adexo3
۵۳۰۵۱۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

به نام‌ لیست اصلاحات؛ به‌کام جیب سودجویان!

عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی! عده‌ای نگران و عده‌ای مطمئن و... روایت لیست‌های انتخاباتی به‌طور طبیعی باید روایت دلنشینی باشد که نشان می‌دهد ایران گام‌هایی به سمت سیستم انتخاباتی کشورهای پیشرفته برداشته است.

روزنامه آرمان - مطهره شفیعی: عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی! عده‌ای نگران و عده‌ای مطمئن و... روایت لیست‌های انتخاباتی به‌طور طبیعی باید روایت دلنشینی باشد که نشان می‌دهد ایران گام‌هایی به سمت سیستم انتخاباتی کشورهای پیشرفته برداشته است.
اما در این دوره از انتخابات مشخص شد تا رسیدن به مرز مطلوب فاصله زیاد است و سیاسیون و آنهایی که اختیاراتی در ارائه لیست‌های انتخاباتی دارند نیاز دارند تدبیر بیشتری در ارائه لیست‌های انتخاباتی داشته باشند. به‌طور طبیعی مشخص است تهیه یک لیست برای هر انتخاباتی با انتخابات دیگر متفاوت است. برای مثال برای انتخابات شورای شهر نیاز به آن است که به تجربه کاندیداها در مدیریت شهری و تحصیلات آنها در این زمینه توجه شود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات در ابتدای امر همین شاخص را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات دانست.
اما زمانی که لیست اصلی ارائه شد اخم بر چهره بسیاری نشست، چرا که از یک سو تجربه و مدرک تحصیلی برخی کاندیداها را مرور کردند که نشانی از مدیریت شهری و دانش در این زمینه نبود و دیگر آنکه تعدادی از افراد این لیست ناشناخته بودند. بنابراین اعتماد به آنها مشکل بود، اما یک مولفه سبب سکوت منتقدان شد و آن تعهدی بود که به جریان اصلاحات و مردم داشتند؛ یعنی قرار نبود که با اعتراض به تصمیم شورای عالی فضای سیاسی انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند، اما برخی سکوت را جایز ندانستند و انتقادات خود را منتشر کردند. در بخشی از متن منتشره شده جواد امام آمده است: «متاسفانه عدم رعایت ضوابط و ملاک‌های مصوب از سوی بعضي ازاعضای هيات رئيسه شورا و عدم توجه به فرايند طي شده توسط كميته بررسي و ارزيابي (گروه ١۴نفره كارشناسان) نهایتا به لیستی انجامیده است که اعتراضات بسیاری را برانگیخته است و... » جواد امام خواستار اصلاحاتی در ترکیب این لیست شده است که البته موضع او از جایگاه دلسوزی و برای بالا بردن جایگاه نهاد تصمیم‌گیر جریان اصلاحات بوده است.
پاسخ قانع نکننده عارف
اما محمدرضا عارف در جایگاه رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات پاسخ به این انتقادات را واضح ارائه نکرد که سبب پایان انتقادات شود. عارف گفت: «نباید برخی‌ها تصور کنند که شورای عالی سیاستگذاری باید در بستن لیست انتخاباتی معجزه کند، بسیاری از اساتید برجسته دانشگاهی و افراد نخبه در انتخابات ثبت‌نام کردند، ولی با مکانیزمی که مورد قبول همه نامزدها بود، لیست اصلاح‌طلبان تهیه شد. مبنای ما خرد جمعی است و باید به تصمیمی که با خرد جمعی گرفته می‌شود تمکین کرد. واقعا تهیه لیست ۲۱‌نفره از بین چهره‌های فرهیخته کار بسیار سختی است. برخی از افراد نزدیک به من که می‌خواستند نامزد انتخابات شوند و از من مشورت گرفتند، به آنها گفتم وارد انتخابات نشوند، هرچند حق طبیعی‌شان بود. اگر در لیست نهایی قرار نگرفتیم، به‌گونه‌ای عمل نکنیم که با گفتمان اصلاحات زاویه داشته باشد. »
پول بده، برو تو لیست!
اما موضوعی که سبب دلخوری و گلایه زیاد شده، فرصت‌طلبی برخی اصلاح‌طلب نماهاست که از فرصت‌های انتخاباتی برای پر کردن جیب خود استفاده می‌کنند. برای درک این موضوع «آرمان» با یکی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر گفت‌وگو کرد. او که تمایلی به درج نامش ندارد، چنین بیان کرد: «غروب پنجشنبه طی تماسی از من خواسته شد اگر تمایل به حضور در لیست دوم اصلاح‌طلبان دارم، به مکانی در غرب تهران مراجعه کنم و تاکید داشتند که باید ظرف مدت کوتاهی به آنجا برسم. » وی افزود: «زمانی که به محل مورد نظر رسیدم، با تعدادی از آقایان مواجه شدم که از من درخواست ارائه اطلاعاتی درباره فعالیت‌هایم در حوزه شهری و اجتماعی و همچنین تحصیلاتم کردند که من هم هر آنچه بود، برای آنها شرح دادم. آنها پس از شنیدن شرایط و موقعیت من گفتند که در این مرحله امتیاز لازم برای حضور در لیست را کسب کرده‌ام و چنین عنوان کردند که باید مرحله بعد هم طی شود. »
این کاندیدای شورای شهر ادامه داد: «در این مرحله بدون ارائه توضیحی درخواست ۲۰‌میلیون تومان پول کردند و زمانی که پرسیدم دلیل این درخواست چیست، پاسخ دادند که برای حضور در لیست انتخاباتی لازم است که هزینه کنید که پس از این اظهارات جلسه را ترک کردم. » وی ادامه داد: «روز جمعه یکی از حاضران در آن جلسه طی تماسی عنوان کرد که پس از ترک جلسه از سوی من اختلاف میان حاضران سبب برهم خوردن جلسه شده، چرا که عده‌ای معتقد بودند سوابق و تحصیلات من برای حضور در لیست کافی است و برخی هم تاکید داشتند که نباید فرصت‌های درآمدزایی در آستانه انتخابات را از دست داد. » نکته قابل تامل آنجا بود که نام فردی که این کاندیدا مدعی شد درخواست‌کننده پول بوده، روز جمعه در لیست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات منتشر شد! لیست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم عاری از اشتباه و ابهام نبود، چرا که علاوه بر نام افرادی که شائبه درخواست مالی از کاندیداها داشتند، نام کاندیداهایی هم به چشم می‌خورد که پیش از این از ادامه رقابت انتخاباتی انصراف داده بودند، مانند سعید ا... بداشتی!
به نام بزرگان، به کام کوتوله‌ها

آفت دیگر ارائه لیست انتخاباتی، ارائه لیست‌های کذب است؛ یعنی برخی برای مطرح کردن نام خود و جلب توجه اقدام به نوشتن لیست ۲۱‌نفره کرده و نام خود را در آن لیست برجسته می‌کنند. نکته قابل تامل آنجاست که در ۹۰‌درصد این لسیت‌ها محسن هاشمی به‌عنوان سرلیست معرفی شده است؛ یعنی طراحان این لیست‌های جعلی‌درصدد هستند از اعتبار فرزند آیت‌ا... هاشمی برای اعتبار دادن به لیست خود استفاده کنند. همچنین برخی که جایی در هیچ لیستی نداشتند، با کاندیداهایی همراه شدند که نشانی از اصلاح‌طلبی نداشته‌اند اما برای ارائه یک لیست چشمشان را بر وضعیت کاندیداها بستند تا شاید شورای شهر پنجم «راستگو»های زیادی داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما باید در لیست تجدید نظر شود . آزموده را آزمودن خطاست . نگذارید تکرار حوادث تلخ شورای اول ایجاد شود این لیست رای نمی آورد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج