اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۲۹۲۷
۳۸ نظر
۵۰۰۳
۳۸ نظر
۵۰۰۳
پ

توصیه شهاب مرادی به دختران مجرد سن بالا

حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس خانواده، ازدواج و جوانان با اشاره به مشکلات دختران برای ازدواج در سن بالا، هشت راهکار را برای حل این مشکل ارائه کرد.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس خانواده، ازدواج و جوانان با اشاره به مشکلات دختران برای ازدواج در سن بالا، هشت راهکار را برای حل این مشکل ارائه کرد.

چندی قبل دختر جوانی که به دلیل ازدواج نکردن تا سن ۳۷ سالگی با مشکلاتی رو به رو شده بود، با مطرح کردن مشکلاتش در سایت حجت الاسلام شهاب مرادی درخواست کرد او را برای حل مشکلش راهنمایی کند. جالب توجه است که این پیام ۱۱۸ هزار و هفتصد و بیست و نهمین پیامی است که این صاحبنظر مورد توجه جوانان دریافت کرده است.

این دختر جوان در نامه خود اعلام کرده بود، دختري ۳۷ ساله و مجرد، داراي بالاترين مدرک تحصيلي از بهترين دانشگاه کشور ، دارای يک شغل خيلي خوب دارم و استقلال مالي در زندگي هستم .با پدرو مادر پيرم زندگي ميکنم و از نظر خانوادگي زندگي سطح متوسط رو به پاييني داريم . خانواده اي مذهبي و مقيد دارم هيچگاه در رفتار و گفتار و ظاهر به طريقي عمل نکردم که جلوه گري باشد...

از زمان دبيرستان خواستگاراني داشتم ولي به دلايل زير هنوز ازدواج نکردم:

*اوايل مي گفتم مي خوام برم دانشگاه و رد مي کردم .

*کمي بعد تر به دلايل بچه گانه آنها را رد مي کردم .

*چند سال بعد جدي تر به مساله ازدواج فکر کردم اما خيلي از آنها از نظر معيارهاي اصلي و مهم با من همخوان نبودند .

* مواردي هم بودند که خودشان ديگر پيگيري نمي کردند .

*کمي که سنم بالاتر رفت تعداد خواستگارها کم شد.

الان خيلي احساس تنهايي مي کنم و واقعا نياز عاطفي دارم که ازدواج کنم اما نمي توانم از معيارهايم پايين بيايم که مهمترين آنها ايمان، شخصيت، اخلاق، تطابق فرهنگي، تناسب سني و تا حدودي تحصيلي، مجرد بودن و خانواده خوب داشتن است.

شما راهنمايي کنيد چه کنم. من که به عنوان يک خانم نمي توانم پا پيش بگذارم و خودم دنبال همسر بگردم حتي غرورم اجازه نمي دهد با کسي از اطرافيان مطرح کنم و مثلا بگويم مورد مناسب مي شناسند يا خير، عزت نفسم چه مي شود؟ پس چه کنم؟

همسريابي اينترنتي را هم با توجه به پيامدهاي احتمالي کار درست و معقولانه اي نمي دانم اگر چه از سر استيصال چند بار اين فکر به ذهنم رسيده... نظر شما چيه؟ در هر حال بگوييد چه کنم؟

۸ توصیه حجت الاسلام مرادی برای حل مشکل

حجت الاسلام شهاب مرادی نیز پس از بررسی مشکلات این دختر جوان و به دلیل اینکه افراد زیادی با مشکل او رو به رو هستند هشت راهکار را برای حل این مشکل پیشنهاد کرد. وی در بخشی از این توصیه‌ها با پیشنهاد چند دیالوگ، توصیه کاربردی خود را با سبکی ابتکاری تکمیل کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

۱ــ نگرانی شما در مورد تاخیر در ازدواج خردمندانه و منطقی است.

۲- بی تردید ازدواج مهم است اما مسلما همه زندگی نیست! اجازه ندهید نگرانی از این مسئله تمام زندگی شما را مختل کند. بین یک دختر خانم مجرد با مشکلات روحی و خُلقی و یک دخترخانم مجرد با روح و روان سالم حتما سلامت را انتخاب کنید و مراقب سلامت روح و جسم تان باشید. کم نیستند افرادی که در سنین بالا ازدواج می کنند و ازدواج موفقی هم دارند. اگر احساس ناخوشایند و یا افکار آزاردهندی دارید و ناامیدی یا حس افسردگی که در پیام قبلی بیشتر به آن اشاره کردید مانع انجام عملکردهای شماست و آرامش شما را مختل می کند حتما به مشاوری متدین مراجعه کنید.

۳ - شاید یکی از علل عدم حضور خواستگار با توجه به شرایطی که شما دارید سطح بالای تحصیلات و موقعیت اجتماعی خوب شما است و نگرانی آنها از بابت بالا بودن سطح توقعات شما که دور از ذهن نیست و حتی برخی از خواستگارهای بالقوه در چنین شرایطی در قبال دختر خانمی با شرایط تحصیلی و اجتماعی شما -شاید- احساس حقارت می کنند.

۴ - لازم است با توجه به سن و شرایطِ امروزتان، دوباره تمامی معیارها و ملاک ها و سلیقه های خود را بازبینی کنید و با حفظ مبانی ملاک ها و معیارها و حتی برخی سلیقه ها را تعدیل و به روز کنید.مثلا بر اساس معیارهای ۲۰ سال پیش شما خواستگار امروزتان با تفاوت سنی ۴-۳ سال، باید ۴۱-۴۰ ساله باشد و حتما مجرد. اما اولا این معیار امروز برای یک دوشیزه ۳۷ ساله، واقع بینانه نیست! ثانیا احتمال مشکلات شخصیتی برای پسر ۴۰ ساله مجرد به مراتب بیشتر از یک مرد ۴۰ ساله ایست که تجربه طلاق دارد.

۵ - نسخه ی به روز شده معیارها و ملاک هایتان را در خلال صحبت هایتان راحت با دوستان و نزدیکان و اطرافیان در میان بگذارید،نقش آنها را به عنوان معرف نادیده نگیرید. روشن است که منظورم درد دل با بدخواهان و دشمنان نیست!

۶. به صورت غيرمستقيم درصحبت هایتان عدم مخالفت تان را براي ازدواج ابرازکنید. مثلا در مورد خواستگاری که -مثل دشمن فرضی- به علت بی نماز بودن او را رد کردید صحبت کنید و با دیالوگی مانند این شماره ۵ را هم اجرایی کنید: «یکی دو جلسه صحبت کردم مرد محترمی بود و من مشکلی با شرایط سن و سالش نداشتم تقریبا از من ۱۳ سال بزرگتر بود اما خب متاسفانه نمازخون نبود و اظهار بی اعتقادی کرد. من هم ردش کردم» یا «خواستگار محترمی بود با اینکه تجربه یک عقد و طلاق داشت اما با این موضوع مشکل چندانی نداشتم ولی اصل موضوع این بود که در مورد شُربِ خَمر اظهارات مناسبی نداشت و گفت نمی تونه قول بده که هیچ وقت مشروب نخوره! خب شرب خمر هم می دونی یه خطِ قرمزِ جدی است. من هم ردش کردم» دو سه تا از این اظهارات را می توانید بیان کنید و اگر مصداق ندارد به نحوی بیان کنید که اصلا دروغ و کذب نباشد این طوری: « من که با ازدواج مشکلی ندارم اما از شما می پرسم به نظرت اگر دختری توی شرایط من خواستگاری داشته باشه که خدای ناکرده مشروب خور باشه و حاضر هم نیست توبه کنه اون دختر باید قبول کنه؟ ــ اگر طرف صحبت شما با پُر روی گفت: بله قبول کنه و دلیل و توجیه اورد، شما هم محکم بگید: نه رسول خدا صریحا نهی کرده از چنین ازدواجی» و ...

۷. مراجعه به مشاور برای پاسخ نهایی مثبت یا منفی به خواستگار را برای خودت لازم و ضروری بدان. دقت بفرمایید حتی پاسخ منفی. و خیلی به صرفه است مشاورتان ثابت باشد. مومن و از لحاظ تاهل و خانوادگی موفق و شاداب.

۸. از دعا و توسل غافل نیستید خوب است. از خدا بخواهید که همسری مناسب و لایق نصیب کند که لیاقت شما را داشته باشد. برای امر ازدواج توسل و نذر به امام هادی علیه السلام مجرب است. نذر ایشان کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زندگی کارمندی

      واقعا ازدواج همه زندگی نیست. من شوهرم رو دوس دارم و از نظر عاطفی از زندگیم راضی هستم. اما اخیرا مشکلات اقتصادی اونقدر فشار میاره که به خودم می گم اگه مجرد بودم و هنوز می تونستم به طور کامل روی کمک پدرم حساب کنم چقدر خیالم راحت بود و می تونستم با خیال آسوده برم دنبال علایقم.

      پاسخ ها

      • فاطمه

        الان خیلی ها دوست دارند که در شرایط شما باشند. حداقل تنها نیستید و همسرتان کنارتون هست. ازدواج خیلی خوبه و شما قدرش رو نمی دونید. من الان دوست داشتم ازدواج کرده بودم و زندگی جداگانه ای از خانواده داشته باشم. ازدواج سوختن فرصت ها برای پیگیری علایق نیست بلکه همسرتان می تواند در این راه مشوق شما باشد.

      • ARAMIS

        خودتون به نکته اصلی اشاره کردین اینکه از نظر عاطفی از زندگی راضی هستین... مشکلات اقتصادی چیزی نیست که قبل از ازدواج وجود نداشته باشه پس اون چیزی که جوانهای مجرد امروز اعم از دختر و پسر رو با مشکل مواجه کرده همون بار عاطفیه که میتونه با یه ازدواج موفق رفع بشه کما اینکه نیازهای جسمی هم اگه ارضاء نشن به مشکلات روانی دامن میزنن پس اگه واقعا شما و همسرتون همدیگه رو دوست دارید قدر زندگی خودتون رو بدونید و مقایسه نکنید که همین مقایسه کردن یکی از بزرگترین آفت های امروز شده...

    • از اروميه

      با سلام
      لطفا يه توصيه هايي هم به دختراي خوب و جوون بكنين كه ما پسرهاي خوب كه مدرك دانشگاهي خوب و موقعيت شغلي خوبي داريم و داريم تمام سعيمون و مي كنيم و بي خودي با خواسته هايي مثله داشتن خونه و پورشه رد نكنن. تا خودشون هم از اين مشكلات در آينده ي نزديك پيدا نكنن.

      پاسخ ها

      • دینا

        به نظر من شمایی که پورشه سوار نمیشین کسی رو انتخاب کنین که به 206 شما هم راضی باشه.یه پورشه سوار هم پیدا میشه اونو بگیره.

      • بهار

        والا هی میگن دخترا سخت میگیرن پسرا هم دنبال زن پولدار خوش تیپ میگردن اصلا به دخترای ساده و معمولی نگاه نمیکنن

    • فریال

      واقعا هم ازدواج معضلی شده. دختر داریم تو فامیل خوشگل با حیا با جیهزیه کامل تحصیل کرده خانواده خوب اما هنوز مونده.
      اما دخترایی که دوست میگیرن زودتر ازدواج میکنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقیقت داره که تو این زمونه دو گروه تنها میمونن پسرهایی که دروغ گفتن بلد نیستن و دخترهایی که آرایش کردن بلد نیستن........

      • من

        سخن از کی بود؟

    • محبوب

      شرايط اقتصادي اون قدر روي زندگي تاثير گذاشته كه پسري كه ماهي 600 700 تومن در امدشه..نميتونه خرج خودش رو دربياره چه برسه به زن و بچه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا مستاجر ما درآمد ماهانه اش کمتر از 400 تومنه و داره پادشاهی می کنه!!! مردم به فکر هم نیستند. وگرنه چقدر خونه خالی افتاده تو این شهر که میشه با 150-200 تومن هم اجاره داد و بدون پول پیش و دو تا جوون هم زندگی کنند! تازه بنده خدا خانمش هر وقت آش می پزه واسه ما هم میاره... ما هم کلی نگران میشیم نکنه پولهاشون کم شه خودشون گرسنه بمونند...

    • sayeh

      خدا امثال ایشونو زیاد کنه.
      کمن آدمایی که این همه ارزش واسه جوونا بذارن(خیلی کمن!).
      خدا آخر عاقبت هممونو ختم به خیر کنه.
      ممنون بابت این مطلب.

    • Abso47lution

      عشقو دیدی برسون سلام ما رو بهش

    • آرش

      آقای کارشناس کار از این توصیه ها گذشته
      خیلی از مشکلات ریشه ای اجتماعی و اقتصادی ازدواج رو به معضل تبدیل کرده

    • بدون نام

      از رحمت خدا مایوس نمی شود جز آنان که کتمانش می کنند

    • حامی

      من ازدواج کردم و 1 پسر 3 ساله دارم.اگر میخواهی به خاطر غریضه عاطفی ازدواج کنی نکن مگر اینکه مثل من بیخیالی طی کنی و توکلت به خدا باشه.از من به تو نصیحت با ازدواج تنهاتر میشی... به فاطمه خانم هم بگم اگر پولی در کار نباشه تشویقی هم وجود نداره

    • آگرین

      سلام .من هم شرایطی مثل این خانوم برام پیش اومده 33 سال دارم و دکترا از دانشگاه پروونس فرانسه ...با خانواده ایی متوسط و پدر ومادری متعصب و مذهبی....شاید باورتان نشود به اندازه ی موهای سرم خواستگار داشتم ولی هرکدام را به دلیلی رد کرده ام الان پشیمانم و موقعیتهایم بی نهایت پایین آمده است.گاهی خیلی دلتنگی می کردم و به خانواده ام می گفتم.کار ...موقعیت شغلی و اجتماعی مناسب...زیبایی .و حتی رفتار و شخصیت مناسب....چه چیزی باعث شده تا الان ازدواج نکنم...به خدا خودم نمی دانم..... اما دو هفته است که دیگر به این مسئله فکر نمی کنم.آرامش بیشتری دارم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید خوشحال هم باشی عزیزم. من هم شبیه تو ام تقریبا ولی وقتی به همه خواستگارهام یکجا فکر می کنم خوشحال میشم ازدواج نکردم. همشون آدمهای کوته بینی بودند که من رو فقط به خاطر جسمم می خواستند (یادمه یکیشون پشت تلفن به مادرم میگفت قد دهترتون چند سانته!!!!) و عمرا بهم اجازه رشد نمی دادند ولی الان رشد کردم و مستقلم و رها و شاد... خوب تنهایی همیشه هست. قبل ازدواج یه جور بعد ازدواج یه جور... من فکر می کنم آدم بهتره به بقیه آرزوهاش بپردازه شخص خاص هم بالاخره سر و کله اش پیدا میشه... به شخصه خیلی خوش بینم حتی اگه تا آخر عمرم هم ازدواج نکنم. مخصوصا که حداقل 7 تا کیس دور و برم هست که تا 70 سالگی هم ازدواج نکردند اما برای خودشون کسی شدند. البته به شخصه توصیه می کنم همچنان دور و برت رو خوب ببین.

    • بدون نام

      خوش به حال مجرد ها من دختری با مدرک دکتری هستم 22سالگی با مردیهم سن و هم تراز خود ازدواج کردم اما هیچ وقت از زندگیم راضی نبودم تازه میفهمم نه تحصیلات و نه سن ونه پول تضمین کننده خوشبختی نیستن خیلی اوقات ارزو میکنم کاش در ایران هم مثل خیلی کشورها طلاق امری ترسناک وزننده نبود

    • محسن

      سلام ،
      نظر کارشناس شبیه جوک است.

    • بدون نام

      مجردها نميدونند چقدر خوشبختتد!! واقعن نميدونند
      چون براي فرار از تنهايي ازدواج راه حل فكر و ذهنشونه
      ولي نميدونند با ازدواج خيلي تنهاتر ميشن
      خيلي

    • مژگان

      سلام . من هم مثل شما هستم . 35 سالم هست تحصیلکرده و شاغل و از خانواده ای خوب و تحصیلکرده خودم هم به گفته همه زیبا و خوش تیپ هستم و ورزشکار . ماشین و خونه هم دارم . پاک و نجیب هم زندگی کردم حتی یک خواستگار درست و حسابی ندارم همه دروغگو بیکار معتاد مریض روحی طلاق گرفته و اصلا اهمیت نمیدم . بدان که در زندگی شعار وسیع باش تنها باش سخت باش بهترین استراتژی هست . میدونم خیلی بعضی وقتها شرایط سخت میشه و تنهایی عذاب آور هست ولی باید قوی باشی و مستقل .

    • shakhsiate mohem

      منم ازدواج کردم ولی احساس خوشبختی نمیکنم.آدم نباید خیال کنه تنها عامل ناراحتیش مجرد بودنشه.کسی می خواد ازدواج کنه واحساس خوشبختی کنه اول باید بتونه به تنهایی احساس خوبی نسبت به خودش وزندگی داشته باشه وگرنه وقتی ازدواج بکنه مشکلش دوچندان میشه چون عدم رسیدن به آرزوها و ناکامی انتظاراتم بهش اضافه میشه منتهی کسی نبود که در گذشته اینو بمن بگه
      بیشتر کمبود ها وناراحتیهای ما از بد اخلاقی هایی است که در اعماق روحمان ریشه کرده وما وجودشان را انکار می کنیم مثل:حسادت بخل زودرنجی حرص عدم عزت نفس مقایسه زندگی در گذشته طمع بی انگیزگی بی هدفی بی ایمانی و....,وگرنه یک انسان سالم بدون همسرهم بایدازنظر روحی سالم باشد

    • بدون نام

      فكر ميكنيد ازدواج كنيد مشكلتون حل ميشه؟ شما با خودتون مشكل داريد باور كنيد منم مثل شمابودم. وقتي ازدواج كردم ديدم خودم خيلي كم بودم يكي ديگه هم اضافه شد به مشكلات. يه اخلاق و فرهنگ و تربيت ديگه باشما تو يه خونه.. بااين وضع اقتصادي كه واسشون اعصاب نميمونه. ازدواج كني تنها ميشي چون بايد خودت يادت بره بشي سنگ صبور يكي ديگه،، اونم خوب حقت رو با مرامش ميذاره كف دستت

    • بدون نام

      من چون خودم بی پولی تجربه کردم
      یکی از معیارام برای ازدواج پولدار بودن طرفه
      کسایی که میگن عشق مهمترین
      اونا درد بی پولی تجربه نکردن
      پول در آوردن سخته و خرج کردن اون خیلی راحت,پس درست تصمیم بگیرد
      چون فقر عشقم از بین میبره

      پاسخ ها

      • shabnam

        akhe har kas az harchi mahrum bude un barash mohem mishe belakhare che chizaeii moheme va olaviat dare man ke nafahmidam

      • شیرین

        پول زیاد بدون عشق؟؟؟.......اینکه خوشبختی نیست..!!! درکت نیکنم ولی موافق نیستم.

    • یه بنده خدا

      اکثر کسانی که اینجا در مورد بدی ازدواج نظر دادن مطمعنا در هنگام ازدواج واقع بین نبودن و فکر کردن با ازدواج رویاهاشون به واقعیت می پیونده !
      واقعت ازدواج فراتر از این چیزهاست و معلومه که با سطحی نگری در هنگام ازدواج مشکلات تازه شروع خواهد شد. بنده هم متاهل هستم ولی از همون روز اول ازدواج میدونستم که فقط از یه خونه میرم به یه خونه دیگه و مقداری هم مسولیتم زیادتر میشه اصلا به فکر خوشبختی نبودم چرا که خوشبختی همه جا هست و اصلا ارتباطی با ازدواج نداره ممکنه بعد از ازدواج زندگیتون راحت تر بشه ممکن هم هست بدتر بشه یا اصلا تغییر نکنه... ازدواج روال طبیعی زندگی هست که ما متاسفانه با برخی توهمات اون رو عوضی گرفتیم. زندگی همیشه پستی و بلندی داره و این خصوصیت لاینفک دنیاست چه با ازدواج چه بدون ازدواج . کاش میرفتین از زن و مردهایی که مجرد هستن والبته سنی ازشون گذشته میپرسیدن ازدواج خوبه یا بده اونوقت با دلایل محکم بهتون میگفتن تا یه سن خاص مجرد موندن شاید بد نباشه ولی انسان وقتی میانسالی رو کم کم میخواد رد کنه اونوقت میفهمه انگار یه کمبود بزرگ تو زندگیش هست. اینو من از کسی نقل میکنم که ارتباط نزدیک فامیلی با ما داره....امیدوارم دوستان مجردی که میان این پیج رو میبینن با واقع گرایی و مطالعه ازداج کنن و اصلا از ازدواج نترسن البته باید شرایط اولیه وجود داشته باشه ....
      با آرزوی های خوب برای همه دوستان

      پاسخ ها

      • shabnam

        sharayete avaliye yani chi?mishe tozih bedin?

      • یه بنده خدا

        شرایط اولیه یعنی اینکه به بلوغ عقلی و روانی و اجتماعی رسیده باشی. واسه آقا پسرها علاوه بر اون یه شغل مطمعن که بتونی تو سطح متوسط از عهده مخارج زندگیت بر بیای و صد البته به این باور رسیده باشی که میتونی بی کم و کاست مسولیت زندگی رو قبول کنی

    • حدیث

      بعد من میگفتم از عشقو عاشقی بدم میادو ازدواج چیه هزار تا منفی میخوردم...اینم مدرک بد بودن ازدواج

    • ارکیده

      ازدواج یعنی ارامش...اگه عاشق باشی تمام مشکلات حل شدنیست.

      پاسخ ها

      • شیرین

        خوش خیال .... مطمئن نباش.

    • بدون نام

      ازدواج يعني آرامش؟ زكي

    • بهار

      اگه موافقین حتما نظر بدین
      اینکه آقای مرادی یه مرکز ازدواج راه اندازی کنندتا با مراجعه به اونجا بتونیم همسران دلخواه خودمونو انتخاب کنیم -دوستان باور کنید همه بد نیستند بالاخره هم دخترهای خوب وهم پسرهای خوبی هستند که میشه باهاشون عاشقانه زندگی کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بد نیست تو همین برترینها دختر و پسرهای مجرد و خوب زیاد هستند

    • فهيمه

      كلا انگار ما دخترا بايد تو زندگي از تمامي خواسته هامون پايين بيايم. به خاطر اين وضع واوضاع كي مقصره؟؟؟تاسف باره . بازهم ما نسل قرباني اين بار تو اين زمينه كوتاه ميايم مثل تمام آرزوهايي كه داشتيم و ...

    • فاطمه

      با ایجاد فرهنگ تعدد زوجات هم از فحشا جلوگیری میشه هم خیلی از خانم ها ازدواج میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج