۵۳۱۷۲۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

لس آنجلس تایمز:

آنچه آمریکایی ها باید درباره انتخابات ایران بدانند

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در کشورمان به تشریح نکاتی پرداخت که می‌تواند در این انتخابات برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در کشورمان به تشریح نکاتی پرداخت که می‌تواند در این انتخابات برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت باشد.
به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، هم‌زمان که ایرانی‌ها خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جمعه هفته آینده آماده می‌کنند، تب‌وتاب سیاسی در این کشور به اوج خود رسیده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که برای پیروزی دوباره در این رقابت‌ها شرکت کرده، با یک نبرد سخت رو به رو است. نتایج آخرین نظرسنجی در مراکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد که رای روحانی ۴۱.۶ درصد است و دو رقیب اصولگرای وی درحال نزدیک شدن به او هستند.

از این رو، رئیس‌جمهور روحانی در یک هفته اخیر لحن خود را در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش تغییر داده و به شدت از رقبای خود انتقاد کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند که این تغییر لحن یادآور راهبرد رقابتی روحانی در انتخابات سال ۲۰۱۳ است.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه گزارش خود به ارائه نکاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری در این پرداخته و آورده است:

آیا انتخابات ریاست جمهوری در ایران اهمیتی دارد؟

بله. اگرچه فرآیند انتخابات در ایران با آنچه کشورهای غرب توصیف می‌کنند متفاوت است و یک شورا متشکل از چهره‌های مذهبی کاندیداها را تاییدصلاحیت می‌کنند، رئیس‌جمهوری در ایران نقشی مهم در تعیین سیاست داخلی و خارجی‌ این کشور دارد که اغلب انعکاس فراز و نشیب جامعه است. روسای‌جمهور همچنین اعضای کلیدی و اصلی کابینه و فرمانداری و استاندارها را مشخص می‌کنند.

رضا اکبری، یک مدیر برنامه در موسسه گزارش‌دهی جنگ و صلح در واشنگتن می‌گوید: غرب اغلب انتخابات ایران را به شکل سیاه و سفید می‌بیند اما نظام سیاسی در این کشور تک قطبی نیست و انتخابات رقابتی است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، رئیس‌جمهور در ایران از نفوذ قابل توجهی برخوردار است. به عنوان مثال، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که به حصول برنامه جامع اقدام مشترک در ژوئیه ۲۰۱۵ منجر شد، تهران پذیرفت در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخوردار شود.

تمرکز روحانی روی دیپلماسی و تمایل وی برای بازکردن ایران به روی جامعه بین‌الملل، در مقایسه با رویکرد متفاوت رئیس‌جمهور پیشین ایران، نشان‌دهنده نتایج متفاوت حاصل از روی کارآمدن افراد مختلف به عنوان رئیس‌جمهور و چگونگی تاثیر این برنامه های کاری متفاوت است.

روسای جمهور همچنین نفوذ گسترده‌ای در اقتصاد دارند. در دوران احمدی‌نژاد نرخ تورم در ایران حدود ۴۰ درصد بود اما این آمار در سال گذشته ۷.۵ درصد اعلام شده است. هرچند نرخ بیکاری در این کشور کماکان بالاست که یکی از انتقادات اصلی به دولت روحانی به شمار می‌آید.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره روند انتخاب کاندیداها و سن قانونی رای‌دهندگان پرداخته و یادآور شده است که اگر یک کاندیدا بتواند بیش از ۵۰ درصد آرا، را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات است. در غیر این صورت این رقابت‌ها به دور دوم کشیده می‌شود و دو کاندیدا که بالاترین آراء را دارند یک هفته بعد دوباره به رقابت می‌پردازند.

لس‌آنجلس تایمز در گزارش خود رقبای اصلی این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران را حسن روحانی ۶۸ ساله، ابراهیم رئیسی ۵۶ ساله و محمدباقر قالیباف ۵۵ ساله دانسته است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در ادامه نوشت:

چه مسائلی برای ایرانی حائز اهمیت است؟

اقتصاد ایران نقشی بسیار مهم در انتخابات ریاست جمهوری دارد. بیکاری هنوز یک معضل در شهرهای بزرگ و حاشیه ای ایران محسوب می‌شود. کارشناسان می‌گویند که ایرانی‌ها از نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای ناامید شده‌اند. رقبای روحانی وی را به دلیل رشد کند اقتصاد هدف انتقاد قرار می‌دهند.

قالیباف و رئیسی وعده داده‌اند که وضعیت اقتصاد را بهبود خواهند بخشید.

آیا این انتخابات بر روابط ایران ـ آمریکا تاثیر دارد؟

هر شش نامزد انتخابات پیش روی ایران گفته‌اند که توافق هسته‌ای را حفظ خواهند کرد اما کارشناسان درباره چگونگی تعامل یک نامزد اصولگرا با رئیس‌جمهور ترامپ ابراز نگرانی می‌کنند. ترامپ چندین بار به لفاظی علیه ایران پرداخته و در واکنش به آزمایش موشکی اخیر در این کشور تحریم‌هایی را وضع کرده است.

رضا اکبری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کانال‌های ارتباطی میان تهران و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری اوباما گفت که این مساله در دوران ترامپ پیشرفتی نداشته است و مشخص نیست که اگر یک اصولگرا روی کار بیاید شرایط چه تغییری می‌کند.

وی تصریح کرد: لحن ترامپ در قبال ایران بسیار تند است و ادامه این روند در صورت روی کار آمدن فردی دیگر می‌تواند به یک تقابل سهوی منجر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به کشورهای بیگانه مربوط نیست .هر اختلاف سلیقه ای باشد ،داخلی است .و در زمان الزام وحدت کلمه پایان بخش اطماع آمریکا و بقیه خواهد بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج