده ها» از کارزار انتخابات ریاست جمهوری امانوئل ماکرون در شبکه های اجتماعی درز کرده است.

به گفته این کمیسیون، در میان گنجینه ای از اطلاعات به بیرون درز کرده، اطلاعات حساب های ایمیل برخی از مدیران ستاد ماکرون هم به چشم می خورد.
نظرسنجی ها

انتخابات امروز یکی از مهمترین رای گیری ها و در عین حال غیرقابل پیش بینی ترین مورد در تاریخ این کشور در دهه های اخیر به شمار می رود.

نظرسنجی رویترز در آستانه برگزاری این انتخابات نشان می دهد ماکرون با اختلاف ۲۳ تا ۲۶ درصدی لوپن را شکست خواهد داد.

نظرسنجی موسسه آیفوپ هم که عصر روز گذشته منتشر شد، نشان می دهد که ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب بیش از ۶۳ درصد آراء خواهد شد و لوپن تنها ۳۷ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

نظرسنجی ها حاکی است که عملکرد مثبت و خوب ماکرون در آخرین مناظره تلویزیونی تاثیر زیادی بر جلب بیشتر افکار عمومی داشته است.

کاهش نگرانی ها نسبت به تحولات سیاسی فرانسه موجب شده است تا ارزش یورو پول واحد اروپایی در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح در ۶ ماه اخیر برسد.

شدیدترین دیدگاه های دو طرف در مناظره تلویزیونی اخیر بر سر امنیت ملی فرانسه مطرح شد؛ مساله حساس در کشوری که بیش از ۲۳۰ نفر از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون در حملات تروریستی آن کشته شده اند. تیراندازی در شهر «پاریس» درست قبل از برگزاری دور اول انتخابات در این کشور آخرین مورد از این حملات محسوب می شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج