۵۲۹۵۵۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

۳ اقدام مهم وزارت ارشاد در ۶ ماه اخیر

خیلی‌ها می‌گویند در حوزه‌های مدیریتی فرصت‌های یکی دو ساله جای کار زیادی را باقی نمی‌گذارد و تغییر مدیران در این بازه‌های زمانی نمی‌تواند کمک چندانی به حل مشکلات حوزه مربوطه کند.

روزنامه شهروند: خیلی‌ها می‌گویند در حوزه‌های مدیریتی فرصت‌های یکی دو ساله جای کار زیادی را باقی نمی‌گذارد و تغییر مدیران در این بازه‌های زمانی نمی‌تواند کمک چندانی به حل مشکلات حوزه مربوطه کند.

با این توضیح احتمالا حضور ٦ ماهه سیدرضا صالحی‌امیری روی صندلی وزارت نمی‌توانست کارگشا باشد. به نظر می‌رسد این ادعا را نمی‌توان پذیرفت. چراکه کارهای صورت گرفته در دوران وزارت صالحی‌امیری دست‌کم در سه حوزه موید تغییرهای مشهود است. سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران نشان می‌دهد دست‌کم در سه حوزه بیمه هنرمندان، راه‌اندازی خانه‌ای برای هنرمندان پیشکسوت و معافیت مالیاتی کارهای جدی است که در دوره وزارت او انجام گرفته است.
3 اقدام مهم وزارت ارشاد در 6 ماه اخیر

البته آقای وزیر توفیق‌های به‌دست آمده را حاصل پیگیری‌های چهارساله وزارتخانه و دولت می‌داند. او روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ما در این مدت کوتاه دو اقدام انجام دادیم که لازم بود انجام شود؛ البته نتیجه پیگیری‌های چهار ساله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. یکی بحث بیمه اصحاب فرهنگ و هنر و دیگری بحث مالیات جامعه بزرگ فرهنگی و هنری ناشران و اصحاب سینما و حوزه‌های دیگر بود که طی چند روز اخیر در این زمینه دو تفاهمنامه امضا کردیم.

آن‌طور که صالحی‌امیری گفته امضای تفاهمنامه‌ای با دکتر طیب‌نیا (وزیر اقتصاد و دارایی) موجب شد معافیت مالی عمده‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری منظور شود.

به نظر وزیر ارشاد این اتفاق، قدمی بزرگ و نیاز جامعه فرهنگ و هنر بود که تحت فشار مالیاتی قرار نگیرند. چراکه جامعه فرهنگ و هنر در شرایط فعلی نیازمند حمایت هستند و نمی‌توان آنها را به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تفاهمنامه دوم را درباره بیمه یکی از نیازهای اصلی جامعه فرهنگ و هنر بحث تأمین سلامت و امنیت شغلی دست‌اندرکاران حوزه هنر می‌داند. به همین خاطر هم هست که گفته: «اصحاب فرهنگ و هنر نیازمندند بدانند سلامت‌شان تضمین می‌شود و امنیت شغلی دارند. تاکنون بیش از ٣٠‌هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر را بیمه تأمین‌اجتماعی کرده‌ایم و بیش از ١٥‌هزار و ٥٠٠ نفر بیمه تکمیلی شده‌اند و به تدریج تمام اصحاب فرهنگ و هنر بیمه خواهند شد. دو روز پیش، تفاهمنامه‌ای را با آقای نوربخش (مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی) امضا کردیم که براساس آن ١٢‌هزار نفر جدید از اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه و قرآن مشمول بیمه شدند».

براساس سخنان صالحی‌امیری علاوه بر ٣٠‌هزار نفر، ١٢‌هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه به‌طور غیرمستقیم بیمه هستند. او درباره این موضوع توضیح داد: ما از طریق پرداخت یارانه به اصحاب مطبوعات آنها را بیمه کرده‌ایم و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. این اقدامات ارتباطی با این مقطع زمانی ندارد و کاری دایمی است. ما معتقدیم هرکسی در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کند باید امنیت شغلی و سلامتی‌اش تضمین شود چون این حوزه‌ای نیست که بخواهیم به آن بی‌توجه باشیم.

آنها که پیگیر وضع هنرمندان پیشکسوت و تشکل ایجاد شده در این زمینه هستند به خاطر دارند متاسفانه چند ماه قبل خبرهای تلخی درباره پلمپ خانه هنرمندان پیشکسوت به گوش مردم و هنرمندان رسید. حالا وزیر ارشاد اعلام کرده خانه‌ هنرمندان پیشکسوت به آنها تقدیم شده است و آنها از این به بعد می‌توانند جلسات خود را در محل آن خانه دایر کنند.

‌صالحی‌امیری دراین‌باره گفت: من به جمع هنرمندان رفتم و از نزدیک با آنها دیدار کردم. معتقدم پیشکسوتان جامعه بزرگی هستند که باید بیش از همه کرامت و منزلت‌شان دیده شود. تعبیر من این است که این افراد ریشه‌های فرهنگ و هنر هستند و باید بیشتر به آنها توجه کرد. ما مکانی تهیه کردیم که خودشان روزانه بیایند برای دیدار همدیگر و با هم تعامل داشته باشند و گپ بزنند و احساس کنند که نظام فرهنگی به آنها توجه دارد.

مروری گذرا بر همین سه اقدام صورت گرفته در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد وزارت ارشاد بدون تبلیغ‌های اغراق‌آمیز، سعی دارد در مجامع هنری فعال در کشور آرامش ایجاد کند و در ادامه این آرامش به تثبیت برسد. اظهارنظر هنرمندان مختلف در روزهای اخیر هم نشان می‌دهد مهم‌ترین نیاز این گروه بیش از هر تغییر دیگری، وجود آرامش، ثبات و فضای امن برای ارایه اثر است. این مسیر در دولت یازدهم دارد پیگیری می‌شود. هنرمندان امیدوارند این اتفاقات بتواند درنهایت آرامش در خوری را در فضای فرهنگی کشور فراهم کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج