۵۳۲۳۰۸
۵۱۳۴
۵۱۳۴
پ

کشف ساختارهای عظیم در زیر یخ های قطب جنوب

دانشمندان لندفرم های عظیمی در زیر قطب جنوب کشف کردند که برخی از آن‌ها به بلندی برج ایفل هستند و به‌طور فعال مشغول حفر کانال در جریان یخ بالایی بوده‌اند.

وب سایت کلیک: دانشمندان لندفرم های عظیمی در زیر قطب جنوب کشف کردند که برخی از آن‌ها به بلندی برج ایفل هستند و به‌طور فعال مشغول حفر کانال در جریان یخ بالایی بوده‌اند.
کشف ساختارهای عظیم در زیر یخ های قطب جنوب

این لندفرمها، که از بقایای ورقه های یخ اسکاندیناوی و آمریکای شمالی پنج برابر بزرگ‌تر هستند، به نظر می‌رسد در نازک کردن طبقات یخ های قطب جنوب همکاری دارند و می‌توانند عواقب جدی برای ثبات منطقه داشته باشند.

به لطف ورقه‌های باستانی نیمکره شمالی که عقب نشینی کرده اند، دانشمندان می‌دانستند که لند فرم‌ها می‌توانند تا چندین متر در زیر سطح یخ رشد کنند.

ورقه یخ اسکاندیناوی زمانی یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخبندان عصر پلیوستوسن(۲،۵۸۸ تا ۱۱،۷۰۰ سال پیش) بوده و بخش اولیه ی آن بیشتر اروپای شمالی را در حدود ۶٫۶ میلیون کیلومتر مربع میپوشانده است.

زیر ورقه ی یخی که ۳۰۰۰ متر ضخامت دارد، لندفرمهای مختلفی شکل گرفته اند و برای مدت هزاران سال چرخه‌ی پیچیده‌ای از تبخیر و ته نشینی برای ادامه چرخه ی یخ در اقیانوس را صورت دادند. اکنون که ورقه یخی باستانی اسکاندیناوی عقب نشینی کرده است، لند فرم‌های عجیبی با نام eskers نمایان شده اند.

می‌توانید لند فرم‌های مشابه که توسط ورقه یخی باستانی غرب سوئد بر جای مانده است را در شکل زیر مشاهده کنید:
کشف ساختارهای عظیم در زیر یخ های قطب جنوب

دانشمندان از مدت‌ها پیش مشکوک بودند که ویژگی های مشابه نیز زیر ورقه های یخی فعلی نیز وجود دارد. لند فرم‌های زیر ورقه قطب جنوب که پنج برابر لندفرم های اسکاندیناوی هستند، هر سازه ای در روی کره‌ی زمین را کوچک جلوه می‌دهند.

این لند فرم ها طی یک تحقیق از سه مکان وابسته به یخبندان در Roi Baudouin قطب جنوب شناسایی شدند. این تیم با استفاده از ترکیبی از تصاویر ماهواره ای و هوابرد و داده های رادار زمینی توانستند در زیر یخ "بازتابنده رادار" شناسایی کنند. این بازتاب ها به نظر برآمدگی های کوه شکلی را نشان می‌دادند که وارد یخ بالای خود شده و شبیه eskers های اسکاندیناوی بودند جز اینکه این ها واقعا عظیم بودند.

اما این لند فرم‌های عظیم چگونه تشکیل شده اند؟

محققین در مورد مجراهای آبی که زیر یخ هستند، تحقیق کرده اند و متوجه شدند آن‌ها به طور قابل ملاحظه ای گسترده تر هستند. این گستردگی اجازه می‌دهد طی هزاران سال انباشتگی رسوبات صورت گیرد که باعث تشکیل eskers می‌شود.

این تشکیلات دائما یخ بالایی خود را می برند و کانال هایی یخی در آن‌ها ایجاد می‌کنند. این بریدگی‌های عمیق باعث نصف شدن ضخامت یخ شده و نقاط ضعفی در آن ایجاد می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج