۵۲۷۸۷۱
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

سلیمی‌نمین: روحانی می‌گوید من فرشته‌ام رقبا دیو

عباس سلیمی نمین و عبدالله ناصری درباره آفت پوپولیسم در انتخابات به گفتگو نشستند.

خبرآنلاین: مناظره آنلاین با حضور عباس سلیمی نمین فعال و روزنامه نگار اصولگرا و عبدالله ناصری فعال و روزنامه نگار سیاسی اصلاح طلب در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین در حال برگزاری است.

نخستین سوال درباره پررنگ شدن پوپولیسم در انتخابات بود و آفت های آن.

سلیمی نمین: من این مطلب را تا حدی قبول دارم. به نوعی انتخابات به نوعی پهلو به پوپولیسم می زند. نمی شود که انتخابات تماما آگاهی محور باشد البته نهادهای مستقل باید تلاش کنند تا مباحثی که بین نامزدها ردوبدل می شود در مسیر رشددهندگی جامعه قرار دهند والا در مدت زمان کمی که نامزدها برای بیان برنامه های خود دارند خیلی مباحث نمی تواند عمق دار باشد و تبدیل به شناخت گسترده شود.

خوشبختانه رسانه ملی با پافشاری که بر اصول و مبانی کرد توانست مقداری مانع از این شود که صرفا در سطح رقابت های انتخاباتی بماند. یک مقداری بحث های انتخاباتی را عمق ببخشید. معتقدم رسانه ملی نقش سازنده ای را ایفا کرد و فرصت تامل و تفکر برای اینکه جامعه را به سمت پوپولیسم برود جلوگیری کرد.

ناصری: د ر باره بحث پوپولیسم در انتخابات تا حدی با فرمایشات آقای سلیمی موافقم اما انتخابات امری مهم است خصوصا انتخاباتی که ماهیتا چه بخواهیم چه نخواهیم دوقطبی شدن را شکل می دهد. شاید بتوان در انتخابات مجلس یا شوراها با تنوع و تکثر لیست ها روبرو شویم تا از دوقطبی شدن جلوگیری شود اما انتخابات ریاست جمهورخود به خود جامعه را دوقطبی می کند. بعد از این دو مناظره هم مشخص است که فضا دوقطبی شده است. شش نامزد دو جبهه ۳ نفره را تشکیل دادند.

اما اینکه چقدر رسانه ملی به عمق بخشی و تعمیق واقعیت امر انتخابات کمک کرد با آن میزان و شدتی که ایشان گفتند موافق نیستم. صداوسیما بهتر از این می توانست عمل کند تا این دغدغه پوپولیستی که در انتخابات خودش را خوب ظاهر می کند و نامزد فارغ از هر نظر کارشناسی آمار و ارقام ووعده می داد بهتر می توانست عمل کند.

همین مناظره ای که دو جلسه پخش شده است از قبل از پخش مناظره تلویزیونی که حدود یک ساعت و نیم تقریبا دو سوم وقت مناظره قبل از مناظره شبیه به یک شوی نمایشی است، اینکه نامزدها وارد شوند، یکی استقبال کند، یک جای دیگر با رییس صداوسیما عکس بگیرند بعد مجری ها برنامه زنده دارند... سوال من به عنوان یک کنشکر سیاسی این است اگر تلویزیون این وقت را به آقای سلیمی نمین و امثال او این تایم را در مورد نقد مناظره قبلی و نقد آمار و ارقام عالمانه و کارشناسانه بحث کنند زیباتر است یا ماشین اسکورت شده و فرش قرمز و استقبال از نامزد و ...

معتقدم کاری که قبل از مناظره صورت گرفت در راستای ارتقای سطح پوپولیستی جامعه بود. کم کرد به وعده وعیدهای پوپولیستی نامزدها. اما اگر آن هزینه سنگین را صرف حضور کارشناسان و با رویکرد موافق و مخالف دولت مستقر مباحث را ارزیابی و کارشناسی کنند آیا این به رشد آگاهی مردم کمک نمی کند؟

سلیمی نمین : آقای ناصری هر نوع رقابتی را دوقطبی دانستند این خیلی دقیق نیست. ما رقابت خیلی تنگاتنگ و پرشور داشته باشیم اما دوقطبی هرگز نمی تواند باشد. دوقطبی یک ویژگی هایی دارد که یک کاندیدا سعی کند خودش را فرشته نجات بخش کشور قلمداد کند و طرف مقابل را دیوی که جامعه را به سقوط می کشاند . آقای روحانی تلاش زیادی کرد که فضای رقابت انتخاباتی را دوقطبی کند و اینکه اگر من بیایم جامعه در مسیر خواهد بود اگر رقبا بیایند جامعه به ته دره سقوط می کند. کار ایشان بسیار نامناسب بود . ولی آقای روحانی مبتدی تر نسبت به اقای احمدی نزاد عمل کردند که خیلی هنرمندانه تر جامعه را دوقطبی کرد. اقای روحانی خیز چشم گیری برداشت ولی مثل احمدی نژاد عمل نکرد.

اینکه رسانه ملی به این دلیل که کارهای تشریفاتی را اضافه کرد نمی شود به این صراحت قضاوت کرد، ما نباید از منظر خودمان فقط داستان را بببینیم، جامعه دوست دارد که رسانه ملی، کاندیدای مورد توجه خودش را در حد رئیس جمهور تحویل بگیرد، این کاری که می کنند را به عنوان یک گرایش می گذارند، نماینده یک گرایشی به صدا و سیما می آید و بر این اساس احترام می گذارند. این کار صدا وسیما تأثیر در تعدیل تنش انتخاباتی دارد. اینکه بگویم رسانه ملی بر عمق بخشی کار نکرد، باید بگویم برخلاف دولت که دوست نداشت مناظره ها عمقی نباشد، رسانه ملی تلاش کرد مناظره ها زنده و با فاصله یک هفتگی باشد. مشاوره های رئیس جمهور اصرار داشتند که مناظره سه روز پشت هم در هفته باشد که رسانه ملی در این موضوع ایستادگی کرد.

ناصری: صدا وسیما اصرار داشت و مصوبه اش این بود که مناظره زنده پخش نشود.

سئوال:صدا و سیما یا آن کمیته تبلیغات انتخاباتی؟

ناصری: همان کمیته انتخابات منظورم است. من به عنوان عضوی از ستاد آقای روحانی، از این فرمایش آقای سلیمی نمین خبر ندارم، آن جمع بندی این بود که نامزدها تابع کمیسیون هستند و بحث بر سر زنده بودن مناظره بود که ستاد دولت اصرار بر این داشت که مناظره زنده باشد.

آقای سلیمی نمین تفسیر خاصی از دو قطبی کردند، من عرض کردم اگر ۱۵ نامزد هم در انتخابات بیایند باز هم دوقطبی شکل میگیرد، تجربه این را به ما ثابت کرده است. جامعه برداشتش این بود که یک جریانی یک طرف مناظره ها است و جریانی که تداعی کننده سال ۸۴ است یک طرف مناظره است. من از آقای سلیمی سئوال دارم که اشاره کردند به ناشی گری آقای روحانی و اینکه اگر آقای احمدی نژاد بودند تلاش میکردند که این اتفاق نیفتد، آیا شما میدانید که اگر احمدی نژاد می آمد قرار بود چه کند و چه بگوید؟

سلیمی نمین: قوی تر عمل میکرد.

ناصری: شما مگر خبر دارید که احمدی نژاد چه میگفت که حکم بر قوت و ضعف میگذارید. من نمیدانم احمدی نژاد و بقایی و زاکانی اگر تأیید صلاحیت میشد چه میگفت؟ پیش بینی میکنم اما نمیتوانم حکم بدهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه روحانی اینطور فکر میکنه درست فکر میکنه

    • سعید

      حداقل در برابر این سه نفر فرشته هستند

    • بدون نام

      فرشته پول دارها است او و دوستانش

    • بدون نام

      راست میگه

    • بدون نام

      دیو چو بیرون رود فرشته(رئیسی) درآید.

    • بدون نام

      هرگز نشود فرشته با دیوان دوست . لمپن ها واعوانشان از درک این مسائل عاجزند همه چیز را تحلیل وحلاجی میکنند از تحلیل شخصیت خودعاجزند. سطوح ادراکی انسانها متفاوت است از عهد الست چنین بوده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج