۵۳۱۸۳۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

پس لرزه مناظره فضای رسانه ای را تسخیر کرد

اگر چه صدا و سیما غروب جمعه گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه، پرونده مناظره نامزدها در تلویزیون را بست، اما آن گونه که از سیر رویدادها و تحولات سه روز گذشته برمی‌آید، مناظرات نامزدها خارج از ظرف زمانی و مکانی خود همچنان ادامه دارد و در برخی موارد حتی داغ‌تر از بخش تلویزیونی می‌شود.

روزنامه ایران: اگر چه صدا و سیما غروب جمعه گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه، پرونده مناظره نامزدها در تلویزیون را بست، اما آن گونه که از سیر رویدادها و تحولات سه روز گذشته برمی‌آید، مناظرات نامزدها خارج از ظرف زمانی و مکانی خود همچنان ادامه دارد و در برخی موارد حتی داغ‌تر از بخش تلویزیونی می‌شود؛ چنانکه روز گذشته خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارش‌هایی کوشید به یاری نامزدهای اصولگرای حاضر در عرصه رقابت بیاید و تلاش کند نتیجه مناظره سوم را به نفع نامزدهای اصولگرا تغییر دهد در عین حال محمدباقر قالیباف تلاش کرد در دیگر برنامه تلویزیونی نیز به‌عنوان متکلم وحده اتهامات جدیدتری را متوجه روحانی و بستگانش کند.
مناظره رسانه‌ای و ستادی نامزدها، در حالی به اوج خود رسیده است که به اذعان ناظران، ایام تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با ادوار گذشته یک تفاوت عمده داشت؛ اینکه فضای مجازی میدان فراخ تری برای مناظره و طرح دیدگاه نامزدها و حامیان فکری و سیاسی آنها فراهم کرده بود. به همین دلیل بود که همزمان با برگزاری و پخش مناظره‌ها از تلویزیون، توئیتر و کانال‌های تلگرامی مملو از اظهار نظرها، رونمایی از اسناد و مدارک و گاه رجز خوانی و طعنه زنی بود.
زمانی که محمدباقر قالیباف تأکید می‌کرد تاکنون به تمام وعده‌های خود عمل کرده است، بریده روزنامه‌ای منتشر شده که شهردار تهران سال‌ها پیش گفته بود «ترافیک تهران را سه ساله درست می‌کند» و یا وقتی که مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی بر آزادی‌های اجتماعی تأکید می‌کرد، سخنان منتسب به او در دوران تصدی مسئولیت وزارت ارشاد منتشر شد که گفته بود«مطبوعات شعور استفاده از آزادی را ندارند»؛ موقعی که حسن روحانی از رفع تحریم‌ها سخن می‌گفت، رسانه‌های منتقد وی به سخنان اعضای تیم سابق مذاکره‌کننده استناد کرده و رفع تحریم‌ها را رد می‌کردند.
سیل جوابیه ستادها، نهادها و مرجع ضمیرهایی که در مناظرات از آنها نام برده می‌شد نیز دامنه این مناظره غیر تلویزیونی اما زنده را گسترده‌تر کرد. این رویکرد، در جریان مناظره سوم به اوج رسید؛ چنانکه خبرگزاری تسنیم در خلال مناظره، اسناد و مدارکی دال بر صحت ادعاهای رقبای روحانی منتشر ساخت. بسیاری از ناظران می‌گویند، پیروز میدان مناظره سوم حسن روحانی بود؛ با این استدلال که سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم نتوانستند در مقابل عتاب و خطاب رئیس جمهوری، دفاع قابل تأملی داشته باشند؛ مواردی چون پرونده قالیباف که در جریان انتخابات سال ۸۴ با ممانعت روحانی به جریان نیفتاد، حضور معنادار مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد در ستاد رئیسی، یادآوری آرای پایین قالیباف در دوره گذشته انتخابات در تهران سوء‌استفاده از مقدسات از سوی رئیسی، بی‌اطلاعی میرسلیم از آمار رسمی و درست و... سه نامزد اصولگرا را در وضعیت دشواری قرار داد و حال شبکه رسانه‌ای حامی این نامزدها، سعی دارند با تزریق مدارک یا گزارش‌هایی به یاری گزینه‌های تحت الحمایه خود بیایند.
چنانکه حتی پای همسر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز از سوی یکی از معمم‌های حامی رئیسی به میان آمد. اگر روزی محمود احمدی‌نژاد عکس همسر میرحسین موسوی را مقابل دیدگان میلیون‌ها بیننده به وی نشان داده و با «بگم بگم» او را تهدید می‌کرد، این بار علیرضا پناهیان یکی از حامیان سابق سعید جلیلی و حامی فعلی رئیسی بود که در سخنرانی ای گفت همسر روحانی اندازه کتاب‌هایی که همسر رئیسی نوشته است، کتاب نخوانده است. دیروز هم روزنامه کیهان در سرمقاله خود برای به چالش کشیدن دیدگاه حسن روحانی در حوزه زنان، تأکید کرد که همسر رئیسی در دانشگاه تدریس می‌کند اما همسر روحانی در خانه نشسته است. همسر رئیسی، دختر آیت‌الله احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و از منتقدان سیاست‌های دولت روحانی بویژه در حوزه فرهنگی است. نام علم الهدی در ۴ سال گذشته بیش از هر چیز به خاطر ممانعت از برگزاری کنسرت در مشهد و شهرهای حوالی آن مطرح شد.
انتقاد کیهان در شرایطی مطرح شد که روزنامه‌ها و رسانه‌های اصولگرا هنگام افزایش فعالیت‌های همسر حسن روحانی و همسر سایر وزرا، بشدت زبان به انتقاد گشودند و حتی جشنی را که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن از سوی آنها برگزار شده بود به دروغ آلوده و به آن حمله کردند. این رسانه‌ها با طرح ادعاهایی نظیر پخش سکه‌های طلا میان مدعوین که از اساس دروغ بود، زنان دولتمردان را با زینهاری آشکار رو به رو ساختند و حال روحانی را به خانه نشین کردن زنان از جمله همسر خود متهم می‌کنند.
خبرگزاری تسنیم اما دیروز دست بر موضوع درگذشت فرزند حسن روحانی گذاشت. این خبرگزاری که در گزارش خود تأکید کرد در واکنش به سخنان روحانی درباره پرونده قالیباف دست به قلم شده است، درگذشت پسر روحانی را «قتل» دانست. انتشار این گزارش بازتاب بسیار منفی ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. شاید بر همین اساس بود که دیروز آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری را تلخ‌ترین مناظره ریاست جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون ارزیابی کرد.

حال در ادامه آن، مناظره ای در جریان است که به صورت جمعی و دو به دو یا سه به سه نیست؛ منازعه شبکه‌ای از رسانه‌های منتسب به اصولگرایان ائتلافی و دولتمردان محمود احمدی‌نژاد و برخی نهادها با رئیس جمهوری است که می‌خواهد روحانی نخستین رئیس جمهوری یک دوره‌ای ایران باشد و در این راه حتی به مرگ فرزند وی نیز دست می‌یازد.
کارشناسان سیاسی معتقدند رفتار رسانه های مخالف دولت که به تخریب و تهمت روی آورده اند به دور از عرف و اخلاق است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چققققققدرررر غرض ورزی در متن مووووج می زنه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج