adexo3
۵۲۸۶۰
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

عذرخواهی مرتضوی در پایان دادگاه کهریزک

آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات قضات تعليق شده کهريزک در حالي صبح و عصر روز گذشته در دو بخش برگزار شد که عذر خواهي متهمان از خانواده مرحوم محمد کامراني و پايان دفاعيات سه متهم اين پرونده از تحولات عمده جلسه ديروز بود.

روزنامه خراسان: آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات قضات تعليق شده کهريزک در حالي صبح و عصر روز گذشته در دو بخش برگزار شد که عذر خواهي متهمان از خانواده مرحوم محمد کامراني و پايان دفاعيات سه متهم اين پرونده از تحولات عمده جلسه ديروز بود.

ازدهمين جلسه دادگاه کهريزک صبح روز گذشته در حالي به رياست قاضي مدير خراساني آغاز شد که حيدري فر متهم رديف سوم اين پرونده درهنگام ورود به دادگاه در ميان خبرنگاران از ادامه دفاعيات مرتضوي و در صورت رسيدن وقت ارائه دفاعياتش خبرداد و گفت: شهود خود را در جلسه قبل به دادگاه اعلام کردم اما رييس دادگاه حضور آنها را نپذيرفت.

حيدري فر : شکايت از من به خاطر مصاحبه با رسانه ها به دادسرا ارجاع ش د

حيدري فر با اشاره به شکايت رييس دادگاه از وي در خصوص مصاحبه با رسانه ها اظهار داشت : اين شکايت به دادسرا ارجاع شده اما صحبتهاي من به خاطر مصاحبه کامراني بود که جزييات دادگاه را برخلاف توافق قبلي افشا کرده بود.وي ادامه داد : مطالب بيان شده از سوي کامراني علاوه بر افشاي جزئيات دادگاه نشر اکاذيب هم بوده و او به نقل از سليماني مدير کل زندانهاي استان تهران گفته که بازداشتگاه کهريزک غير قانوني بوده در حالي که سليماني گفته بود کهريزک قانوني بوده اما نظارت کافي نمي شده است.

حيدري فر تصريح کرد : ما با رييس شعبه توافق کرده بوديم که اگر طرف مقابل مصاحبه کرد ما هم اين کار را بکنيم و از اين رو در پاسخ به اظهارات کامراني من مصاحبه کردم.محمد اصلاني وکيل حسن زارع دهنوي معروف به قاضي حداد هم در فرصت تنفس اول دادگاه در جمع خبرنگاران گفت : در اين جلسه از ساعت ۹ تا ۹:۳۰من آخرين دفاعيات حداد را ارائه کردم و پس از من سعيد مرتضوي به بيان ادامه دفاعياتش پرداخت.

وي افزود : براي هر سه نفر اتهام مشارکت در بازداشت غير قانوني و در مورد مرتضوي اتهام معاونت در قتل محمد کامراني هم وجود دارد و متهمين درخواست حضور شهودي داده اند که تا امروز(ديروز) دادگاه با اين درخواست مخالفت کرده است. اصلاني حجم آخرين دفاع مرتضوي را ۳۷صفحه دانست و گفت : در خصوص اتهام معاونت در قتل مرحومان روح الاميني و جوادي فر پرونده اي در دادسرا مطرح بوده و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

نيکبخت:به مرتضوي اعلام شده بود بايد بازداشت شدگان کهريزک را منتقل کند

در همين زمينه با پايان وقت دوم دادگاه روز گذشته صالح نيکبخت وکيل جوادي فر در بين خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و بازداشت غيرقانوني از جنبه عمومي جرم بررسي مي شود. اما در خصوص اتهام معاونت در قتل که مربوط به آقاي مرتضوي است در حالي که وي مدعي است در اين کار هيچ مداخله اي نداشته اما طي اين چند جلسه گذشته من بيشتر مطمئن شدم که وي در اين اتهام مداخله داشته است.

وي افزود: مرتضوي مدعي است روز شنبه و يکشنبه مرخصي گرفته و اين در حالي است که وي ۲۱ تير ماه سال ۸۸ قبول کرده در جلسه کميته سياسي وزارت اطلاعات حضور داشته است. در اين روز به وي اعلام شد که بازداشت شدگان را از کهريزک انتقال دهد و مرتضوي بايد آنها را به اوين منتقل مي کرد.

بازداشت شدگان کهريزک با ۳۸ ساعت تاخير منتقل شده بودند

وکيل خانواده جوادي فر خاطرنشان کرد: صبح روز بعد نيز دبير شوراي امنيت بر انتقال بازداشت شدگان از کهريزک تأکيد کرده بود اما ساعت ۱۱ روز ۲۳ تير ماه ۸۸ بازداشت شدگان از کهريزک منتقل شده اند يعني در انتقال آنها ۳۸ ساعت تأخير وجود داشته است.نيکبخت خاطرنشان کرد: ۷ نفر از پزشکان نيز در دادسراي نظامي علت تامه قتل قربانيان را در اثر ضربات بر نسوج نرم بدن آنها اعلام کردند که اين ضربات ۷۲ ساعت قبل از فوت رخ داده بود.

اگر اين تأخير در انتقال صورت نمي پذيرفت قتلي نيز رخ نمي داد.وي افزود: تأخير ۳۸ ساعته علت مرگ قربانيان بوده است. حال آنکه براساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامي در صورت رضايت شاکي به اتهام قتل عمدي و معاونت در قتل از جنبه عمومي رسيدگي خواهد شد.نيکبخت در پايان گفت: رئيس دادگاه امروز ختم جلسه را اعلام کرد اما هنوز ختم دادرسي را اعلام نکرده است.

پدر کامراني : مرتضوي و حيدري فر ابراز ندامت کردند

پدر محمد کامراني يکي از قربانيان کهريزک ديروز در جمع خبرنگاران گفت: در دادگاه امروز اتفاق جديدي افتاد و آقايان مرتضوي و حيدري فر با ابراز ندامت در مورد مرگ محمد من ابراز معذرت و پوزش کردند که اي کاش اين اتفاق در جلسات قبل رخ مي داد. اميدوارم اين تصميم به پشيماني باز هم در آنها بيشتر ديده شود.وي افزود: ما غير از اين چيز ديگري نمي خواهيم . در جلسه امروز قاضي ختم جلسه را اعلام کرد اما ختم دادرسي اعلام نشد.وي در خصوص احتمال رضايت او با توجه به اظهار پشيماني متهمان گفت: اين موضوع مستلزم روندهاي بعدي دادگاه مي باشد.

آقايان روح الاميني و جوادي فر نيز نسبت به اتهام معاونت در قتل از سوي مرتضوي در اين پرونده اعتراضاتي داشتند که اين موضوع در دادسرا در حال رسيدگي مي باشد.کامراني همچنين در پاسخ به خراسان در مورد زمان صدور حکم نيز اظهار داشت: بر اساس قانون، حکم حداکثر تا ۱۰ روز پس از ختم رسيدگي صادر مي شود.کمالي وکيل خانواده کامراني نيز پس از پايان آخرين جلسه دادگاه پرونده کهريزک به خبرنگاران گفت : نظر آقاي جوادي فر درباره اعلام رضايت از سعيد مرتضوي محترم است و ممکن است در جريان رسيدگي به اين پرونده همه شکات به نتيجه واحدي نرسند.

وي افزود: در موضوع اتهام معاونت در قتل در کيفرخواست صادر شده از سوي دادسرا فقط به قتل مرحوم کامراني اشاره شده است و اتهام معاونت در قتل آقايان روح الاميني و جوادي فر در دادسرا مطرح بود. به همين خاطر اعلام رضايت آقاي جوادي‌فر در رسيدگي در دادسرا مطرح مي شود و تأثيري در روند دادگاه ندارد. کمالي در خصوص دفاعيات مرتضوي نيز گفت: شايد آقاي مرتضوي دلش بخواهد خيلي صحبت کند اما اگر دادگاه دفاعيات او را کافي بداند کفايت به دفاع را اعلام کرده و متهم ديگر براي آخرين دفاع در جايگاه حاضر نمي شود.

وکيل خانوادگي کامراني خاطرنشان کرد: روند رسيدگي به پرونده خوب بوده و نمي توان گفت جلسات دادگاه طولاني شده است.کمالي در خصوص زمان صدور حکم اظهار داشت: وقتي رئيس دادگاه ختم رسيدگي را اعلام کند موظف است براساس قانون طي مدت يک هفته رأي خود را صادر کند.

مرتضوي تاکنون در آخرين دفاعيات خود به موضوع جديدي اشاره نکرده است

وي درباره آخرين دفاعيات مرتضوي نيز گفت: آقاي مرتضوي تاکنون در آخرين دفاعيات خود به موضوع جديدي که در روند رسيدگي تأثير داشته باشد اشاره نکرده و همچنان هيچ مسئوليتي را به گردن نمي گيرد.

قاضي ختم جلسات را اعلام کرده اما ختم دادرسي اعلام نشده است

طاهري وکيل خانواده روح الاميني نيز در پايان دادگاه با بيان اينکه دادگاه ختم جلسات را اعلام کرده اما ختم دادرسي اعلام نشده افزود : قرار شد تا متهمين تا روز دوشنبه لوايح دفاعيه خود را نيز به دادگاه ارائه کنند اما جلسه ديگري تشکيل نخواهد شد.وي در پاسخ به سوال خراسان در مورد عذرخواهي متهمان از خانواده مقتولين اظهار داشت : در مورد موکل من اين اتفاق نيفتاده و ما تا آخر ايستاده ايم و کوتاه نخواهيم آمد.

علي اکبر حيدري فر پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: متاسفانه در اين جلسه فرصت آخرين دفاع را به ما ندادند و در جلسه قبل هم روح الاميني يک تا يک و نيم ساعت فرصت داشت و هر موضوع مربوط و نامربوطي را به ما نسبت داد و در پرونده مطرح کرد.وي افزود: ما در مقابل روح الاميني به محض اينکه مي خواستيم در چهارچوب قانون از خود دفاع کنيم اجازه نمي دادند و در طول دادرسي فرصت حق دفاع از ما سلب شد.

وي در ادامه تصريح کرد: ما ۲۱ شاهد از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات ناجا به دادگاه معرفي کرديم که لزوماً بايد از آنها شهادت گرفته مي شد تا بسياري از جزئيات ناگفته معلوم شود.حيدري فر با اشاره به شهودي که در جلسات قبل در دادگاه حاضر شده بودند گفت: همه ۵ شاهدي که عليه ما شهادت دادند جزو متهمين کهريزک بودند چراکه من خودم آنها را به زندان فرستادم، آنها بعد از آزادي از من شکايت کردند و من تبرئه شدم.

حيدري فر : اظهار پشيماني و تاسف کردم

متهم رديف دوم پرونده با اشاره به آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده کهريزک گفت: در اين دادگاه به خاطر اتفاقي که براي مرحوم محمد کامراني افتاد(چون سن وي کم بود اما طفل محسوب نمي شد) اظهار پشيماني و تاسف کردم، البته من از روز اول با خانواده کامراني در تماس بودم و بحث عذرخواهي هم مطرح نبود.وي افزود: مرتضوي از همان وقتي که محمد کامراني فوت کرد ناراحت شد و مرا مورد اتهام قرار داد که چرا وي را به کهريزک فرستادم.

حيدري فر در ادامه تصريح کرد: امروز مجدداً با ذکر اين موضوع از خانواده کامراني عذرخواهي کردم.وي در خصوص ادامه روند دادگاه گفت: قاعدتاً بايد دادگاه برگزار شود زيرا اگر ۲۱ شاهدي که من معرفي کردم به دادگاه احضار نشوند بسياري از زواياي پرونده مبهم باقي مي ماند اما معتقديم در نظامي که ولي فقيه دارد به کسي ظلم نمي شود.برادر مرحوم جوادي فر نيز در خصوص علت رضايت پدرش از سعيد مرتضوي اظهار داشت: ما در پرونده از سعيد مرتضوي اعلام بخشش کرديم و اين موضوع به منزله رضايت نيست.

وي افزود: با توجه به دفاعيات مرتضوي در دادگاه، مصالح و دلايلي غير علني وهمچنين شرايط موجود کشور تصميم به بخشش گرفتيم.وي افزود: اما نسبت به آقاي حيدري فر تا آخرين لحظه پيگير ماجرا هستيم تا دادگاه ختم رسيدگي و حکم او را صادر کند.پدر مرحوم جوادي فر نيز بدون صحبت با خبرنگاران اظهار داشت: من حرفهايم را به يکي از روزنامه هاي صبح زده ام و ديگر حرفي در اين خصوص ندارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mhd

      مرسی واقعا !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج