اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۳۵۷۳
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

برنده‌ها و بازنده‌های نوسانات ارزی

نوسانات ارزی که سال گذشته اتفاق افتاد تاثیر زیادی روی صنف فناوری اطلاعات باقی گذاشت. بعضی از آنها دچار دردسر شدند و بعضی‌هایشان سود بردند.

برنده‌ها و بازنده‌های نوسانات ارزی

روزنامه هفت صبح: نوسانات ارزی که سال گذشته اتفاق افتاد تاثیر زیادی روی صنف فناوری اطلاعات باقی گذاشت. بعضی از آنها دچار دردسر شدند و بعضی‌هایشان سود بردند.

آزاده داننده رئيس سازمان نظام صنفی رایانه کشور هم اعتقاد دارد تبعات و مسائل ناشی از ارز در صنف IT با سایر حوزه‌ها تفاوت داشته است. او در گفت و گو با خبرگزاری فارس می‌گوید کدام فروشندها از نوسانات ارزی بیشتر سود بردند و کدام‌شان کمتر.

چقدر سود بردند؟

همین یک سال پیش بود که بازار کنسول‌های بازی با زلزله‌ای بزرگ و چند ریشتری تکان خورد. قیمت Xbox360 در چشم بر هم زدنی تا یک میلیون و 500 هزار تومان بالا رفت. آن هم در شرایطی که قیمت آن در یک دوره خاص به 225 هزار تومان رسیده بود. در بازار تلفن همراه هم چنین قصه‌ای جریان داشت.

با 170 هزار تومان می‌توانستیم یک گوشی آندرویدی واقعی بخریم. چیزی مثل Galaxy mini بعد از اتفاقات حوزه ارز برای خرید همچین موبایلی باید دست کم 500- 400 هزار تومان خرج کنید. تازه فروشنده به جان عزیزترین کسانش قسم می‌خورد که از فروش هر دستگاه گوشی تنها پنج هزار تومان سود می‌برد اما در نهایت حاضر شد موقع خرید یک آی‌فون 5 به ما 100 هزار تومان تخفیف بدهد!

فروشندگان کالا

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌گوید آنهایی که قبل از این نوسانات، کالایی در انبار داشته‌اند، حتما نفع برده‌اند چون کالا را با نرخ‌های پایین‌تر تهیه کرده و با افزایش نرخ ارز، توانسته آن را گران‌تر در بازار بفروشد بنابراین در یک برهه‌ای کسانی که کالا داشتند ، سود بردند.

در مقابل وضع برای دسته دیگری کسالت‌بار پیش رفت. آنها شاکی‌تر از همیشه اخبار و اتفاقات را دنبال کردند و امیدوار بودند وضع دوباره به حالت اول برگردد. داننده می‌گوید: «شرکت‌هایی که خدمات عرضه می‌کنند، مانند واردکنندگان نرم‌افزارها و واردکنندگان آنتی‌ویروس، شرکت‌های VOIP و عرضه‌کنندگان پهنای باند که پهنای باند را از ماهواره خریداری می‌‌کنند، همه خسارت دیده‌اند و تغییرات نرخ ارز برای آنها سنگین بوده است.»

این وسط مصرف‌کننده چه می‌شود؟ با افزایش قیمت‌ها برای خدمات‌دهنده‌ها، مشتری‌ها هم قیمت‌های بالاتری پرداخته‌اند. به عنوان مثال خیلی از آنها آنتی‌ویروس‌هایشان را با قیمت بیشتر به روزرسانی کرده‌اند یا برای خرید مودم‌های وایمکس دو برابر قبل هزینه پرداخته‌اند.

ارائه‌کنندگان خدمات

عرضه‌کنندگان خدمات هزینه‌ها را دوره‌ای (برای مثال سالانه و شش ماهه) پرداخت می‌کنند. در یک دوره‌ای با یک هزینه ارزی و نرخ ریالی خدمتی را ارائه داده‌اند و روزی که خواستند پول بدهند ارز گران شده است، در حالی که آنها با فرض ثابت بودن نرخ ارز از مصرف‌کنندگان‌شان نرخ قدیمی ‌را گرفته‌اند. این نظر آزاده داننده است. کسی که به عنوان رئيس سازمان نظام صنفی رایانه کشور اطلاعات بیشتر و موثق‌تری دارد.

واردکنندگان کالا

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر واردکنندگان صنف IT می‌گوید: در فرآیند نوسانات ارزی که در نیمه دوم سال گذشته رخ داد، واردکنندگان صنف IT از مقررات پیچیده واردات بیشتر از افزایش نرخ ارز تحت فشار بودند.

واردکنندگان در رابطه با ثبت سفارش‌ها مشکل داشتند. ثبت سفارش‌‌شان پذیرفته می‌شد اما پول‌شان انتقال داده نمی‌شد یا جنس‌شان به گمرک می‌رسید و اجازه ترخیص نمی‌دادند. در مجموع فاصله زمانی پرداخت پول و ورود کالا به بازار، طولانی می‌شد و این فاصله برای بازرگانان دوره نامطلوبی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صمیر

      کوفتشون بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج